Har en lampa up/down light som helt plötsligt börjat blinka när jag sätter igång den. Verkar som de ena gett upp och den andra blinkar då. Funderar om den går att ersätta kanske? Vad tror ni?



Mvh Mattias
 
  • Öppen up/down light-lampa med synlig LED-komponent och elektriska ledningar inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte omöjligt. Kolla på ex Ebay där hittar du massor av LED. Vet du effekten på den blir det lättare att söka.
 
Den ena har gett upp så den andra blinkar. Jodå har kvar all info. Skall kolla.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Har en lampa up/down light som helt plötsligt börjat blinka när jag sätter igång den. Verkar som de ena gett upp och den andra blinkar då. Funderar om den går att ersätta kanske? Vad tror ni?
Du har alltså två lampor, minst, eller? Som drivs hur då? Finns det ett separat drivdon som ger vadå, konstant spänning 12 V eller en konstant ström? Finns det en dimmer med i spelet också? Specar?

Jag frågar pga att symptomet med blinkade lampa kan tyda på att belastningen hamnat utanför specen för drivdon/dimmer, dvs om en lampa går sönder så blir belastningen för låg och resten börjar att blinka.

Så den blinkande lampan kan vara hel, bara så du byter rätt lampa.

Om du vill försöka byta enbart LED-chipet på bild så är det en lite gammal modell men jag tror att Kjell och Elfa m.fl fortfarande säljer dessa. Man behöver då veta vilken ström de drivs med.
Edit: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/optokomponenter/power-led
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har alltså två lampor, minst, eller? Som drivs hur då? Finns det ett separat drivdon som ger vadå, konstant spänning 12 V eller en konstant ström? Finns det en dimmer med i spelet också? Specar?

Jag frågar pga att symptomet med blinkade lampa kan tyda på att belastningen hamnat utanför specen för drivdon/dimmer, dvs om en lampa går sönder så blir belastningen för låg och resten börjar att blinka.

Så den blinkande lampan kan vara hel, bara så du byter rätt lampa.

Om du vill försöka byta enbart LED-chipet på bild så är det en lite gammal modell men jag tror att Kjell och Elfa m.fl fortfarande säljer dessa. Man behöver då veta vilken ström de drivs med.
Edit: [länk]
Den som du ser är den som gått sönder. Under denna finns en likadan totalt är det 2x3w. Det finns inbyggd transformator i denna lampa. Skall kolla vilken typ.
 
Att din diod blinkar beror på med stor säkerhet på att dioden är defekt. Hitta en ny diod och löd dit den eller en komplett kylfläns med med diod så löser du problemet.
Tror ej att drivmodulen som sitter i armaturen är defekt. Min uppfattning är att det är diodfel i 99,9% av fallen.
 
Varför skulle den blinka om dioden är trasig? Visst det kan bli glapp i den, men fel i drivenheten är inte alls långsökt.
 
Glapp/termiskt fel är inte ovanligt i dessa dioder.
Tror jag har lagat kanske 50-60 spottar som har just sådan lysdioder. Aldrig haft en driver som fallerat. Alla fel (blink/svagt ljus) har varit relaterat till diodfel.
 
Okej, testa går ju alltid.
 
richardtenggren
Fast det är väl rimligt att drivern kräver en viss min. last för att fungera, så när hälften av den tänkta lasten faller bort, så börjar den fungerande lampan att blinka?

Hade liknande symtom när jag bytte till Led i vår fläkt, då det blev för låg last helt enkelt.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Hej.

Själva armaturen är från Nordlux och heter Canto. Utomhus lampa som jag använde inomhus. Den har verkligen inte hållit de 25000h eller 12500 on/off.

Det är en 700mA konstant drive. Max 6W. Själva led lampan lossnade från chipset. Så endera prövar jag att löda tillbaka eller så byter jag hela mot en 3W. Synd att DN bara var för 6W hade gärna stoppat in en lite mer effekt där. Men men.

Så det 3W led som Bo.Stiltberg länkar till borde funka rakt av. Strl är samma. Om den går att få tag på, verkar slut.
 
Redigerat:
Hade liknande bekymmer, fast min slocknade helt. Dioden som gett upp, gav avbrott i kretsen. Konstantströmsdrivare. Kortslöt dioden och använder nu lampan enbart som downlight.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.