Hej!
Har fått mitt hus stomrest nu( prefabväggar med inplastad isolering invändigt, utegips utan fönster ännu utvändigt. Takstolarna är på plats med råspont, dock inte papp ännu, men täckning.

Min fråga, det har regnat en del efter resningen och huset är täckt med plast o presenningar, men det är lite nojigt att det ändå blir blött på sina ställen. Bland annat är det blött utvändigt på utegipsen och på bjälklagskassetterna (träbjälklag på limträbalkar som står på stålpelare.) Limträbalkarna blir ju också lite blöta på ändarna eftersom det rinner ner vatten från täckningen på kortsidorna. Ska jag vara orolig över fukt?
Antar att vanliga virket inte är någon fara och att det bästa vore att olja in limträbalkarna så fort det är torrt, det värsta är väl om det rinner in vatten i isoleringen?
 
Så länge träet får torka innan det stängs in är det ingen fara. Isolering beror lite på, viss isolering kan lukta illa när den har varit blöt, då behöver den bytas. Annars torkar den med så länge den får möjlighet.
 
skall det byggas diffusionstätt får det inte vara någon förhöjning av byggfukten, att uppnå jämvikt kan ta lång tid.
Om det redan är förhöjd fukt måste det noga mätas att det ligger inom rätt värden.
Det är svårt att svara på din fråga, men rent generellt får inget täckas in, plastas, isoleras innan fukthalten är okej.
Innan arbetet fortsätter skall mätning i stommen göras.
Om fukt kommit in i isolering (om, inte annars) måste isolering och plasten bort.
Fukt som stängts in kan inte försvinna av sig själv.

Så steg ett är att mäta i stommen, även se om det är fukt i isolering.

Om bjälklaget är fuktigt kan man inte fortsätta innan det är torrt.

Vad är tidsplanen på att få det klart?

Mät först fukten innan du oroar dig.

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
skall det byggas diffusionstätt får det inte vara någon förhöjning av byggfukten, att uppnå jämvikt kan ta lång tid.
Om det redan är förhöjd fukt måste det noga mätas att det ligger inom rätt värden.
Det är svårt att svara på din fråga, men rent generellt får inget täckas in, plastas, isoleras innan fukthalten är okej.
Innan arbetet fortsätter skall mätning i stommen göras.
Om fukt kommit in i isolering (om, inte annars) måste isolering och plasten bort.
Fukt som stängts in kan inte försvinna av sig själv.

Så steg ett är att mäta i stommen, även se om det är fukt i isolering.

Om bjälklaget är fuktigt kan man inte fortsätta innan det är torrt.

Vad är tidsplanen på att få det klart?

Mät först fukten innan du oroar dig.

Mvh P-A
Tack för svar!

Ja, givetvis vill jag att entreprenören mäter ordentligt,och jag själv tänkte också dra i en mätare på några ställen (blir o riva upp plasten på invändiga väggarna för att kunna mäta korrekt. Stommen har stått med råspont och underlagspapp sen 21 dec, allt är så täckt det kan vara med plast och presenningar utvändigt. Hammarbandet ser ut att vara täckt med plast samt även över invändig isolering, som nästan alla prefabelement. Bjälklaget står på pelare, och på undersidan är det fibercementskivor. det ser torrt ut i alla fall. Nästa vecka är det tänkt att ventilation, fasad, samt fönster ska monteras. Blir nog att få dit några byggfläktar när fönster är på plats, och när huset är någorlunda tätt. Och mäta innan invändig glesning av innertak, väggar mm påbörjas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.