Hej,
Vi bor i en några år gammal lägenhet med 3,5m I takhöjd vilket är väldigt trevligt och snyggt, men medför buller och bång. När man spolar vatten i köket ekar och bullrar hela lägenheten. Vad kan man göra för åtgärder, gardiner hela vägen upp i taket? Akustikplattor känns inte jätteroligt att sätta in.

Är det någon som har tips?

Mvh Calle
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Efterklangstiden är för lång. Det kan du åtgärda med absorbenter av olika slag. De behöver inte sitta i taket utan det är den sammanlagda absorberande ytan som räknas. Jämför med de absorberande skärmar man brukar använda i kontorslandskap. Om du är händig så kan du enkelt tillverka egna och liknande absorbenter, som kan placeras på lämpliga platser. Slammer från köket dämpas nog bäst i köket, kanske i diskbänksskåpet. Sedan kan det finnas andra omständigheter som underlättar ljudspridningen, men då behöver man titta på planlösning, väggkonstruktioner mm.
 
  • Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
Tack för utförligt och informativt svar.
Köket har två öppningar som går hela vägen upp till taket. Eftersom vi också har problem med matos funderar jag på att sätta in någonform av överglas, typ "franskt industriglas". Det kanske kan hjälpa med slammer och matos.

Skulle man kunna få någon effekt på eftetklangen genom att lägga tyg/vadd ovanpå köksskåpen?

Mvh Calle
 
Om det är köket som är den främsta källan till störningarna tycker jag att ni skall koncentrera er på det. Två öppningar upp till tak är inte optimalt ur spridningssynpunkt. All absorbtion gör nytta. I ett kök tror jag dock att man bör undvika att använda horisontella ytor för dämpning. Där samlas ju alltid mycket fett. Kan du lägga ut ett kort på t.ex. diskbänken och dess omgivning så skulle det kunna underlätta diskussionen.
 
Tack, här kommer bild på kök och vrum.
Hoppas dom duger.

Mvh Calle.
 
  • Kök med träskåp, inbyggda köksapparater och belysning ovanför arbetsbänken, vy mot vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredningsvy från ett hem med fönster och köket i bakgrunden, matbord i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen planlösning med kök och vardagsrum inrett med matbord, soffa och TV, samt utsikt mot trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser att där finns utrymme att sätta gardiner i två lager, från golv till tak som jag har här på mitt kontor. Ni kan ha en mycket större matta med volym, tjockare matta, mer ljuddämpning. Det finns också snygga ljudabsorbenter i olika former och färger att sätta på väggarna, jag har bara vita, men du kan göra en riktigt snygg installation i vilken färg som helst.

Principen är alltså att ha mycket volym i material som slukar ljud, att du väljer så tjocka gardiner så möljligt, långa och fluffiga i flera lager. Stoppade möbler slukar också ljud.

På mitt kontor med högt i tak, stengolv och stenväggar satte jag två lager ordentligt veckade gardiner och ljudabsorbenter på väggarna och en matta på golvet så blev det helt OK.

Kontorsfönster med långa blågrå gardiner från golv till tak, med utsikt mot en innergård och ett vinterträdgård-rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit rund ljudabsorbent på en vägg ovanför en bokhylla full med tidningar i ett kontor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kontorsrum med ljuddämpande väggpaneler, golv-till-tak gardiner, och en stor grön planta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Moderna ljudabsorberande paneler i olika storlekar och färger monterade på betongvägg i ett kontorsrum med trumset och dator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här sista bilden är från Wobedo som säljer ljuddämpning. Tror att Ikea har liknande.
 
  • Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar, men det är kontorskänslan jag inte strävar efter.

Att ordna ordentliga gardiner kommer vi göra både i kök och vardagsrum (någon gång). En tanke jag har är att låta gardinerna gå hela vägen ut mot mötande vägg och gömma absorbent bakom.

Ett drastiskt drag jag funderade på var att sätta upp någon form av "moulding" I taket som skapar ett mönster om det skulle kunna motverka efterklangen.

Mvh
 
BirgitS
C Carl Johansson skrev:
Tack för svar, men det är kontorskänslan jag inte strävar efter.

Att ordna ordentliga gardiner kommer vi göra både i kök och vardagsrum (någon gång). En tanke jag har är att låta gardinerna gå hela vägen ut mot mötande vägg och gömma absorbent bakom.

Ett drastiskt drag jag funderade på var att sätta upp någon form av "moulding" I taket som skapar ett mönster om det skulle kunna motverka efterklangen.

Mvh
Fast det är inte kontorskänsla på mitt kontor. Jag jobbar hemifrån och rummet bredvid är vardagsrum som är likdadant med samma koncept. Skrev kontoret för att jag sitter där nu. :)
 
För att förbättra ljudmiljön i ett rum (läs ditt kök) behöver man först ta reda på bullerkällan. Det har du redan gjort och där handlar det om en bredbandigt bullerkälla (ett brett frekvensspektra, dvs. från dova till ljusa toner). Kanske finns det fler bullerkällor som bidrar till en minskad trivsel, tex att det blir jobbigt när flera personer pratar samtidigt? Tal är också ett bredbandigt ljud.

BULLERKÄLLA
För att förbättra ljudmiljön börjar man alltid med bullerkällan och tittar på om det går att minska bullret redan där med tex. avskärmning etc. I ditt fall finns det egentligen inte så mycket att göra åt det utan att det kommer att påverkar såväl funktion som trevnad.

EFTERKLANGSTID
När en ljudkälla avger ljud så kommer ljudet att studsa runt mot alla hårda ljudreflekterande ytor (tak, väggar och golv). Summan av alla dessa ljudreflexer är det vi kallar för rummets efterklangstid.

LJUDABSORPTION
Det enklaste sättet att minska efterklangen i ett rum är att tillföra ljudabsorption. Det finns även andra tillvägagångssätt men det går jag inte in på här.

Precis som Marlene skriver kan man använda textilier här, så tjocka som möjligt och i flera lager ,en bit ut från väggen. Dock så absorberar gardiner och mattor endast de höga frekvenserna och avhjälper mest fladdereko (hörs som ett metalliskt ljud när man klappar händerna). De låga frekvenserna lämnas alltså oreglerade och detta orsakar en bullrig ljudmiljö och en dålig taluppfattbarhet (vokalerna som är i det lägre registret maskerar konsonanterna som är den informationsbärande delen i vårt tal).

För att uppnå en balanserad ljudmiljö kan man tillföra bredbandig ljudabsorption i rummet. För att detta ska få en märkbar effekt behöver tillräcklig intäckningsarea tillföras rummet. Eftersom taket är den största lediga ytan vi har till förfogande är det där vi börjar.

LÖSNING
Det är alltid enklare att redan i projekteringsstadiet rita in "osynliga" akustiklösningar, tex ett 70 mm nedpendlat tak med hålperforerad akusikpanel i vit MDF.

Nu är ju så inte fallet i ditt fall. För att åstadkomma en märkbar förbättring skulle jag rekomedera ca 50 % intäckning av taket med minst 40 mm tjocka absorbenter som har ett bra absorptionsvärde (alfavärde). Det finns en uppsjö produkter på marknaden och många är mer eller mindre verkningslösa (det är tyvärr ofta dom ser snyggast ut).

Nedan ser du en bild på ett tak i en bostad med limmade 40 mm MASTER-A akustikplattor. Det är den enklaste och billigaste lösningen.

Tak med limmade 40 mm MASTER-A akustikplattor för ljudabsorption i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
bakterie och 2 till
  • Laddar…
Jag tänker panel som man glesmonterar, med dämpning bakom,kanske inte alla dom gillar men det är mkt effektivt. Det är en lösning som vitmålad kan vara ok i taket.
Akustikpanel bakom gardiner (300g/kvm) är mest om man vill ge sig in på avancerad akustikreglering och inrikta sig på frekvenser.
Stora bokhyllor med böcker o skivor är bland de mest praktiska, användbara och effektiva diffusorer och absorbenter som finns.
Det finns effektiva akustiklösningar men sällan praktiska eller snygga. Dela av del av rummet med en utstickande bokhylla utan rygg o ställ in böcker skapar behagliga ljudförändringar i ett rum.
 
  • Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
Ja, du har fått många kunniga synpunkter medan jag ägnat mig åt andra saker.

Jag tycker du skall gå stegvis fram. Börja med köket. Dämpning av diskhon som BirgitS föreslår är en uppenbar åtgärd. En annan är att stänga till överdelen av öppningarna från köket på något sätt. Sedan ser jag på dina bilder att ni har hårda väggmaterial och väldigt lite textil, mattor, gardiner etc. Det finns två generella problem. Dels kräver akustikfrågor lite kunskaper som inte är allmänna, dels är många av de kommersiellt tillgängliga lösningarna rätt fula. Ett seriöst angreppssätt är att mäta ljudspektrat på störningarna. Då har ni en bättre grund att stå på när ni skall välja lösning.
 
Hade jag varit i er sits så hade jag börjat med enkla åtgärder. Ljud är ganska speciellt, och det är inte alls alltid som man måste ta till dyra proffsåtgärder för att få till en stor förbättring.

Tänk så här: Det mest "klangiga" (alltså det som genererar mest eko) är ett 100% slätt rum med hårda ytor utan några som helst kanter. Tänk insidan på en kub. Så fort man tar upp en dörröppning med dörrfoder runt i detta rum så minskar klangen, inte mycket men lite. Ställer man in en stol så kommer den minska klangen den med. Vill man testa just detta kan man tömma ett rum helt och lyssna hur mycket klang det är. Sen hänger man upp en tavla på en vägg och redan då kan man höra att klangen minskat. (Detta gäller inte alla rum, men jag har upplevt det vid två tillfällen i samband med flytt.)

Detta betyder alltså för er del att ni kan testa med små åtgärder som inte behöver kosta skjortan. Ta på er "platta, hårda ytor"-glasögonen och försök vara kreativa med hur ni kan "bryta" upp dessa ytor så att ljudet splittas upp istället för att studsa opåverkat.

Ett billigt och smidigt sätt att testa om störande ljud ens är möjligt att dämpa bort är att använda flyttkartonger. Det var mitt favoritredskap när jag jobbade som filmljudtekniker och behövde dämpa rum. Det man gör är att resa kartongerna och sedan vika in lockets två flikar i själva kartongen så ljudet kan ta sig in men inte studsa ut igen. Sedan staplar man kartongerna lite slarvigt på varandra så de bildar en baffel. Vi dämpade en gymnastiksal för en scen genom att täcka hela en kortväggen med flyttkartonger. Vi mellanlagrade kartongerna i ett anslutande duschrum där det utan kartonger knappt gick att prata med varandra på grund av klangen, med kartongerna var rummet i princip helt dött.
 
Woow, jag är verkligen imponerad och tacksam för alla bra svar.

Som ni alla verkar förstå har vi en kombination av buller. I köket har vi verkligen ett hårt metalliskt slammer som fortplantar sig i hela lägenheten. Men som även nämnts är samtal med röster påfrestande, speciellt när Teven står på.
 
Ametrin
Jag har liknande problem i vårt hem. Vi var lite rädda för kontorskänsla men köpte till sist måttbeställda absorbenter, tjocklek ca 40-50 mm. En del har vi placerat bakom gardiner i mån av plats andra är utformade som tavlor. Vi beställde även en absorbent med eget tryck (familjefoto), vilket blev jättebra.

Slutligen köpte vi några måttbeställda, extra tjocka i samma färg som väggen (vit) som placerades ovanför ett väggskåp i köket. De smälter in i väggen och jag hade nästan glömt bort dem...
 
  • Gilla
Carl Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.