Finns det snöslungor som klarar blöt tung snö utan att man måste stanna var 10m och rensa?
Jag funderar på en slunga, begagnad eller ny och vill ha en som inte stockar när det är blötsnö.
 
  • Gilla
isak58
  • Laddar…
Svärmor har en Stiga tvåstegsslunga som fungerar bra. För bästa resultat bör man väl ha en tvåstegsslunga som dessutom förvaras kallt för att det ska tjocka ihop sig så lite som möjligt i röret.
 
Det krävs hästkrafter och ett friskt utkast hos en tvåstegsslunga. Propellern som kastar ut snön måste sluta tätt mot huset vilket inte är fallet längre på många begagnade slungor där vingarna har nötts ned och böjts bakåt. Min Toro 1028 fixar snön utan problem men inte min gamla Stiga..
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
...Min Toro 1028 fixar snön utan problem men inte min gamla Stiga..
Nu börjar det likna nåt (y) Maskiner - inte leksaker ;)
 
Spanar på begagnad Stiga 11hk som är några år gammal.
Min lokala Husqvarna försäljare ville hellre sälja Honda slunga. Och han talade gott om de.
Men jag vill ha en som faktiskt klarar blötsnö och inte köpa grisen i säcken.
Nya kan jag välja mellan Honda, Stiga, Ariens, Husqvarna och Jonsered. Billiga kinaslungor finns ju på många ställen men hoppar ev. över de.
 
Hur stort område är det som du ska snöröja? Och är det en körväg eller också gårdsplan.
Körvägar klarar man ganska bra med de flesta och om du har ganska fria utrymmen att spruta snön. Men större yta kan kräva längre kastlängder och kraftigare maskin om det är lite kvadratmeter. Och framför allt var du bor och hur mycket snö det brukar komma varje år.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
nikasp
Jag har en tvåstegs kinaslunga som funkar riktigt bra men jag blev lite sugen på att fixa "impeller kit" så den skjuter längre. Och enligt videos ska det "prevent clogging in wet snow" också.

Å andra sidan vete fasen om jag vill att den ska kasta mycket längre. Har grus på uppfarten och ibland rasslar det iväg lite sten. Har hus och bilar i närheten som jag inte vill pricka.
 
A AndersS skrev:
Hur stort område är det som du ska snöröja? Och är det en körväg eller också gårdsplan.
Körvägar klarar man ganska bra med de flesta och om du har ganska fria utrymmen att spruta snön. Men större yta kan kräva längre kastlängder och kraftigare maskin om det är lite kvadratmeter. Och framför allt var du bor och hur mycket snö det brukar komma varje år.
Jag har en gårdsplan på ca 250-300m2 som ska snöröjas. De sista åren har det lite snö men emmellanåt kommer 15-20cm snö. Och några gånger per säsong är det blötsnö som ska bort. Bor i höjd med Umeå.
 
Har provad en del slungor både riktigt gamla och nya och ingen av dom har haft problem med blöt snö och tror inte en mindre slunga är sämre på blöt snö men man får köra flera vändor. Har i dag en Liten Honda HS760 och den har hydrostat drift vilket är ett måste om man provat och kvaliteten slår nog de flesta andra fabrikaten.
 
Vad tror ni om 5-6 år gamla Stiga och Husqvarna snöslungor? Båda ca 10-11hk. Ägaren påstår ca 25-30h använt. Börjar de bli glappa mm? Annat att tänka på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.