Hej!

Tänkte kolla om det finns någons som gjort en energibalansberäkning för ett nybygge på denna sida och sedan använt den vid tekniskt samråd? Vad jag kan se verkar ju allt som man behöver finnas.
 
Jag har gjort det. Inga konstigheter alls. Det var dock lite knepigt att få fatt i alla U värden för de olika delarna och få fram rätt U-medel.
 
R Robert-san01 skrev:
Jag har gjort det. Inga konstigheter alls. Det var dock lite knepigt att få fatt i alla U värden för de olika delarna och få fram rätt U-medel.
Intressant!
U-värdena har jag koll på tror jag. Har delat upp omslutande area på följande kategorier:
Tak, Vägg, Fönster, Dörr, Källarvägg ovan mark, källarvägg under mark, Platta på mark. Gjorde du nåt liknande? För omslutande area har jag tagit insidan på "ytterskalet".

Det jag var nyfiken på var just hur kinkig byggnadsinspektören är kring detta. Vilken kommun gällde detta?
 
Jepp, ungefär samma för mig. Dock lite enklare då mitt hus är på platta och två fulla våningar.

Detta var Vallentuna.

Generellt så är kommunerna mycket noggrannare om man inte heter "stor husfirma 1A" så räkna med att få förklara din uträkning rätt noga.
 
Yes. Jag har också märkt det. Jag är dock inte känd för att vara slarvig så min plan är att vara bättre påläst och ha förberett för ett antal scenarios innan. :)

Läst f.ö. tråden om ditt husbygge. Förstår att det känns skönt att vara i hamn nu. :)
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Tack!

Det har varit ett tufft år. Hoppas du inte får alla uppförsbackar som jag haft.
 
  • Gilla
jaebes
  • Laddar…
Mikael_L
Jag gjorde beräkningen med den hemsidan för nybygget för några år sedan.

Det passerade i byggsamrådet helt utan vidare kommentarer.

Eller jo, nu kom jag ihåg. Handläggaren började mumla något om att det u-värdet inte kunde vara korrekt med tanke på väggens aktuella tjocklek.
Men så tänkte han efter några sekunder till och kom på att han tänkt lite fel... "Jo men det där verkar nog stämma ...". :)
 
  • Gilla
jaebes
  • Laddar…
Verkar ju lovande. Får man fråga vad ni haft för U-värden på era byggen?
 
Jag har också gjort egen beräkning med energiberäkningen. KA ville ha lite information om hur jag räknat fram u-värdena, men det var inga problem på det tekniska samrådet sen.

Tänk på hur köldbryggor påverkar u-värdet också. Alla hörn är tex köldbryggor. Vill man göra det enkelt för sig kan man räkna arean på utsidan av ytterskalet, istället för räkna på köldbryggorna. Det är en approximation, men det blir ett mindre felaktigt resultat än att bara räkna insidan och glömma köldbryggorna.
 
  • Gilla
jaebes
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Jag har också gjort egen beräkning med energiberäkningen. KA ville ha lite information om hur jag räknat fram u-värdena, men det var inga problem på det tekniska samrådet sen.

Tänk på hur köldbryggor påverkar u-värdet också. Alla hörn är tex köldbryggor. Vill man göra det enkelt för sig kan man räkna arean på utsidan av ytterskalet, istället för räkna på köldbryggorna. Det är en approximation, men det blir ett mindre felaktigt resultat än att bara räkna insidan och glömma köldbryggorna.
Hur mycket skiljde det på ditt medelvärde efter du lagt till köldbryggorna?
 
Kollade mina uträkningar och detta var det Umedel som jag fick fram:


Fönster, 27,00 m2,. U=1,1
Dörr, 4.60 m2, U=0.90
Tak, 100.00 m2, U=0.04
Golv, 100.00 m2, U=0.12
Vägg, 180.00 m2, U=0.24

Umedel för hela konstruktionen 0,23
 
  • Gilla
jaebes
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Kollade mina uträkningar och detta var det Umedel som jag fick fram:


Fönster, 27,00 m2,. U=1,1
Dörr, 4.60 m2, U=0.90
Tak, 100.00 m2, U=0.04
Golv, 100.00 m2, U=0.12
Vägg, 180.00 m2, U=0.24

Umedel för hela konstruktionen 0,23
Då är jag nog inte helt fel ute. Fick 0,24 för totalen på min. Tack!
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
(Edit: skulle varit ett citat till inlägg #10 här, som jag lyckades strula till :)
Det blev bortåt 5% för köldbryggorna har jag för mig, men det beror mycket på vilken konstruktion man har på huset. Tex infästningar (balkar, extra armering eller vad det kan vara) kan påverka märkbart. Alla ytterhörn/vinklar är köldbryggor, och det drar iväg en del också.

Vi fick ett korrigerat Umedel på 0.18 för vårt hus i slutändan. Med korrigerat menar jag inklusive approximationer för köldbryggor och källare.
Väggar under mark samt platta/sulor ett helt annat antal gradtimmarna än resten av byggnaden som är ovan mark. En uppskattning här är att minska U-värdet med 25% på delarna under mark och sen räkna samma gradtimmar på hela huset (jag är osäker på var jag fick siffran 25% ifrån, och om den gäller för hela landet eller bara Skåne).
 
L
Har tänkt bygga till och talar med olika KA. Fick förklarat att även uppvägning och ventilation skall räknas in. Hur gjorde ni då?
 
Får man vara nyfiken och fråga hur väl den beräknade energiförbrukningen stämmer med den verkligt uppmätta efter ett par år? Totalförbrukningen alltså.
Frågan gäller naturligtvis bara de av er som byggt och bott in er.

När vi skulle bygga år 2009 - 2010 så stod det om krav på energiberäkning på bygglov, startbesked och vartenda papper.
Men det gjorde vi aldrig något åt, och nu vet vi ju ändå vad huset "drar". Men kommunen är inte ett dugg intresserad av detta längre, varför skulle den vara det :sleep:

Med energiförbrukning menar jag totalen, inklusive hushålls, varmvatten uppvärmning och allt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.