Hej

Planerar för att koppla in el i garaget och tänkte förbereda med färdig matarkabel och elskåp m,m,, tänker inte installera själv ! Vad behöver jag ha för matarkabel ? Har tänkt mig några uttag och lampor, inget mer, men från det elskåpet ska det dras ut till ett spa som troligtvis kommer att vara 3-fas.

//Jörgen
 
E
Med en 5g6 från mätarskåpet kan det inte bli så fel om det inte handlar om extrema längder.

Om du ändå ska göra 90% av jobbet så kan du koppla in centralen också. Köp en färdigkopplad så är det bara att lägga in kabeln i varje ände.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Det behövs lite mer fakta.

Hur lång dragning. Tänker du mata från husets elcentral, eller från mätarskåpet, om det nu inte sitter vid elcentralen.
 
E Emil_K skrev:
Med en 5g6 från mätarskåpet kan det inte bli så fel om det inte handlar om extrema längder.

Om du ändå ska göra 90% av jobbet så kan du koppla in centralen också. Köp en färdigkopplad så är det bara att lägga in kabeln i varje ände.
Det där tycker jag är ett tveksamt råd. Det måste vara en central med jordfelsbrytare. Och då skall man inte bara koppla in, man måste veta vad man gör OCH varför man gör precis så.

Kabelvalet är bra, men kan vara overkill, beroende på förutsättningarna.
 
E
Förutsättningarna tycker jag är ganska självklara; matning till ett garage där en central ska installeras som i sin tur i framtiden ska betjäna ett utomhusbad, till badet går det åt 5g2,5. Matningen till centralen bör vara en storlek större för att kunna säkerställa selektivitet i säkringsledet. 5g4? Vet inte ens om det finns, har aldrig stött på åtminstone.

Personligen skulle jag aldrig dra klenare än 6kvmm till en central, oavsett vad den ska betjäna.

Finns nog inte förmonterade normcentraler UTAN jordfelsbrytare.
 
Hej, tack för snabba svar Det rör sig om ca 15 meter skulle jag tro. Vet inte om den ska gå från mätarskåpet eller elcentralen, dom sitter vägg i vägg så det får en elektriker avgöra. Kommer att köpa en färdig normcentral med jordfelsbrytare från Jula eller liknande.
 
Fundera att investera några hundralappar i en bättre central, typ ABB eller Hager. Det kan spara tid vid montage och skriker inte "hemmagjord" på tre mils håll.
 
Ok, det kan nog vara en bra idé
 
Om du ska låta en elektriker koppla in centralen så föreslår jag att du kontakter den som ska installera så att den ”godkänner” allt material mm.
Om du köper materialet först så finns det risk att ”ingen” elektriker vill ta jobbet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om du ska låta en elektriker koppla in centralen så föreslår jag att du kontakter den som ska installera så att den ”godkänner” allt material mm.
Om du köper materialet först så finns det risk att ”ingen” elektriker vill ta jobbet.
Ja så kan det ju bli förstås Tack för tipset
 
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sedan finns ca en miljon trådar i precis detta ämne. Där finns mycket information att hämta:
[länk]
Tack, ja det gör det ju såg jag nu
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
5g6, t.ex. N1XV 5g6, eller EKKJ 4x6+6 (alt FKKJ 4x6+6) blir antagligen jättebra. Nära noll risk att det inte fungerar.

Och så en liten färdig central. Ta en med rätt kapslingsklass. Vad ska den sitta i för miljö?, dammigt, fuktigt?

Billigaste budgetalternativet jag kan tänka mig att föreslå är AEG från clas ohlson
[länk]
Perfekt, tack ☺️ Den kommer att sitta i ett så småningom isolerat garage och det kommer inte vara särskilt dammigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.