Planerar att riva bort mexistenen på mitt hus från 30-talet och byta till en fasad i trä. Isolera med 80mm tjocka fasadskivor 1200 x 2700mm och sen sätta mellanstruken panel med lockläkt på det. Total väggyta exkl. fönster ca 170m2.

När jag letar leverantörer av av fasadskivor i denna skrymmande storlek och med tjockleken 80mm är det klent. Hornbach, Bauhaus, Byggmax har det inte. Beijer Bygg är som vanligt dyra. Dock finns det ett antal Woody och XL-handlare spridda över landet som annonserar.

En fråga. Går det att köpa isolering från Isover eller RockWool och få direktleverens från tillverkaren? När man köper t.ex. tegel till ett helt tak är det ju inte inne hos bygghandlaren och vänder utan kommer direkt från leverantören. Har dock aldrig sett Isover åka omkring i villakvarteren.

För panelen är det enklare. Där finns leverantörer på webben som ger priser på större volymer. T.ex. Bergslagspanel.se

Tacksam för tips om var man köper Västkustskivor eller Isover Fasadskivor till bra priser. Bor några mil norr om Stockholm.
 
  • Gilla
OskarLund
  • Laddar…
Utan att veta, säger jag tveksamt.
Det värsta en tillverkare kan göra är ju att konkurrera med sina underleverantörer.
Men vanliga bygghandlare, som din lokala, borde kunna ta hem produkten,
för de köper väl ändå Isovers andra isoleringsprodukter?
 
  • Gilla
OskarLund
  • Laddar…
Menar inte att köpa direkt från en leverantör utan köpa från en bygghandlare någon annan stans i landet men få leverans direkt från leverantören. Har t.ex. köpt taktegel som levererades direkt från tillverkaren, men mitt köp gjordes med en bygghandlare.

Förutsätter ju naturligtvis att det handlar om en hyffsad volym som köps.
 
K
Du får väl ringa runt och kolla. Jag hittade av en slump på Långås trä. En bit att köra men till ett helt hus var det värt det.

De har inte bra pris idag tyvärr..

Men mitt tips är att kolla runt hos dina lokala bygghandlare. Kanske nån har kampanj som du missat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.