X
Hej! Vi har precis flyttat till ett 1,5plans hus från 1974 som vi behöver förbättra ventilationen på. För närvarande är det självdrag med frånluft (utan fläkt) från toa uppe o nere. Besiktningsmannen sa att ventilationen är otillräcklig då vi har lite påväxt på kallvinden pga att inneluft letar sig upp dit. Han föreslog att vi skulle ta upp friskluftsventiler i v-rum och sovrummen. Min tanke var att borra upp hål ovanför fönstren och sätta in väggventil, t.ex
https://www.soliduct.se/vaggventil-fresh-tl98e/p-1738.htm
Då v-rummet är mer än 25m2 så får det bli 2 där, 1 i vardera sovrum på bottenplan (2st) samt ett i vardera sovrum (3st) på övervåningen. Det summerar ihop till 7st hål i ytterväggen.
Ett alternativ som jag kommit på vore att utnyttja kattvinden genom att ta upp 2 håll i vardera ände på respektive sida där man sitter tilluftsventiler och sedan dra ventilationsrör längs med kattvinden och dra ner tilluftsdon i taket på v-rum och sovrummen, samt i väggen på övervåningen. Det blir ju max 4 hål i ytterväggen istället. Finns det risker med att göra det, kattvinden är ju kallvind utan ventilation mig vetligen, finns ingen inspektionslucka, måste ta upp sådan i sådana fall.

Tacksam för tips.
 
M
Det som är viktigast är att installera forcerad frånluft i badrummen, dvs med fläkt.
Tilluft ska du också ha, speciellt i sovrummen, men mer tilluft kommer troligtvis inte hjälpa dig med problemen på vinden.
 
Påväxt på trä på en kallvind tror jag du kan hitta på alla hus. Behöver inte vara något fel.
 
X
M Marcussjogren skrev:
Det som är viktigast är att installera forcerad frånluft i badrummen, dvs med fläkt.
Tilluft ska du också ha, speciellt i sovrummen, men mer tilluft kommer troligtvis inte hjälpa dig med problemen på vinden.
Japp, tänkte installera en sån här i vardera badrum som jag låter gå för jämnan för att skapa ett undertryck och bra ventilation.
https://www.ventilation.se/badrumsflakt-vit/p-2484.htm
Sedan tar jag upp ventilationskanal i nederkanten på dörren till badrummen så att kall luft (i nedkant av dörren) sugs in i badrummet och ut genom badrumsfläkten.
Låter detta vettigt?
Något man kan tänka på för att undvika för mycket energiförluster?
 
L
Den fläkten vad jag kan se är inte ställbar i farten , du bör nog gå upp i kvalitet och ha sådana som är ställbara
Annars kommer det kanske nog att bli svalt i badrummen , med en så stor konstant luftväxling
 
BirgitS
Med tanke på antalet sovrum verkar det vara rätt stor boyta och för att uppfylla luftomsättningskravet på 0,35 liter/s och kvadratmeter boyta kan det bli väl dragigt i badrummen om all luft ut ska passera bara genom två badrumsfläktar. Du får räkna på det men det kan vara bra med något mer utsug på vardera planet, t.ex. i kök, tvättstuga och/eller klädkammare.
http://www.boverket.se/sv/byggande/.../ventilation/luft-och-ventilation-i-bostader/
 
M
X Xious skrev:
Japp, tänkte installera en sån här i vardera badrum som jag låter gå för jämnan för att skapa ett undertryck och bra ventilation.
[länk]
Sedan tar jag upp ventilationskanal i nederkanten på dörren till badrummen så att kall luft (i nedkant av dörren) sugs in i badrummet och ut genom badrumsfläkten.
Låter detta vettigt?
Något man kan tänka på för att undvika för mycket energiförluster?
Jag hade kört med intellivent, har dem själv och tycker dem är _riktigt_ bra.
Tyvärr betydligt värre med priset, men för det får du en riktigt tyst fläkt med lång garanti och som är en jäkel på att sjuva luft.

Se till att du har en öppning lika stor som diametern på fläktens utgående rör, så du inte går bet där.

Jag kör min på ganska hög konstantfart i badrummet, lite svalare blir det i rummet men inte en tillstymmelse till att kännas dragigt. Inte ens när den går på max vid duschande.
 
M
Kollade precis specen på den fläkten du länkade också. 38dB är ett jäkla oljud, det är nog mer än vad de flesta köksfläktar har på maxfart.
Har dessutom haft en liknande själv och den lät som när man har satt ett spelkort mellan ekrarna för att imitera motorcykelljud.

Intellivent ligger på 28dB vid maxbelastning. Tänk då att varje ökning av 2dB är en fördubbling av ljudvolymen.

Kort och gott - vill inte vara en tråkmåns, men i detta faller får du vad du betalar för.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
X
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på antalet sovrum verkar det vara rätt stor boyta och för att uppfylla luftomsättningskravet på 0,35 liter/s och kvadratmeter boyta kan det bli väl dragigt i badrummen om all luft ut ska passera bara genom två badrumsfläktar. Du får räkna på det men det kan vara bra med något mer utsug på vardera planet, t.ex. i kök, tvättstuga och/eller klädkammare.
[länk]
Det är 160 m2 fördelade på två plan. 3 sovrum, 1 hall, 2 mindre förråd och en toalett på övervåningen. 2 sovrum, 1 v-rum, 1 hall och 1 toalett/tvättstuga på nedervåningen. Vi funderar på ny köksfläkt och då kanske man kan hitta någon med konstant ventilation läge också?
 
M
X Xious skrev:
Det är 160 m2 fördelade på två plan. 3 sovrum, 1 hall, 2 mindre förråd och en toalett på övervåningen. 2 sovrum, 1 v-rum, 1 hall och 1 toalett/tvättstuga på nedervåningen. Vi funderar på ny köksfläkt och då kanske man kan hitta någon med konstant ventilation läge också?
Har också letat efter det, men görsvårt att hitta om man inte vill sätta ett aggregat på vinden.

Däremot, så kan jag gott och väl tänka mig en lågenergifläkt som kan gå på lägsta hastighet - kör själv våran köksfläkt på lägsta ganska ofta, men den är rätt kass ljudnivå på, så den låter en del.
 
X
M Marcussjogren skrev:
Jag hade kört med intellivent, har dem själv och tycker dem är _riktigt_ bra.
Tyvärr betydligt värre med priset, men för det får du en riktigt tyst fläkt med lång garanti och som är en jäkel på att sjuva luft.

Se till att du har en öppning lika stor som diametern på fläktens utgående rör, så du inte går bet där.

Jag kör min på ganska hög konstantfart i badrummet, lite svalare blir det i rummet men inte en tillstymmelse till att kännas dragigt. Inte ens när den går på max vid duschande.
Finns många alternativ t.ex. Pax och Intellivent som du nämnde
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3695294,3697216,3695298
Vill egentligen ha en som inte väsnas allt för mycket som man kan köra på låg konstant fart för att få vädring behöver inte vara så mycket funktioner. Men det kanske är svårt att åstadkomma utan man får gå upp i runt 1400kr per fläkt?
 
BirgitS
X Xious skrev:
Det är 160 m2 fördelade på två plan. 3 sovrum, 1 hall, 2 mindre förråd och en toalett på övervåningen. 2 sovrum, 1 v-rum, 1 hall och 1 toalett/tvättstuga på nedervåningen. Vi funderar på ny köksfläkt och då kanske man kan hitta någon med konstant ventilation läge också?
Går det att få utsug från ett av förråden på övervåningen (eller hallen)?
Konstant utsug från köket är nog bra.
 
M
X Xious skrev:
Finns många alternativ t.ex. Pax och Intellivent som du nämnde
[länk]
Vill egentligen ha en som inte väsnas allt för mycket som man kan köra på låg konstant fart för att få vädring behöver inte vara så mycket funktioner. Men det kanske är svårt att åstadkomma utan man får gå upp i runt 1400kr per fläkt?
Håll utkik på blocket så kan du hitta dem i oöppnad förpackning för 6-800:-.

Jag tyckte Intellivent verkade bättre när jag gjorde mina undersökningar, men minns inte varför. Med facit på hand så har Intelliventen vart klockren både i installation och drift.

Det är Pax eller Intellivent sol gäller och ja, då är det dem pengarna det handlar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.