Vilka driftskostnader räknar ni med / eller vilka faktiska driftskostnader har ni? (Vad inkluderas i era driftskostnader?)
 
Alla utgifter utanför lån och amorteringar...

el, värme, vatten, sophämtning, sotare, väghållningasavgift...
 
Tack!

Henrik - vad räknar du in i de 2000,- och hur stort hus har du?
 
Hej skulle någon vilja specificera kostnaderna typ el 1500 kr per månad , sophämtning 200 kr osv.
Försöker sätta ihop en kalkyl för mitt nya hus , är medveten om att kostnaderna skiljer sig något beroende på var man bor så skriv typ stockholm, uppsala osv.
Är mest ute efter att få en ungerfärlig bild över kostnadsläget ingen kron och öre kalkyl. :)
 
Försäkring 366:-
El motsvarande 500:-
Sopor ca 250:-
VA 500:-
Olja 3500:-

240 m2 1800-talskåk i sundsvall, bytt till bergvärme och har fri el så månadskostnaden borde sjunka något :)
 
När vi ficka kalkyl av Eksjöhus hade de räknat 1500:- i driftkostnader. (Gäller då enplanshuset Lyckan 130 kvm)
Men banken var där och snabbt ändrade summan, då till 2000:-/mån. Han sa att husfirmorna tar alldeles för låga siffror i de flesta fall!
 
Vad tror ni om denna kalkyl?

Nybygge i Stockholm
170 m2 i 1 ½ plan.
Golvvärme i platta.
Direktverkande elvärme på ovanvåning.

El ( 14000 kw) a 0,7 9800
Vatten 2500
Avlopp 2500
Hemförsäkring 2000
Husförsäkring 2000
Sophämtning 1500
Avsättning för framtida
reperationer 4000
Gatuavgifter 1500

Total / år = 25800 = 2150 / mån

Fattas någon viktig post?
(Räntor, amortering, fastighetsskatt ligger utanför)


 
Låter lite lågt på el sidan: vi kommer att ha fjärrvärme och kommunalt varmvatten för 146 kvm och har kommit upp till 2200 kr/mån allt som allt. Vi bor i Lund.

C.
 
Betyder det att de övriga posterna (förutom elen) är ganska så realistiska?

Vad säger verkligeheten hos de på forumet som nyligen har byggt?
 
Misstänker också att det är lite lågt räknat på elen, vi har 123 m2 bv och ca. 75-80 m2 öv. Vattenburen värme via fjärrvärme på bägge planen samt iom. det även varmvattnet till hushållsförbrukning via fjärrvärmen. Har alltså bara hushållselen kvar och har precis ändrat prel. förbrukningen/debiteringen till 10.000 kWh och jag är lite osäker på om det håller, ska läsa av i början på mars och se vad förbrukningen blivit på 1 månad ::)

Beror ju mycket på hur många man är i familjen/åldrar (läs barn) och därmed följande förbrukning av varmvatten till dusch/bad samt hur ofta man måste köra tvättmaskin/tumlare/torkskåp/diskmaskin, förbrukningen på dessa poster skiljer sig ju markant på ett hushåll med 2 vuxna kontra flerbarnsfamilj.
MVH/Christina.

PS: Ang. de övriga posterna så har vi en beräknad kostnad för vatten på 3923 skr/år ( ber förbr. 160 kbm/år) men den kalkylen är ju avhängig kbm-priset på vatten i din kommun(tror att vi har rätt "dyrt" vatten) vi har bara bott i huset några månader så jag vet inte hur exakt det stämmer. Avlopp betalar vi ingen avgift för i min kommun(förutom anslutningsavgiften)
Sophämtningen går på ca 1900 skr/år, vi har sortering så det blir flera kärl, hämtning 2 ggr/mån.
Vägavgift har vi inte så det har jag ingen aning om rimligheten på. Posten till "repfond" vet jag inte heller hur vanligt det är att den ingår i kalkylen över driftskostnad(vi har det då inte), men kan väl inte skada det är ju en form av sparande iaf.
Det övriga verkar väl OK, även om det säkert går att pressa försäkringskostnaderna en bit genom "mängdrabatter" o.dyl./DS.
 
Hej!

Pratade med killen på IVT som sade att första året får man räkna med dyrare el för då torkar huset så det är först nästkommande år som man få billigare el (vi har frånluftsvärmepump samt kamin)

Vi har egen vattenbrunn men övriga kostnader är/mån

150 kr sophämtning
1400 kr el
145 kr hemförsäkring
50 kr anticimex

Slamsugning en gång om året runt 500 kr skulle jag tänka mig.

Elen har jag beräknat från de räkningarna jag har förut samt räknat lite per dag vad vi förbrukat hittills och då går tvättmaskin,torktumlare, diskmaskin minst en gång om dagen. Det håller sig där iallafall.

Vi har golvvärme, inställd på cirka 21 grader.

Har byggt i Västergötland.

// :)

 
Villaförsäkringen kostar definitivt mer.. (riktat till pewi)
 
Bob_the_builder
Nej, det ska den inte behöva göra (tänkte du på att hem- och husförsäkring stod på olika rader?). 4000 kr/år är rimligt om man inte har något specialavtal.
 
Bob_the_builder skrev:
Nej, det ska den inte behöva göra (tänkte du på att hem- och husförsäkring stod på olika rader?). 4000 kr/år är rimligt om man inte har något specialavtal.
Ja det gjorde jag... hm har jag blivit lurad nu måntro. Har hemförsäkring genom facket på några hundra i månaden, villa-försäkringen (kommer inte ihåg exakt, men strax under 3000)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.