Jag skall brädfodra mitt timmerhus, men har inga ideér på en snygg fasad.

Kan jag få några förslag?

 
Detär förståss svårt att veta vilken typ av timmerhus du har och hur en passande fasad bör se ut. Men det byggs ju inte jättemycket hus i timmer nuförtiden så det troligaste är nog en traditionel typ av brädfodring, och en traditionell färgsättning...

Roliga länkar finns nedan:
http://museet.skelleftea.se/hallahus/stilhistoria/varsam3.htm

http://www.snickargladje.se/bild_hus.htm

Där bör du hitta lite. Personligen tycker jag att det är snyggt med falurödsfärgad locklistpanel (och är huset ståndsmässigt kan locklisten profilhyvlas. knutbräder och fönsterfoder målar du ljust grå, med exempelvis vit linoljefärg bruten med nåot kimrökspigment i. Dörrar och spröjs kan du ockrafärga... Men somsagt, vet man mer om huset kanske det blir lättare. En 80-tals sporttimmerstuga skulle ju inte göra sig med denna lösning...
 
Det finns två skolor: Antingen kapar du de utstående knutarna, och fortsätter fasadens panel ända ut till hörnen. Eller också behåller du timmerändarna som de är, och brädar in dem i "hörnlådor" med ett litet "tak" ovanpå.

Jag vet inte om de olika traditionerna härrör från olika epoker eller olika delar av landet. Tycker mig ha sett båda varianterna både här och där i Syd- och Mellansverige.
 
Man bör inte såga av knutar utan att vara säker på att konstruktionen håller ihop, det kan ju sluta med en plockepinnhög om det vill sig illa. Utstickande knutar bör däremot brädas in som billy_baver säger. Det är dessutom skillnad i grundkonstruktion på laxknutar och vanliga knutar som sticker ut. Där finns ju "epok"-skillnaden då den laxknutade timmerkåken oftast från början är avsedd att brädfodras.
 
Jag kör med kilsågat i olika bredder, och locklist. Beställt från lokal bondsåg och sen sågat bort bark...Ok, beror ju på hur gammalt ditt hus är, mitt är från 1756. Tycker det passar jättebra, finns egentligen inte så många alternativ på ett såpass gammalt hus som mitt. När det gäller knutarna tycker jag helt klart inte du ska kapa dem, utan bygg "knutlåda", dvs 2 st/ knut om du förstår vad jag menar. Alltså inte 1 stor så att säga...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.