Har förstått att detta är en övertrycksventil, hur motionerar jag den? Ska spaken tryckas åt det håll pilen visar?Hur hårt ska man normalt behöva trycka?
Sitter ganska långt ner på en 300liters varmvattensberedare och ett rör går från den till golvbrunnen. Nyligen började det rinna ur röret, så jag antar att övertrycksventilen har fastnat i ett öppet läge. Beredaren är avstängd för tillfället.



Övertrycksventil på varmvattensberedare med tydlig pil som visar riktning för att motionera spaken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Rätt väg som du säger , gammal sak , kan vara kalkutsöndring i den , blir kanske svårt att få bort , risken är att den tätar mindre efter ryck i spaken , så rekommendationen är , rör den inte
Bättre då att byta den , nya passar bra , OBS den är på 9 bar för tappvatten
 
Tack.Verkar som om det gått tillbaka till dropp istället så jag klarar mig ett par dagar. Ska kolla upp vad en ny kostar.
 
Krilleman
Vad är det för gänga den sitter på? Dom där varianterna brukar sitta på lite större storlekar.
 
  • Gilla
LLLVäxjö
  • Laddar…
Inte en aning. Jag kan inte lossa den innan jag tömt beredaren för då antar jag att jag har 300l vatten på golvet, men muttern i botten på ventilen är ca 32mm(trångt att mäta) och gängorna utvändigt på utloppet är ca 21-22mm(en annan sorts mutter där med räfflor)
 
Krilleman
Säkerhetsventilen är alltså då invändigt gängad på inloppet tolkar jag det som.

Ser man någonting på den utvändigt gängan som ventilen sitter på?

Om muttern är ca 32mm så borde gängan vara ca 27mm.

Kan det stämma?
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Säkerhetsventilen är alltså då invändigt gängad på inloppet tolkar jag det som.

Ser man någonting på den utvändigt gängan som ventilen sitter på?

Om muttern är ca 32mm så borde gängan vara ca 27mm.

Kan det stämma?
Kollar lite senare, tack för hjälpen så länge. Har fullt upp med lite annat nu.
 
Hej igen. Nu har jag tvingat spaken med milt våld några gånger och den är lite trög att täta igen på tillbakavägen, men den funkar någorlunda iaf. Har försökt att lossa hela ventilen men det är trångt och den verkar sitta hårt också. Kanske går med bättre verktyg.

Om jag väl får loss den, tror ni det finns någon som helst chans att "renovera" upp den? En ny liknande verkar kosta 2-3000:- därav undran.
 
L
LLLVäxjö LLLVäxjö skrev:
Om jag väl får loss den, tror ni det finns någon som helst chans att "renovera" upp den? En ny liknande verkar kosta 2-3000:- därav undran.
Som useless säger GULD , några hundralappar på varuhuset , men tänk på att den verkar stor i anslutningen nertill , normalt med en mindre sort , lättast är väl att ta en med samma storlek , då kanske en 500 hundring
 
Jo, det får väl bli en ny. Röret som går till golvbrunnen är rätt så "svajigt" när det är lossat från ventilen, så det finns lite spel för att passa in en annan modell.
 
L
Det är väl troligtvis ett 22 rör där , så ta en med samma kopplingar så behöver du inte tänka
på reduceringar eller dylikt , kan bli liiite omfattande med rördelar , onödigt
 
  • Gilla
LLLVäxjö
  • Laddar…
Handlade idag. Känner mig mer bekväm med tejp än lin :)


Rördelar och gängtejp på en broschyr med hamburgare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snåla inte på tejpen bara..
Ska var mycket tejp.

Enklare att få tätt med lin och pasta än tejp faktiskt.
Så prova nästa gång :)(y)
 
  • Gilla
LLLVäxjö
  • Laddar…
Så, nu är den på plats och tätt är det också(än så länge)

En konstig sak hände när jag skulle testa den. Det blev nån slags självsvängning när jag öppnade och jag hoppas inte det kommer hända när man inte är hemma. Fick stänga av vattnet för att det skulle sluta fylla och tömma stötvis. Vanligt? För känslig ny ventil?


Nyinstallerad blå ventil på kopparledning med äldre, korroderade rör och ventiler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.