Har du funderat på EPSCement? Samma funktion som lecakulorna, frigolit och betong i ett lager. Blir det badrum med tätt golv och klinkers?  I så fall behövs inte platon... eller? Vad säger experterna här? Vi har använt EPS till två golv och det har funkat bra. Mycket mindre jobb. Nackdelen är väl att man måste flyta på det.
Lycka till! / Tiwood
 
Jag föreslog EPS cement men våra glada entreprenörer tyckte att Leca var billigare och bättre. Vi kommer att ha ett bad/duschrum i källaren. Resten blir "vanligt" bostadsutrymme. Tanken med Platonen är nog att hålla nere markfukten och hindra den från att tränga upp i betongplattan så att den kan vandra fritt mellan de olika rummen.
 
Kan fortfarande inte förstå varför det ska vara platon om den bara ska stoppa fukten. Lägg åldersbeständig plast så blir det billigare. Den behöver ju inte bära något då friggo ligger ovanpå.
 
Jag glömde en till fördel med EPS... den torkar på två dygn så man behöver inte vänta flera veckor innan man lägger på flytspackel (fast jag misstänker att många hantverkare strunta i detta väntetid i alla fall!). Tyvärr jobbar jag så sakta att jag hade ingen fördel av detta.  :(

Jag håller med Snuttjulle att det verkar kaka på kaka att gjuta två gånger. Jag körde ren lecakulor + fiberduk under EPS Cement. Lecakulor har en tendens att åka runt... men detta borde inte vara ett problem om man har en duk eller matta (i ditt fall) på.

Vet du att det tränger upp vatten genom golvet? Dina fönster ser ut att sitta ganska lågt. dvs källaren är inte så djup. Jag hade nog isolerat / dränerat utvändigt och sedan kört utan platon. Bättre att fukten torka ut. Ska du lägga golvvärme? Vad händer med fukten då?
 
Vi köper en helhetslösning av entreprenören till ett fast pris och jag har därför inga invändningar mot att använda platon istället för en tunnare plast. När det gäller lecakulorna är dessa blandade med cement, "lecacement", som borde ha egenskaper liknande EPS. Jag tror inte att vi har något vatten som direkt tränger upp i dag, men vi vet inte vad som händer i framtiden. Fönstren sitt lågt, dock är inte markhöjden på utsidan slutgiltig ännu. Det är dränerat längs ytterväggarna med isodrän. Insidan kommer att tilläggsisoleras något med en luftspalt mellan yttervägg och isolering. Isoleringen är snarare av akustiska skäl än värmemässiga. Sedan tycker vi att det finns en estetisk fördel med att bygga ut väggarna litet så att alla installationer kan döljas innanför i väggen.
 
Har du inga innerväggar i källaren? Antar att svaret är ja. Om du har det - kommer man att lägga platon under dessa också? Antar att svaret är nej. Då får du kanske högre fukttryck upp i innerväggarna? Jag hajar inte heller poängen med en platon under.
 
Jag skulle satsa på så mycket isloering som möjligt istället för denna konstruktion. Lecacement har inte mycket till isoleringsvärde. 10 cm frigolit är inte mycket.
 
10 cm frigolit och 5 - 25 cm lecacement är inte optimalt men bör ändå vara en betydande förbättring mot den tidigare plattan direkt på mark. Innerväggarna är en bra fråga. Det är helt rätt tänkt att fuktlasten i dessa kan öka i och med platonen. Vi kommer därför att hålla dem diffussionsöppna.
 
Klart att det blir bättre än tidigare. Min undran är endast varför inte göra det bra när man ändå håller på. I nya hus lägger man 30 cm frigolit under plattan. Om du skulle kunna få in 20 cm frigolit ist för 10 cm så ökar isoleringseffekten med 100 %.
 
Det finns fler anledningar. Den ena är berg. Huset står till 1/3-del insprängt på sluttande bergplatå. Det går åt mycket arbete för att få bort tillräckligt för att få en fullgod isolering. Resterande del av huset står i och för sig på bättre mark att gräva ur, men det känns dumt att gå ned för långt under sulan och den utanförliggande dräneringen.
 
OK, jag förstår. Men, i din bild så har du ju leca/cement (på de ställen du inte har berg i dagen antar jag). På de ställen du har berg i dagen behöver du inte ta bort berget, men på de ställen där du gräver ut och fyller med leca/cement skulle jag istället lägga frigolit. Menar alltså inte att du ska gräva djupare, och riskera att komma under sulan o dräneringen, utan att du ska fylla det utgrävda med isolering istället för leca/cement. Men men, det blir säkert bra. Lycka till!
 
Det har hänt en del sedan de bilderna. Jag är usel på att anpassa bilder i storlek och har därför varit dålig på att uppdatera med fler bilder. Här kommer ett gäng som visar hur det såg ut innan helgen. Lecacementen är på platts och man kan få en idé om var den slutgiltiga golvhöjden kommer att vara (10 cm frigolit, 8 cm betong och klinker tillkommer). Först ut är det före detta pannrummet där berget låg direkt under (i) den gamla plattan. Det kan bli så att vi låter detta rum tillsammans med tvättstugan och korridoren utanför, återfå den gamla höjden på plattan. På detta sätt bättre platts för golvbrunnar (och fall) och som en bonus ytterligare isolering i form av 7 el. 10 cm frigolit. De andra rummen kommer att enligt den ursprungliga planen få en platta som ligger 5-8 cm lägre relativt den tidigare plattan. Ökad takhöjd är viktig därför att vi vill gärna ha en undertak.
 
  • 20060226_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Korridoren
 
  • 20060226_004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Yttervägg och avloppsstam
 
  • 20060226_007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det har hänt en del ser jag. ;)
Är denna lecacement kapilärbrytande eller kommer platonmattan att stoppa fukten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.