Hejsan!

Delat av ett rum och hängt om en dörr från höger- till vänsterhängd. Som följd så hamnar strömbrytaren bakom dörren, vilket känns opraktiskt. Köpte på Jula en Nexa WMR-2300 för att kunna sätta en trådlös brytare på andra sidan dörren.

När jag nu läser manualen så ser jag att den kan användas bakom befintlig mekanisk brytare, men måste den göra det? Kan man koppla så att man inte behöver ha kvar den mekaniska brytaren? I så fall, hur? Har inga problem att dra fram nolla.

Ingångar för nolla och fas är ju självklara, men tändtråd till lampan, samt nolla, var går de ut?

https://www.kjell.com/no/.mvc/Document/File?id=947308be-1d02-455a-97c5-a7b700c2d47e
 
Du behöver inte använda ingången för vanlig väggbrytare, mottagaren fungerar ändå.
Mottagarens relä sluter mellan O och Com, så lämpligt är att fasen går in på Com och tändtråden till lampan ansluts på O.
 
E etompau skrev:
Du behöver inte använda ingången för vanlig väggbrytare, mottagaren fungerar ändå.
Mottagarens relä sluter mellan O och Com, så lämpligt är att fasen går in på Com och tändtråden till lampan ansluts på O.
Så ingen fas ansluten till L alltså? Hur gör man med nollan då?
 
Jo mottagare måste ha konstant spänningsmatning via fas och nolla kopplat till L och N på mottagaren.
 
Jag undrar hur en Nexa WMR-2300 faktiskt fungerar. Visst är det väl så att den rent mekaniskt har samma funktion som en manuell trappbrytare? Eller om man så vill, ett SPDT relä? Dvs i ena läget så är Com och O sammankopplade av reläet, och i andra läget så är Com och S sammankopplade? Och när man trycker 1/0 på fjärrkontrollen så växlar reläet mellan dessa två lägen? Om den inte fungerar så, undrar jag varför den kallas trappbrytare...?

Att jag frågar beror på att jag köpt en sådan här sak, och när jag resistansmäter mellan de olika polerna så verkar den inte göra det den borde. I ena läget är O och Com sammankopplade, men i andra läget är ingen av de tre polerna O, Com och S sammankopplade. I min värld betyder detta att den är trasig/inte fungerar som den ska. Eller har jag missförstått något?
 
Det är tyvärr så att det med dina beteckningar är en SPST funktion på reläet mellan Com och O(utput) precis som du mätt. S är ingång från S(witch) som styr funktionen i den och L respektive N matning till pucken,

Så du kan inte ersätta en trappbrytare direkt med den utan gamla tändtråden tar du till S för manöver och tändtråd blir O matad med fas mot Com. Det är så det är tänkt att funka vad jag förstår, har du ingen anvisning över hur den används?

Nu kanske du inte var ute efter att göra trappkoppling utan sökte ett växlande relä så det passar ju inte då. Men att läggas in i en trappkoppling har den funktionalitet för som namnet antyder.
 
Tack för snabbt och bra svar. Det var inte den funktion jag väntade mig. Jag trodde att den var funktionellt ekvivalent med en manuell trappbrytare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.