Försöker hitta en dörrströmbrytare för vår klädkammare (belysning ska tändas när dörren öppnas). Det är en vanlig innerdörr och den öppnas inåt mot kammaren. De dörrbrytare jag hittat är för garderobsdörrar och luckor som öppnas utåt, men är det någon här som känner till någon brytare för öppning inåt? Vill ju ha brytaren monterad på insidan.
 
Sätt en IR istället? Alltså en sensor som känner av rörelse.
 
L
Är nog svårt att få till det med inåtgående dörr
Har du lampa i taket på klädkammaren ??
By armatur till en med rörelsedeckare inbyggd så är det det lättaste vägen , all klart och färdigt ,
inga konstiga kopplingar
Kostar inte många kronor och är i dag med LED -lampa i
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
L
Peter2400 Peter2400 skrev:
Om du inte vill ha en rörelsevakt så kanske en trådlös magnetkontakt vore nåt, [länk]
Skickar PÅ signal när dörren öppnas och AV när dörren stängs, finns även timer om man glömmer stänga.
Tanken är god , men dessa är för svagström 24V och behöver ha lite mer delar tiil
En armatur klar och färdig är billigare och enklare
 
En vanlig dörrströmbrytare monterad ovanför dörren på insidan som påverkas av en liten plåtvinkel?
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Tanken är god , men dessa är för svagström 24V och behöver ha lite mer delar tiil
En armatur klar och färdig är billigare och enklare
Då har du nog klickat på fel länk, Nexas givare är batteridriven.
Kräver givetvis en mottagare också, men den kostar inte många kronor.
 
L
Peter2400 Peter2400 skrev:
Då har du nog klickat på fel länk, Nexas givare är batteridriven.
Kräver givetvis en mottagare också, men den kostar inte många kronor.
Det tar jag :) men radio då ska det vara en del till :) bättre då med en färdig armatur :)
 
V verktygsgurun skrev:
Sätt en IR istället? Alltså en sensor som känner av rörelse.
God tanke och montagemässigt hade det funkat klockrent. Nackdelen med rörelsevakt är dock några som jag ser det:
1. När min bättre hälft står någorlunda still framför spegeln och funderar så kanske det hinner slockna. Många vakter kräver tydliga förflyttningar för att tända.
2. Att ljuset inte släcks direkt när man stänger dörren. Inget jättebekymmer iofs att några LED-slingor får lysa några minuter extra.
3. Den kommer tända "för sent". Eftersom den går på IR/värmekällor behöver man gå in i rummet för att den ska tändas. Jag vill att brytaren ska reagera redan på dörrbladet så att man ser rummet när man öppnar.
Såvida ingen kan slå hål på dessa. :)

W wsp skrev:
En vanlig dörrströmbrytare monterad ovanför dörren på insidan som påverkas av en liten plåtvinkel?
Det var min första tanke. Men jag vill ju helst ha "pinnen" riktad in mot rummet och de flesta skulle peka direkt mot dörren. :/ Visst, man kan ju fulbygga en kloss som den sitter på så pinnen riktas rätt.

richardtenggren richardtenggren skrev:
[länk]

Denna monterad på dörren så att rullen ligger an mot fodret när dörren är stängd, sedan när dörren öppnas så ”rullar” rullen av fodret och lampan tänds?:)
Hmm är inte med på hur det skulle funka? Blir vinkeln här verkligen rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.