Hej,

Håller på att spåna för att bygga ett valmat entretak med tegel på taket.
Storlek på detta är ca 260 brett och 170 djupt. Jag ska ha ett golv av trall och stolparna som håller detta ska vara 95x95cm. Ovan detta kommer en ram som är med 45x220 virke och på detta ska sedan vinklarna komma så de vilar på ramen tänker jag.

Lite frågor jag inte kan lista ut hur mycket jag än googlar.

* Funkar 15 graders lutning på taket om man har tegel och det inte är större än ovan beskrivet? Eller är det för lite?

* Jag tänker att från ramverket upptill så går vinklarna från en punkt som då sitter i huset, men hur fäster jag detta så det verkligen sitter? Jag tänker ju att det blir en stor vikt som landar på just denna punkten så hur fäster jag detta i huset på ett säkert sätt?

Bifogat är en bild på hur jag ung. menar att det knyts till en punkt på fasaden, men jag kan inte på denna bilden se hur personen har fäst upp det i en punkt?

untitled.png
 
Falsat tegel brukar klara ner till 14 grader. Om du vill ha samma taklutning på alla sidorna kan framsidans valmning endast ha ett djup på 130 cm. Sedan måste det följa en ås som är 40 cm djup. Stolparnas övre fästen behöver säkras genom diagonaler i takkonstruktionen, annars blir det svajigt. Om dina takstolar förbinds med varandra i ytterkanten räcker det. Alla delar av taket kommer att vila på knutpunkten så den kräver stöd som är ordentligt infäst i huset. Detta kan man räkna på.
 
Hej, tack för bra svar! Jag är med på det hela och vi kommer ju ha en "ram" runtom så stolparna är ju infäst mot väggen både uppe vid taket och nere vid golvet.

Men en fråga gällande knutpunkten. Om man nu säger att man gör en ås på ca 40cm, hur förstärker man och bygger detta samt hur fäster man upp allt? Jag ser inte framför mig hur jag löser detta tyvärr och flera timmar på google hjälper mig inte heller.
 
  • Gilla
Kungen och 38 till
  • Laddar…
Återkommer i morgon!
 
Kanon, tack!
 
  • Gilla
Gusaf-59
  • Laddar…
Ah!
Nu har jag läst din fråga flera gånger, tror att jag kommit underfund med hur du menar..

När man talar om valmat så finns många olika varianter.

Jag försöker att förklara den enklaste infästningen:

Mot fasaden, där du vill ha infästningen, sätter man en regel från centrumpunkten snett ner åt höger och en snett ner åt vänster, dessa utgör de första takstolarna.
De är förankrade i väggen ovanför entrén

Från mittpunkten går du sedan med tre andra regnar, eller takstolar.

Dessa tre skall då gå sett från vänster, liggande över stolpe till vänster, en mitt över centrum rakt fram och sista mot höger stolpe.

Nu har du ett ramverk de ligger mot men samma princip.

Vill du ha ett valmat tak med en nockdel ut från fasaden så gör du likadant i starten men måste bygga takstol längre ut uch göra starten för valmningen där "nocken" slutar.

hoppas att du förstår vad jag menar.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Feffus
  • Laddar…
Feffus Feffus skrev:
Hej, tack för bra svar! Jag är med på det hela och vi kommer ju ha en "ram" runtom så stolparna är ju infäst mot väggen både uppe vid taket och nere vid golvet.

Men en fråga gällande knutpunkten. Om man nu säger att man gör en ås på ca 40cm, hur förstärker man och bygger detta samt hur fäster man upp allt? Jag ser inte framför mig hur jag löser detta tyvärr och flera timmar på google hjälper mig inte heller.

Du börjar valmningen från de takstolar som sitter 40cm ut från väggen, samma teknik som om det varit en vägg du startar från.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Erik Adolfsson
  • Laddar…
Snabbt skissar ungefär så här:

Handritad skiss på byggprojekt med beteckningen "NY UTGÅNGSPUNKT" och måttet 40cm inritat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/P-A
 
  • Gilla
Feffus
  • Laddar…
Pagno är inne på rätt spår. Jag har gjort en liten skiss på hur regelkonstruktionen ser ut i princip. Nockbalken är dels infäst i huset, dels vilar den i andra änden på en pelare (osynlig här) som i sin tur står på en tvärgående balk (också osynlig här). Om du talar om i vilken snözon byggnaden finns kan jag räkna ut dimensionerna åt dig.
Skiss av en regelkonstruktion med nockbalk och anslutande reglar, utan synlig pelare eller tvärbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik Adolfsson och 3 till
  • Laddar…
Alltså ni är fantastiska! Vilken hjälp man får! Jag bor i Gränna området, läser jag rätt om jag säker snözon 2.5 då?

Men om jag tolkar dig rätt så kan man vila nockbalkens infästning i huset på en balksko kanske, eller blir det för klent?
Och den pelare du nämner gör egentligen att det blir en komplett takstol om man säger så?
 
En fråga till då, de tre reglarna som knyts ihop i en punkt på nockbrädan, hur exakt fäster man in dessa? Det räcker ju inte med att skråskruva dessa men om man kör en balksko för mittenregeln och sedan någon form av spikplatta på de andra två kanske?
 
  • Gilla
Ojpen
  • Laddar…
Snözon 2,5 låter rimligt. Det ändrar sig snabbt i de trakterna allteftersom man kommer upp på höglandet. Jag tycker inte man skall använda balkskor för synliga infästningar men i princip är det något liknande som gäller. Ja, med pelare och undre balk blir det som en takstol. Jag återkommer med lite uträkningar.

PS Jag skall ge några förslag på infästningar när jag räknat lite på det.
 
Eftersom spännvidderna är små funkar det med rätt klena dimensioner. Till takbjälkar, nockbalk och pelare föreslår jag att du använder 45x120 C 24 virke. Det är enklast med samma dimension även om det kanske inte behövs på vissa platser. Till tvärbalken som bär pelaren, 45x195 C 24. I knutpunkten möts 5 reglar med en inbördes vinkel på 45 grader. Om du sågar ändarna i rätt vinkel och arbetar systematiskt från rätt håll kan du förbinda dem parvis med genomgående skruv. Utforma sedan pelaren så att samtliga ändar kan vila på den. Om det är synligt måste det göras med precision så det blir vackert.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Pagno är inne på rätt spår. Jag har gjort en liten skiss på hur regelkonstruktionen ser ut i princip. Nockbalken är dels infäst i huset, dels vilar den i andra änden på en pelare (osynlig här) som i sin tur står på en tvärgående balk (också osynlig här). Om du talar om i vilken snözon byggnaden finns kan jag räkna ut dimensionerna åt dig.
[bild]
Vill gärna vidareförenkla din skiss mer hur de tre yttre 45*120 bör kapas.
Obs, mina papperskluddar är inte skalenliga, inte rätt vinklar, vinkelmässigt.
Så här kapar du in de tre yttre:

Handritad skiss av en regel märkt 45x120 med stipplade linjer för kapning, ej skalenlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är den regel som sitter mitt i nock, den geras som första regel av de tre i framkant, tar bort en kil så är den klar.

Nästa två blir lite mera spännande kapning, de skall dubbelgeras samt hyvlas ner på ovansidan så råsponten ligger bra.

Handritade skisser av träreglar med markerade kapningslinjer för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan så här:

Skiss på gering av träreglar för konstruktion, ritad med svart penna på gult papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


dessa geras spegelvända, den vänstra sitter som regel ett av tre, den högra som regel tre av tre. Dessa två skall även geras som den i mitten och fästes utan spikbleck, inga skor, skråspikas, eller rostfria (sega) träregelskruv.

Fördelen med spik är att de håller, skruv går lätt av vid rörelser i trä utomhus om man inte använder bättre kvalitéskruv.

Hmm, nu kanske du inte förstår hur jag menar med kapningarna, inte den bästa förklaringen.

Mvh P-A

ps utgå från justus snygga skiss, det verkar som han vet vad han gör....
ds
 
  • Gilla
Feffus
  • Laddar…
P Pagno skrev:
ps utgå från justus snygga skiss, det verkar som han vet vad han gör....
ds
Jag tycker dina skisser är fina. Du verkar också veta vad du gör!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.