jag fick fiber installerat för ett tag sedan men det fungerar dåligt. Jag har en asus router kopplad till fiber boxen så jag ska kunna köra trådlöst såklart men det kan visa att jag har full teckning på wifi i mobilen men det laddar slöare än slöast. Jag har provat byta kanal på routern utan resultat. 1-6-11 ska vara bäst men ingen fungerar bra.
Finns det något mer man kan prova med eller är det routern som är kass?

Vilken är den bästa routern man kan ha?
 
Börja med att utesluta router och WiFi genom att koppla upp en dator fast till mediakonverteraren. Kan vara allt från att router och mediakonverteraren står på olika hastighet till att det är fullt i luften hos dig.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Börja med att utesluta router och WiFi genom att koppla upp en dator fast till mediakonverteraren. Kan vara allt från att router och mediakonverteraren står på olika hastighet till att det är fullt i luften hos dig.
Kopplar jag dator via nätverkskabel dirket ifrån media konvertern så funkar det.
Kan man göra något med routern för kanal har jag bytt utan resultat.
Routern heter Asus RT-N12
 
Har du full fart om du kör kabel från datorn till ASUS:en också?

Det är större sannolikhet att det är det trådlösa som strular, men det kan som sagt förekomma problem med länkhastigheten mellan routern och mediakonverteraren.
 
Då funkar fibern som den ska och inte enligt titeln på tråden?
Hur ser det ut om datorn sitter i en Lan på routern?
Funkar allt där så är det WiFi delen som strular och då undrar jag om routern funkat bra förut eller om den är ny.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Har du full fart om du kör kabel från datorn till ASUS:en också?

Det är större sannolikhet att det är det trådlösa som strular, men det kan som sagt förekomma problem med länkhastigheten mellan routern och mediakonverteraren.
Jo hastigheten är bra även med nätkabel ifrån routern. Vad kan man prova med för att få det trådlösa att fungera bättre?
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Då funkar fibern som den ska och inte enligt titeln på tråden?
Hur ser det ut om datorn sitter i en Lan på routern?
Funkar allt där så är det WiFi delen som strular och då undrar jag om routern funkat bra förut eller om den är ny.
Routern har fungerat bra tidigare där jag bodde innan. Fiber på båda ställena
 
Funkar Wifi ifrån t.ex. mobil bra om du står bredvid routern?
 
Om det är på ett nytt ställe så kan det mycket möjligt vara "fullt i luften", eller något annat som stör. Den routern verkar bara köra på 2,4Ghz bandet. Mitt förslag är att du skaffar en som även klarar 5 Ghz band.

Men tills dess kan du försöka lista ut vilken kanal det är minst störningar på, finns ett gäng appar till telefonen för detta. Här ett exempel för Andriod: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=sv
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
L lat skrev:
Funkar Wifi ifrån t.ex. mobil bra om du står bredvid routern?
Är knappt så man hittar den när man står några meter ifrån och söker på trådlösa nätverk sen försvinner den ibland. Sen kan man ha full signal men inget händer när man är inne på internet.
 
Då vet vi att det har med det trådlösa att göra.
Hämta hem någon typ av WiFi analysator och kolla hur det ser ut i nätet.
Ev kan du se detta i någon meny på routern och även vad routern sä
T Toddep skrev:
Är knappt så man hittar den när man står några meter ifrån och söker på trådlösa nätverk sen försvinner den ibland. Sen kan man ha full signal men inget händer när man är inne på internet.
Får mig att tro att en antenn har gått sönder i flytten.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Om det är på ett nytt ställe så kan det mycket möjligt vara "fullt i luften", eller något annat som stör. Den routern verkar bara köra på 2,4Ghz bandet. Mitt förslag är att du skaffar en som även klarar 5 Ghz band.

Men tills dess kan du försöka lista ut vilken kanal det är minst störningar på, finns ett gäng appar till telefonen för detta. Här ett exempel för Andriod: [länk]
Jag har apple mobil. Jobbigy att mäta alla kanaler för att se vem som är bäst för ibland kan det plötsligt fungera bra en stund
 
F freddan83 skrev:
man kan flytta routern.
du kan köpa en sån här [länk]
Vad är skillnaden på en accespunkt och router egentligen för båda delar ju ut trådlös signal?
Jag vill invistera i något bra som jag kan ta med mig till ett hus om ett år när det är dax att flytta igen och där kommer krävas god sigal
 
T Toddep skrev:
Jag vill invistera i något bra som jag kan ta med mig till ett hus om ett år när det är dax att flytta igen och där kommer krävas god sigal
Problemet är väl att om du har "skit i luften", dvs nåt som stör kraftigt så hjälper det knappast vad du än köper.
Börja med att köra typ Wifi-analyzer så ser du "allt" som är i luften på en bild. Och du kan köra en "time-chart" över en längre stund för att se vad som ev. stör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.