Hej

Jag är intresserad av tips på maskiner som funkar att använda i lght/balkong.

Tänker mig att den ultimata kombon är damfria o ljudlösa maskiner. Finns det några maskiner som kommer i närheten av de kraven? Eller är jag förpassad till manuell hyvel o en fogsvans? Jag kan förvara dem i förrådet.

Mvh D.
 
Nobex gersåg
 
  • Gilla
dokimazooo
  • Laddar…
Jag kör faktiskt både fräs, sänksåg och slipmaskin hemma i lägenheten tillsammans med ett mft/3-bord. Nyckeln till framgång är en bra damsugare, i mitt fall en festool ctl33. Dock återstår ljudet. Men det beror lite på vilka tider man "håller på" och vilka grannar man har ;) Jag försöker visa hänsyn och hittills har ingen ring på!
 
  • Gilla
dokimazooo
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
Jag försöker visa hänsyn och hittills har ingen ring på!
Du är alltså ogift? ;)

Det är förstås enklare att föra oväsen utan fru, får själv en och annan gliring trots källarverkstad...
 
nanowire nanowire skrev:
Nobex gersåg
Har jag.
 
Inbillar mig att det handlar om planering, när du snickrar och var dina grannar är då. Man FÅR köra maskiner dagtid även i lägenhet men kanske inte dagligen och åtta timmar i sträck. Men det är väl inte heller aktuellt antar jag, så då bör det inte vara något stort problem.

Är uppvuxen i lägenhet; "oväsen" vardagar 08-19, lördagar 10-17 och söndagar inte alls var det som gällde i vår Riksbyggenförening. Inbillar mig att något liknande funkar överallt.

Annars finns det dessvärre inga tysta maskiner, eller rättare sagt, maskinerna börjar väsnas på allvar när du använder dem. En rikt- och planhyvel t ex är inte så störig förrän du börjar mata in virke i den.

Om du inte vill väsnas alls får du nog hålla dig till handverktyg. Fördelen är att då blir du i längden överjävligt duktig på det och kommer att avundas av alla oss andra här på forumet... :)

Lycka till med snickrandet!
//Ronnie
 
  • Gilla
dokimazooo
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Du är alltså ogift? ;)

Det är förstås enklare att föra oväsen utan fru, får själv en och annan gliring trots källarverkstad...
Haha, kan man tro! Men nej, både "fru och barn". Men hänsynen gäller förstås även där.
 
  • Gilla
dokimazooo
  • Laddar…
Bor i lägenhet (köpte en som var i behov (mycket) av renovering) . Billiga maskiner sprutar damm och låter klart mer.. Hade dom i början men rätt så snabbt har jag gått över till Festool för bättre dammhantering och är generellt sett tystare än Meec och div. lågprismärke.

Ska man totalrenovera en lägenhet är det svårt & jobbigare att klara sig utan maskiner.
Kör exempelvis ofta med sänksågen och INTE med cirkelsåg pga. mycket bättre dammhantering i denna typ av såg. Det uppskattas i en lägenhet.

Se till och köpa en ordentligen grovdammsugare som suger bra med bra filter. Mer än 15 liter är bara onödigt - tar mer plats och är bara i vägen när utrymmet i lägenheter ofta är mer begränsat jämfört med en verkstad. Har en Festool Midi, som är lagom i storlek enligt mig. Lätt att ställa bort i förrådet. Mini skulle dock kanske vara lite bättre.
 
  • Gilla
dokimazooo och 1 till
  • Laddar…
Nice. Har annars en plan om att torka virke på vintern o köra med batteridrivna verktyg på en intilliggade grus-/gräsplätt.
 
P Pysslarn skrev:
Inbillar mig att det handlar om planering, när du snickrar och var dina grannar är då. Man FÅR köra maskiner dagtid även i lägenhet men kanske inte dagligen och åtta timmar i sträck. Men det är väl inte heller aktuellt antar jag, så då bör det inte vara något stort problem.

Tack, skulle nog bli nån timme i veckan i snitt.

Är uppvuxen i lägenhet; "oväsen" vardagar 08-19, lördagar 10-17 och söndagar inte alls var det som gällde i vår Riksbyggenförening. Inbillar mig att något liknande funkar överallt.

Annars finns det dessvärre inga tysta maskiner, eller rättare sagt, maskinerna börjar väsnas på allvar när du använder dem. En rikt- och planhyvel t ex är inte så störig förrän du börjar mata in virke i den.

Om du inte vill väsnas alls får du nog hålla dig till handverktyg. Fördelen är att då blir du i längden överjävligt duktig på det och kommer att avundas av alla oss andra här på forumet... :)

Lycka till med snickrandet!
//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.