Ja, i o för sig kanske rubriken säjer allt, men när vi fick reda på att tomterna(kommunens) ska börja delas ut nu i maj, juni började det krypa i magen litet granna ... och efter att sett på "äntligen hemma" s reportage om homestaging igår ... usch - deras hem var ju fint! Vackra golv och snyggt badrum ...
Vad tror ni? Ska man satsa på nytt badrum (ja, säger både bank och mäklare) och nytt golv i kök, hall och trappa samt bygga en hallvägg. Det är det vi inte är färdiga med ... Ja jo och så en rejäl mängd småfix här och där ... Det skulle gå en hel del tid till detta...
Annars är köket inkl vitvaror samt alla andra väggar, golv och tak relativt nyfixade!
Tänk om vi inte får ut det vi behöver för att kunna bygga nytt ... (då ska definitivt badrummet göras för det är så hemskt)
hälsningar från en just nu så nervös Fiddeli att hon inte ser klart ...
 
Jag tror definitivt att ni skulle tjäna på att fixa alla småsaker och göra om badrum och fixa golven! Jag och min sambo har precis köpt hus och varit runt på en massa visningar, och det är en otrolig skillnad på olika mäklare/säljare när husen visas och presenteras. Jag är väldigt intresserad av arkitektur och formgivning, och har ett bra öga för estetik, så jag har mycket tankar och åsikter kring just möbler, möblering, färgsättningar, osv osv. så ni får ta mina förslag och åsikter för vad dom är (blir väl förmodligen fjoll-märkt ;D ) Man kan komma väldigt långt med hyfsat små medel, och det verkar ganska få säljare och mäklare tänka på...lite tips på hur JAG tycker att man ska göra:

* Var enhetlig inom ett rum. Blanda inte en massa mönster på tapeter, tyger, kuddar, soffor osv. Då är det bättre att täcka över röriga mönster på t.ex. soffor med vita lakan (som de gjorde på Äntligen Hemma).

* Var enhetlig med materialval om ni har möjlighet. Ska ni lägga nya golv, så lägg dom så att det blir en logisk övergång mellan rummen, d.v.s. välj samma material/färg om det inte känns HELT fel p.g.a. av andra anledningar.

* Dra er inte för att måla om ett rum eller två, det kräver en väldigt liten insats! Välj neutrala färger som man istället kan få färg på via möbler, mattor etc.

* Ta bort allt onödigt innan visningen! Det finns inget värre än att komma in i hus med en massa plottriga inrednignssaker eller som har grejor överallt. Huset känns betydligt större om allt är luftigt möblerat!

* Gör om badrummet om ni har råd/tid, för det är så otroligt populärt med badrum just nu. Även här hade jag valt neutrala material och färger. Mosaik är trevligt nu, men kommer inte att finnas kvar på marknaden om ett eller ett par år...så ska ni sälja NU är funkar det, annars hade jag nog valt mer traditionella saker. Återigen, färg kan man sätta dig med dusch-drapperi (om man nu ska ha det), handdukar osv.

* Snitt-blommor! Visst, jättefjolligt, men det gör att huset ser fräscht och ombonat ut! Samma sak med öppen spis: finns öppen spis så ska den vara tänd på visningen!

Ja, här kan man ju fortsätta hur länge som helst ;D
Lycka till!
 
Det kan nog vara litet blandat om renoveringar går hem. När vi tittade på hus så blev jag i många fall misstänksam över nygjorda renoveringar. Om man ex ser en nyfixad grund så funderar man ju på hur illa det kan ha varit innan (hur ser det ut under den nya putsen). Vi var och tittade på ett hus där samtliga ytskikt var omgjorda direkt före visningen. Huset hade en stor läcker inglasning med bubbelpool, där kunde det bli varmt och fuktigt (odlade bananer bredvid poolen). Då börjar man ju fundera, fuktig luft in i huset, souterräng, kalla väggar... Var det därför dom hade målat om.

jag tror att en "säljrenovering" strider mot förnuftet, men kan få upp det känslomässaiga köptrycket (och det är kanske dom som bjuder vad som helst för att få huset).
 
Så återkommer man till ordet "lagom" (som inte alls bara är svenskt 8)) igen :-X.
 
Som köpare kan man ju se olika på ett hus.
Gammal badrum = en chans att göra om som man vill ha det :)
Nyrenoverad badrum = kan vi leva med dom gröna kakel i nästa 15 år :(.
gammal färg i kök = den färgen kan lätt bytas :)
nymålat i kök = den färgen kan lätt bytas :)
Däremot små gamla skavankor som fex saknad av en bit golvlist, handtag som sitter löst och liknande tyder på att ägarna är slarviga och då kan man vänta sej fler saker som lider av brist på underhåll.... varning!
När huset har bra läge brukar man svälja opassande detaljer och strunta i varningar ;).
Jag tycker synd om köparna som låter sej förföras av vackert yta och glömmer bort allt annat som är mera vesentlig vid ett husköp. Men om man inte har en aning om husgrunder och värmesystem så fokuserar man på blommor i vasen och ny micro i stället. Och visst, ett nykaklad bad kan avleda ifrån att titta på elförbrukningen ;)
gaia
 
tack för alla innovativa svar! den värsta oron har dämpat sig nu och jag har börjat se det hela som jag brukar se på det; "jagvillhaettnyttbadrum, jagvillhaettnyttbadrum, jagvill ....aaarrgg" :-[
och att sedan blunda för problematiken " vi är nästan färdiga och har lagt en massa pengar på det, men kommer det att räknas när vi inte är helt färdiga - blir det pengar till något nytt hus?...".

Vi flyttade till vårt hus för att hamna i rätt område (skola)och har därför ända sedan starten tänkt litet på de som ska komma efter oss, t e x neutrala färger, mest vitt. Badrummet kostar ca 25' - 30' att göra, och när vi själv kollade på hus räknade vi alltid 50' - 70'

Jag tror att det finns många som inte tror sig klara/har tid, att måla och tapetsera själva och som därför uppskattar ett fräscht hus. Dessutom tror jag att just FRÄSCHÖR är något som många bryr sig mer om än mönstret på tapeten så länge det är ljust och diskret. Konstigt tycker jag ... själva är vi den sorten som bryr oss om elräkningar o dyl
tack för alla svar - Fiddeli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.