Dags att dra värmerör genom betongtaket! Så vitt jag kan bedöma är det 20cm betong, antaggligen av bra kvalitet med mycket armeringsjärn, därefter en gummimatta och sen 5-10 cm avjämningsmassa (sett underifrån).

Rören är 15mm med 40mm c-c, men eftersom det är lite svårt att pricka rätt, så trro jag att ett hål med ca 100mm dia är vad jag vill ha.

Jag kan stå och borra/bila ovanifrån, det skall ä'ndå renoveras i golvet. Under är det garage, inte så noga.

Duger dessa verktyg tror ni? Om man bilar, är det risk att det faller ut stora stycken när man bryter igenom, eller är det mm för mm som gäller? Och hur gör man med armeringen?
Elverktyg för borrning, en kombihammare med borrinsats på ett stenbelagt golv, omgivet av spill och en trälist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rotationshammare och tillbehör i metallväska, använd för genomföring i betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Kommer att bli mycket borra och spetta för dig , det är ju som du säger 200 mm och järn ,
kan bli ett bra stort utslag i källartaket
Ta dit en borrare så får du fina hål och då skär han rakt igenom järnen med , väl värt pengarna
och han kan borra 50 mm hål bredvid varandra
Vet du om det ligger några EL-rör i valvet där hålen ska vara
 
Näe, bara elgolvvärme. Som skall bort.
 
L
Jag skrev 50 mm hål , en borrare kan köra 2 st 20 mm bredvid varandra med 4 cm C/C och går fort som tusan med små hål
Ring och fråga kostnad , du slipper en massa jobb , men du är inte rädd för att jobba ser jag ,
men ändå i det här läget
 
E
Det finns att hyra borrmaskin för detta. Borra 2 st hål på 20 mm. En bråkdel av arbetsinsatsen och återställningsarbetet jämfört med bilmaskin.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Hmm, kanske vore något. Men ändå, jag har en borrhammare 850W och 4,3J energi och bra borr (https://www.proffsmagasinet.se/verk...borr/bosch-hammarborr-med-sds-plusfaste-o20)? Vad händer när man träffar armeringsjärn med en sån?

Ett ställe måste jag bila ändå, för ytterväggen går för långt in i rummet under så, rören får gå snett upp för att det skall bli snyggt. Tänkte börja där, så ser jag rätt kvickt hur jobbigt det är?
 
E
Har du en borrhammare så testa med ett pilothål på typ 6-8 mm och sedan kör du med en 20 mm av god kvalitet. Stöter du på järn så byter du ställe eller kör med diamantkärnborr så tar du dig fram där du vill.
 
L
Upp till dig hur du gör , men det går att borra snett med en sådan maskin ,
jag avundas dig inte med bilningen ,
 
Väggen är ivägen, går inte att borra snett! :)
 
E
Varken nerifrån eller uppifrån?
 
Nerifrån går, men:
a) jag vet inte exakt tjocklek, så kan ej räkna vinkeln, och
b) vill att rören skall komma vinkelrätt ur golvet, så kröken får hamna i betongen.
 
E
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Den där PX10 verkar vara en mycket bra idé! Hur noggran är den, vet du det? Funkar genom armerad betong?
 
E
Går att mäta upp till 1,35 meter med den så det är inga problem i ditt fall. Felmarginalen är enligt Hilti +-8 mm / 200 mm men den är nog väl tilltagen.
 
L
Det går även grafiskt att få rätt vinkel på mm , men fungerar den PX10 kan det vara lättare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.