fooney skrev:
hm jag brukar gå efter 70wm2... å i badrummet brukar jag lassa på lite extra... aldrig längre än 12cm mellan slingorna vid toa o tvättställ. Så det ligger förvånasvärt lågt i badrummet, eller har man ytterligare värmekälla=?
Det finns faktiskt en väggmonterad värmefläkt i badrummet som man kan misstänka kommit dit i efterhand. Den ger extravärme ganska snabbt, men man glömmer ALLTID att starta den en stund innan man ska duscha.

Verkar ändå märklight att man enbart dimensionerat med knappt hälften av vad som är brukligt?

Kan det vara tänkt så att golvvärmen enbart är underhållsvärme och att värmefläkten alltid används när badrummet används ?

Kan även nämna det andra duschrummet i huset som är på ca 3-4m2. Där finns takvärme, ett litet elelement och dessutom infravärme i taket :surprised: Där har man alltså fläskat på ordentligt med värme.
 
4integration jocke4u skrev:
Vi har/hade takvärme men när vi köpte vårt hus 2002 (byggt -73) så hade flertalet slingor gått sönder. Nu när vi renoverar rum för rum så plockar jag bort givare och kopplar ur oavsett om de funkar eller ej. Enligt min mening så är det en kass uppvärmningsfunktion:

- Värme stiger och finns värmekällan i taket så krävs det någon typ av cirkulation för att det skall ge en behaglig värme.
- Värme som stålar neråt skärmas av bord etc vilket gör att fötterna blir kalla.

Som svar på din fråga så går dom nog sönder snart om de inte redan har börjat.

// Jocke
4integration jocke4u skrev:
Vi har/hade takvärme men när vi köpte vårt hus 2002 (byggt -73) så hade flertalet slingor gått sönder. Nu när vi renoverar rum för rum så plockar jag bort givare och kopplar ur oavsett om de funkar eller ej. Enligt min mening så är det en kass uppvärmningsfunktion:

- Värme stiger och finns värmekällan i taket så krävs det någon typ av cirkulation för att det skall ge en behaglig värme.
- Värme som stålar neråt skärmas av bord etc vilket gör att fötterna blir kalla.

Som svar på din fråga så går dom nog sönder snart om de inte redan har börjat.

// Jocke
Det där är helt fel Jocke dvs var luft stiger men vid strålnings värme värms möbler och inventarier upp dvs bord och golv och dessa i sin tur avger värme til kallare ytor och värmer på sådant sätt också upp under bord.
 
K Killen123 skrev:
bord och golv och dessa i sin tur avger värme til kallare ytor och värmer på sådant sätt också upp under bord.
WOW, så soffbordet och matrumsbordet skall agera element för att man inte skall frysa om fossingarna?
Och alla som sitter och äter skall vara varma om skallen och stråla som små solar?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
WOW, så soffbordet och matrumsbordet skall agera element för att man inte skall frysa om fossingarna?
Och alla som sitter och äter skall vara varma om skallen och stråla som små solar?
Haha nu är det ju så att strålnings värmen söker sig mot kallare överflator än strålning källan själv är såoch så länge som inte ditt huvud är kallare än bords skivan och väggarna i rummet så letar sig värmen i första hand till dessa, Skulle man öka tempraturen til 34-35 grader så skulle en större del söka sig mot huvudet en vid vanlig rums temperatur, Men igen har man över 34 grader i rummet då är net nog skönt om det är lite kallare under bordet tror till och med jag hellre skulle äta under bordet då
 
Värmestrålningen kan väl inte söka sig åt något håll?
 
useless useless skrev:
Värmestrålningen kan väl inte söka sig åt något håll?
Já du haha klantigt formulerat kanske men i och med att strålnings värmen söker utjämna tempraturen skillnader så är det det dom som händer bords skIvan absorberar mer värme än huvudet för att tempratur skillnaden är större mellan strålbingen och bordsskivan än mellan, Hadde man kört kallt vatten i systemet så ville panelerna absorbera mer värme strålning från ditt huvud än från den kalla bordsskivan.
 
tommib
Killen123 känns lite som ett troll eller någon som marknadsför takvärme....

Om du inte är ett troll skulle jag starkt rekommendera dig, Killen123, att läsa på och fundera lite kring grundläggande fysik som konvektion, strålning och flöden. För att kort sammanfatta så skulle soffbordet, för att agera element, behöva vara avsevärt mycket varmare än omgivningen. För att det ska bli det måste det ta emot väldigt mycket mer strålningsvärme än omgivningen. Hur går det till? Om du nu inte är ett troll känns det som att du gravt har missuppfattat en del saker.

En takvärmeanläggning med lågtempererat vatten kommer inte att fungera på något bra sätt. Det kommer kännas kallt i rummen.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Killen123 känns lite som ett troll eller någon som marknadsför takvärme....

Om du inte är ett troll skulle jag starkt rekommendera dig, Killen123, att läsa på och fundera lite kring grundläggande fysik som konvektion, strålning och flöden. För att kort sammanfatta så skulle soffbordet, för att agera element, behöva vara avsevärt mycket varmare än omgivningen. För att det ska bli det måste det ta emot väldigt mycket mer strålningsvärme än omgivningen. Hur går det till? Om du nu inte är ett troll känns det som att du gravt har missuppfattat en del saker.

En takvärmeanläggning med lågtempererat vatten kommer inte att fungera på något bra sätt. Det kommer kännas kallt i rummen.
Ja Okej det är ju helt och hållet upp til var och en vad man tycker och tänker nu har jag ju inte sagt att bordet eller borden skulle agera element men att det avger värme precis som allt annat i rummet, Förmodar att vi inte talar om ett oisolerat ute rum, utan ett innerum med golv och väggar som är isolerat? Hur mycket värme kan omgivande möbler och interiör behöva avge för att upprätthålla tempraturen under bordet vet jag inte, Jag är inte heller säker på hur stor tempratur skillnaden måste vara mellan källan och mottagaren.
Jag kan bara säga att det fungerar utmärkt i många hus och att det är tråkigt om det inte fungerar hos dig, Vad det gäller leverantörer av värme system så Fanns det en Pann Leverantör vid namn Troll säkert borta sen 60 talet koks pannor är dom enda jag har sett av Fabrikatet Troll.
Är det nån som vet hur stor skillnad mellan strålnings källan och mottagaren måste va så skriv det! Hadde varit interessant att veta.
 
Du kan kolla lite själv på vad man höll på med för ganska länge sen >100 år. Tex vad hedersmännen med efternamnen Boltzmann och Stefan har fått ge namn åt i den grundläggande fysiken. Du lär dig bäst så tror jag bit för bit i egen takt utan kamp på forum.

När du kommit en bit ser du varför lågtempererad takvärme inte är ett förstahandsval.
 
GK100 GK100 skrev:
Du kan kolla lite själv på vad man höll på med för ganska länge sen >100 år. Tex vad hedersmännen med efternamnen Boltzmann och Stefan har fått ge namn åt i den grundläggande fysiken. Du lär dig bäst så tror jag bit för bit i egen takt utan kamp på forum.

När du kommit en bit ser du varför lågtempererad takvärme inte är ett förstahandsval.
Ja Okej tack ! Jag kollade lite om på attenburen takvärme i USA och som fästa sa att taket aldrig blev varmare än 25,5 grader eller 78 Fahrenheit.
 
K Killen123 skrev:
Skulle man öka tempraturen til 34-35 grader så skulle en större del söka sig mot huvudet en vid vanlig rums temperatur
Kort sagt: Som alltid gäller det att hålla huvudet kallt :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.