Hejsan!

Vi har kollat lite på ett hus vi är intresserade av, men behöver lite hjälp att tyda besiktningsprotokollet. Det finns en del anmärkningar, men det skulle vara kul att höra från er med mer erfarenhet och kunskap vad ni tycker och tror - saker att se upp för och direkta avrådningar osv.

Länk till protokollet:
https://media.fastighetsbyran.se/Fil/2064334

Vad tror ni, är detta köpvärt?

Tilläggas ska att vi är en familj på 3 barn, 3 år och yngre. Vi flyttar iväg från släkt så vi står ganska ensamma. Skulle säga att jag är ganska händig, men vill gärna kunna spendera tid med familjen istället för omfattande renoveringar och ombyggnationer.
 
Det verkar som att det mest akuta är avvattningen utomhus och eventuellt fasaden.
Kolla noga upp vad husets Q-märkning kan innebära för restriktioner
 
De uppmätta fuktvärdena då?
 
Jag tyckte det där huset hade lite för mycket anmärkningar. Inte bara i mängden utan i sak vad det gällde.
Att gjuta i platta i en gammal torpargrund låter vanskligt. Är det en isolerad platta? Grundmurarna är det ju uppenbarligen inte. Om jag förstår det rätt har de dessutom sparat golvbjälklaget, därmed har du ju en konstruktion som du inte kan besikta. Höga fuktvärden i syllarna tyder ju på att det drar upp fukt någonstans vilket kan bli minst sagt besvärligt att byta. Där kan frodas mögel och eller röta.

Badrum med klinker på träbjälklag är en dålig lösning. Räkna med värde 0 i stort sett.
 
Det är ett gammalt hus. Med detta protokoll bör det vara rätt så billigt. I äldre hus finns det alltid att göra, här verkar det mest handla om tak och fasad som behöver åtgärdas redan i sommar. Är priset rätt, du gillar huset och kan åtgärda en del själv som kan komma att behöva fixas framöver så varför inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.