Tänkte riva en vägg inomhus hemma, i en villa, på plan 1 av 2. Se den rödmarkerade väggen på den bifogadd bilden.

Väggen fortsätter inte på plan två.

Den är ca 10 cm tjock i betong med puts på ena sidan och kakel på andra.

Det finns inga ritningar att hitta någonstans för detta hus.

Vad tror ni? Jag tror inte att detta är en bärande vägg. Någon som vet hur man kan ta reda på om det är det utan ritningar?

Gott nytt år!
 
  • Ritning över en våningsplans layout med en rödmarkerad vägg som ska rivas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det träbjälklag mellan våningarna? Enklaste i så fall är nog att riva ner lite innertak i rummet för att se åt vilket håll golvåsarna ligger.
Min gissning är att det är korridorväggarna som är bärande, men jag hade tagit det säkra före det osäkra och kollat.
 
BirgitS
De i forumet som verkar kunna mycket om frågan brukar vilja veta hur takstolarna ser ut och hur de går samt åldern på huset och vad man vet om hur huset är byggt (betong, trä etc).
 
J Joel88 skrev:
Den är ca 10 cm tjock i betong med puts på ena sidan och kakel på andra.
Stämmer detta verkligen? Jag har av flera skäl svårt att tro på den uppgiften. Snarare rör det sig nog om en halvstens tegelvägg. Men som BirgitS så riktigt påpekat behövs fler uppgifter. Viktigast är byggnadsår. Vad är bjälklaget mellan botten- och övervåning gjort av? Trä eller betong? Har du någon bild utifrån?
 
Vet inte hur takstolarna ser ut eller om det är träbjälklag. Får eventuellt riva för att ta reda på det då.

Huset är byggt 1956

Bild utifrån ger nog inte så mycket, tror jag, då huset är täckt med "fusktegel". Kan det hjälpa ändå så ska jag ta en bild imorgon när det är ljust.

Angående om väggen är gjord i betong så vet jag inte varför jag skrev så. Det var solklart i mitt huvud att det jag menade är att väggen är gjord av någon form av sten. Den är hård alltså. Klantigt uttryckt av mig.
 
Då klarnar det en bit. Väggen är gjord i mursten för att den skall kunna bära kaklet i tvättstugan. 1956 skulle ingen seriös byggare komma på idén att sätta kakel på en träkonstruktion... Då gäller det att ta reda på vad bjälklaget är gjort av, trä eller betong. Men har du fusktegel borde det vara trä. Hur tjocka är ytterväggarna?
 
Bakom teglet är det trä i alla fall. Så mycket vet jag.

Ytterväggarna är svåra att mäta pga fuskteglet. Men jag har mätt och dragit av lite för fusktegel och luftspalt mellan trä och tegel och kommer fram till 16 cm.
 
Då kan vi slå fast att det rör sig om en träkonstruktion i ytterväggen. Jag befarade att det var lättbetong, men det kan vi utesluta nu. Då är det med säkerhet ett träbjälklag mellan våningarna. Korridorväggarna är med säkerhet bärande, så du kan riva den rödmarkerade väggen.

Det är lite synd, för det är kapitalförstöring. har du tänkt igenom alternativen?
 
Okej, tack!

Anledningen till att jag vill ha bort väggen är för att få en större tvättstuga med förvaring. Rummet brevid är bara ett tomt rum utan el indraget. Omålade väggar och tak. Har ingen aning om vad det har varit.

Varför tycker du att det skulle vara synd?
 
J Joel88 skrev:
Varför tycker du att det skulle vara synd?
För att det ligger mycket arbete och pengar bakom.
 
Jag skulle säga att ena väggen längs hela hallen är en hjärtvägg, alltså bärande.

Den röda väggen lär inte vara bärande, eftersom den är av betong och är ca 10cm tjock så lär det vara lättbetong, då kan det även vara blåbetong,

Lättbetng kan man lätt borra i med vanligt metallborr.

Såhär kan oputsad blåbetong se ut:
Oputsad blåbetongvägg med synlig struktur och tjocklek, lämplig för borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
J Joel88 skrev:
Rummet brevid är bara ett tomt rum utan el indraget. Omålade väggar och tak.
Förråd/klädkammare kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.