Hej

Jag har två undertrycksfläktar i krypgrunden (hus i vinkel). Används enbart för att ventilera dålig lukt från tryckimpregnerat virke. Ingen tendens till fukt eller andra angrepp när Anticimex varit här på olika besiktningar eller jag själv varit och inspekterat krygrunden.

Jag har nu behov av att köra dessa fläktar enbart på dagen då de är precis under två av våra sovrum.

Finns en enkel strömbrytare inne i huset för dessa i anslutning till elcentralen. Har sedan tidigare en timer för fast installation liggandes, köpt från typ eldirekt.se. Skulle man kunna montera denna istället för strömbrytaren ? Vill minnas varje fläkt drar typ 40w. Kör jag dessutom dessa enbart dagen så bör jag i teorin förlänga livslängden på de mot när jag kör de dygnet runt.

En annan fråga, hur lång livslängd är det ungefär på denna typ av fläktar ? Tämligen säker på att Anticimex monterat dessa en gång i tiden, typ för 15-18 år sedan.
 
Märkningen på dessa säger Kanalfläkt KV 125 M-96 31W
 
Ingen som har kunskap om fläktar i krypgrund ?
 
Att koppla in en timer är inget problem. Hör med en elektriker så fixar dom det.
Livslängd på fläktar, gissar lite men gnisslar inte lagren så kan den säkert snurra i 20-40 år.
 
Angående livslängden, finns en risk när du stänger av fläktarna att kall luft tar sig in i fläkten och kyler denna med följd att kullager kan "fastna" eller bli lite tröga.
När det kommer till denna typ av fläktar har jag sett bäst livslängd när dem fått gå kontinuerligt.
 
Hur har du fått den erfarenheten?
 
M mortimer skrev:
Hur har du fått den erfarenheten?
samma typ av ytterrotormotorer sitter i de flesta ftx-aggregat sedan 45 år tillbaka så erfarenhet har alla äldre ventilationsentreprenörer.
 
Ok, förstod först inte att du jobbat länge inom branschen.

Tolkar jag märkningen rätt så är dessa tillverkade(och troligen installerade detsamma) 1996. Har du ett hum om vad de kostar ungefär per styck i enbart materialkostnad om det blir till att byta fläktarna inom en 10 års period ?
 
M mortimer skrev:
Ok, förstod först inte att du jobbat länge inom branschen.

Tolkar jag märkningen rätt så är dessa tillverkade(och troligen installerade detsamma) 1996. Har du ett hum om vad de kostar ungefär per styck i enbart materialkostnad om det blir till att byta fläktarna inom en 10 års period ?
En kanalfläkt 125 kostar väl i runda slängar 1000 kr/st
 
Ett vanligt scenario är: efter 20-25 år när det börjar "mullra" från fläkten, eller när den t.o.m gått varm och står stilla, kan ett lagerbyte för 150:- ge fläkten förlängt liv. På viss fläktmotorer sitter en värmesäkring i form av en liten röd knapp som kan återställas. I samband med lagerbytet byter man med fördel även kondensatorn.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.