Håller på att planera för ett fritidshus som jag mes största sannolikhet kommer köra en Nibe F750 eller liknande i. Det jag funderar på är hur jag ska dra ventilationen nu när jag sitter med ritningarna samt hur det ska dimesnioneras. Kan Nibeinstallatören beräkna detta eller kopplar denne bara in? Dvs måste jag vända mig till någon som endast jobbar med denna typ av frågor?
 
Det behöver väl inte vara så komplicerat i en liten stuga?
Säg att tilluftanslutningen är 160 mm dia.
Då kör ni med denna dimension, tills den grenas av.
Sedan går ni ner till 125 mm, och till sist till 100 mm vid frånluftventilerna.
Hur många sådana blir det i en sommarstuga?

Men å andra sidan, är inte en så stor, dyr och komplicerad värmepump overkill i ett litet fritidshus?
 
Nackdelen med frånluft-VP i ett fritidshus är dels att det inte finns så mycket spillvärme att återvinna energi ur när huset är tomt och dels brukar dom vilja ha minst ca 16 grader inomhus för att kompressorn ska gå över huvud taget.
 
Kanske dumt att säga fritidshus då det blir 120kvm i två våningar med öppen storstuga osv. Huset är i Funösdalen så rejält kallt. Funderat på bergvärme men det blir ju ganska mycket dyrare.

Men dimensionering, är drt bara ha friskluft i fönster och sedan som knockonwood skrev. Bara våtrummen?
 
P ParOscar skrev:
Men dimensionering, är drt bara ha friskluft i fönster och sedan som knockonwood skrev. Bara våtrummen?
Jag, som har en "fullfjädrad" FTX-anläggning, har 4 frånluftventiler:
2 i dusch/tvätt/toarummen, 1 i tvättstugan och 1 i köket.

Men vi har ju ett permanent-boende hus på bara 108 kvm :)
Det hela funkar väldigt bra, så det spelar ingen roll var man har värmen/elementet/kaminen,
så cirkulerar värmen till alla utrymmen.
 
Jag tror det skulle bli bättre med en luft-vatten värmepump eller bergvärme och FTX. Ett plus är också att tilluften blir värmd något.

Normalt med frånluftsvärmepump sitter det spaltventiler i fönstren vilket ger lite kallras där. Har man element är det smart att ha friskluftsventilen bakom elementen så värms tilluften upp.
 
Kanske får fundera på uppvärmningen ett varv till. Suck

Men oavsett om det är ftx eller frånluftsvp så är kanalerna samma?
Det är två badrum och en bastu och dessa känns ju givna men kanske även en frånluft i klädkammare då? Isåf blir det två frånluft på övervåning och två nere. Kök blir en separat kanal rakt ut tänkte jag.

Med frånluftsvp brukar man väl snvända friskluftsventiler i fönster men om msn istället kör med ftx är det bättre väggventiler då? Och vart bör de isåf sättas?
 
Vänd dig till Alig i Mariestad så ritar dom in och dimensionerar ventilationen åt dig, köper du sedan sakerna från dem (de är väldigt billiga) så ingår projekteringen. Kan varmt rekommenderas
 
P ParOscar skrev:
Men oavsett om det är ftx eller frånluftsvp så är kanalerna samma?
Samma frånluft, men med FTX har man även kanaler för tilluften eftersom även den passerar aggregatet.

Man har alltså inte vägg- eller fönsterventiler med ftx, utan tilluften värms i aggregatet och distribueras till de rum som ska ha tilluft via ett separat kanalsystem.
 
Ok. Då blir det lite fler kanaler att tänka på mao om även tilluft måste gå direkt till aggregat och sedan distribueras ut i huset.

Ska kika på de där i Mariestad.
 
Fördelen är, som sagt var, att tilluften blir värmd så man slipper eventuellt kallras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.