Har nyss tagit över en sommarstuga, där det behövdes ordnas en hel del med vattenavrinning.
Det finns en tät 110mm korrugerad gul slang nergrävd från ett hörn av huset till ett dike, denna är avsedd för dagvatten. Fram till denna tänkte jag dra vanliga markrör. Har påbörjat detta men har svårt att få en vanlig skjutmuff/skarvmuff att sitta bra på slangen, känns även som om det blir otillräcklig tätning även om jag får skjutit över muffen en bit. Så frågan är, finns det någon tät övergång 110mm korrugerad slang till 110mm markrör? Denna skarv ligger i nedförsbacke nedanför huset, så läckage är ej någon katastrof, men vore ju bäst att ha det framtidssäkert och tätt.

Tackar på förhand
 
Det är en 110mm gul korrugerad tät slang, ej dränering. Slangen är nedgrävd runt 80-85, så troligen inget som finns på marknaden längre. Frågan är hur bra en skjutmuff tätar mot korrugerad slang? Slangen är 110mm uppe på ringarna men mindre i mellan, undrar hur bra ringen tätar när den ligger mellan två ringar. Fick på den kanske en eller två ringar in, enormt trögt och svårt trots diskmedel. Att det var en 40cm ner och trångt att gräva ut mer, plus att det regnade, underlättade inte heller.

Ovanpå ringarna på slangen är det dessutom två-tre streck längs med slangen, någon mm höga, vet inte vad de har för betydelse/funktion.
 
De är ofta krångliga att att få på, speciellt om det är mycket vatten och trångt, lite grus och jord brukar inte göra det hela lättare. Det bästa tipset jag kan ge är att torka rent och sedan smörja ordentligt. Har du bara fått in slangen så att den sitter en bit in i röret bör det inte vara något problem, se till att packa ordentligt runt rören när du återfyller så att du minimerar eventuella sättningar.
 
Staffans2000
Då det bara är dagvatten spelar det ingen roll om det läcker lite.
Tag bort gummiringen, kleta på lite silikon eller annat kladd, skjut på muffen. Klart!

Man skall aldrig joxa till det i onödan.
Staffan
 
Tackar för svar :)
Jag skall även skarva på mig lite längre ner på det här korrugerade röret, om jag kan hitta det. Finns det något enkelt sätt att göra en anslutning utan att behöva gräva upp enormt mycket runt omkring?
 
Det lättaste är väl att kapa bort en bit slang, montera dit ett grenrör, en kort rakbit och en skjutmuff. Montera skjutmuffen över raktbiten och skjut sedan ut den över slangen när den är på plats i gropen.
 
Ja detta var planen, men om det finns någon sadel för 110mm korrugerat rör så hade de varit enklare :) inte hittat dock.
 
Det är väl inte mer komplicerat än att slitsa ett T- rör och kränga det över din korrugerade slang med ett hål på rätt ställe. Det som rinner in kallas dränering.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.