Hej!

Ska till våren installera jordvärme men hr lite funderingar hur jag ska göra då jag måste passera en allmän väg. Som ni ser på den bifogade bilden så ligger marken på andra sidan vägen, hur gör jag där? får man gräva upp vägen och lägga i 2 st 110mm markrör eller behöver det tryckas rör under?

Hur funkar det med att dra rören sida vid sida upp till huset från vägen under en grusad uppfart? Behövs det isoleras den biten?

Flygbild över en tomt med skissade rördragningar för jordvärme som korsar en väg och ansluter till ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Anders
 
L
Peta ner 110 rör från huset till andra sidan , men tänk till om djupet under vägen , det plogas väl där och tjälen kan gå djupt , samt att ett visst rörelsetryck från fordon blir till , det gäller att få en botten i och runt rören i garven som inte rör sig , packad sand brukar vara bra på frostfritt djup
 
harry73
Jag tror inte att tjälen är ett problem för just jordvärmeledningar. Tvärtom kan jordvärmeledningar ställa till det för vägen och göra att snön är kvar längre just där.
Men på en liten grusväg är der inget stort problem.
 
okej, kanske får lägga rör från vägen och upp till huset. Det är en asfaltsväg och den har alltid varit snorhal och snön ligger alltid kvar här längst. Men hur går jag tillväga för att få gräva i asfalterad väg? Får jag göra det själv eller är det kommunen som utför sådant jobb?
 
harry73
Kan man inte trycka ledningar under vägen?
Du får oavsett ta kontakt med väghållaren (kommunen, trafikverket eller vägföreningen) och få ett godkännande
 
Du ska begära ett schaktningstillstånd av kommunen, om det är en vältrafikerad gata behöver du troligen också en trafikanordningsplan. Det finns blanketter hos kommunen för detta och de anvisar hur återställning ska ske. Du gör nog ändå bäst i att ringa och prata med gatukontoret först.
 
Okej! Tackar för svar!
Det vore smidigast och kunna trycka under vägen, men känns som det är kostsamt?
 
harry73
Jag tycker att det snarare ser ut som en statlig väg och då fragar man trafikverket om tillstånd.
Vi lät vår vattenledning tryckas under en större väg och bäck. Kostade ca 30tkr
 
TS skrev kommunen därav mitt svar. Men annars är det som sagt trafikverket. Är det TVs väg så är det nog bara tryckning som kommer på fråga, de brukar tycka att det är en dålig idé att gräva i deras vägar - särskilt när det gäller för privata ändamål.
 
Tack för svaren. Jag vet inte riktigt vems vägen är men får ringa till kommunen och fråga.
 
harry73
I nationella vägdatabasen NVDB finns info om svenska vägar, bl a väghållaren.
Om du söker på 'nvdb på webb' hittar du en sida från trafikverket med karta. Där hittar du info om din väg
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.