P
Hej!

Gillar verkligen min Dewalt DW745 bordsåg men jag saknar mjukstart på den och tänkte höra här om någon byggt mjukstart på sin? Isåfall vad för mjukstarsdel kan tänkas funka till den?
Finns det någon universal modul därute på nätet?

Är verkligen sugen på att montera in så man slipper den plötsliga starten!
 
L
Det sitter nog en kondensator i de , då går det inget vidare att ha en mjukstart
 
P
Vad har den kondensatorn för uppgift? Går den att bygga bort?

Vill minnas att folk byggt om sina Bosch gcm8s så den fick mjukstart med hjälp av den uppdaterade sågen som kom efteråt.. det va bara en liten modul som man kopplade in.. skulle det gå med en sådan modul eller går det via watt antalet?
 
Nej, jag är rätt säker på att 745:an har universalmotor. Därmed bör man kunna mjukstarta den. Jag tror att @Liteavvarje menar att den har en induktionsmotor med startkondensator, men det är rätt ovanligt på maskiner av den här typen, som är tänkta att vara så portabla som möjligt. Tänk på att det finns mycket kunskap på forumet, men också en hel del gissningar. Mitt uttalande om att maskinen har universalmotor skall ses som en kvalificerad gissning.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
L
En del motorer är 3fas och andvänds med kondensator till 1 fas , kondingen är kopplad till 3 fasen , därav som jag skrev
 
Kondensatorn, om det finns en sådan, är till för att simulera trefas och ge motorn en bestämd rotationsriktning. Mer avancerade mjukstartare i form av frekvensomvandlare kan orsaka problem då kondensatorn är dimensionerad för 50 Hz.

Men enklare mjukstartare i form av ett NTC-motstånd fungerar. Här är två, vet inte om de passar utan det är bara de två första träffarna:
https://www.elfa.se/sv/ntc-motstand-ohm-epcos-b57237-s509/p/16029034
https://www.elfa.se/sv/mjukstart-oeppen-ual-united-automation-ltd-ssc-25/p/17205685
Du kan också leta efter liknande enheter i skrotade maskiner.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Nu har jag kollat igenom reservdelslistor för alla modeller jag hittade för DW745. Alla har kolborstmotorer, och saknar därmed kondensator. Nu är det mer än en gissning. Vi har diskuterat eftermonterade mjukstarter till kolborstmotorer/universalmotorer tidigare på forumet. Infon finns om man söker.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
P
Stort tack för det! då har jag lite att gå på! :) här skall modifieras!!
 
Enda du kanske ska se upp med är isf NTC-motstånden i första länken Bo la in: Det är inte så lämpligt här dels får du dålig verkan om du bara stoppar kortvarigt och dels blir de ganska varma i drift inte så bra att bygga in trångt. Den andra modulen dåremot riktigt bra men kanske klumpig här om man inte kan sätta någon liten låda etc.

Bäst är nog om du hittar något som sitter i någon liknande med ungefär samma åtminstone inte mindre motor. Och typen motor och ev kondensator behöver du inte tänka på det är säkert som mattiasp nämner en universalmotor med borstar och även om det vore en induktionsmotor skulle det funka med den typen startdon.
 
  • Gilla
pleqtiz och 1 till
  • Laddar…
Bosch GTS 10J och XC har ju mjukstart och överbelastningsskydd kanske någon mer elektronikkunnig än jag kan bedöma om dessa går att använda:)

service
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
P
ceson ceson skrev:
Bosch GTS 10J och XC har ju mjukstart och överbelastningsskydd kanske någon mer elektronikkunnig än jag kan bedöma om dessa går att använda:)

[bild]
Tack för det, Bosch reservdelshemsida ville inte funka för mig nu ikväll .. den hittade inga produkter alls! Får kolla igen imorgon
 
Lyfter tråden, har just fått hem den sågen och såg denna video

Hur gick det för trådskaparen?
 
  • Gilla
hav och 1 till
  • Laddar…
Svarar mig själv eftersom jag just testat. Den funkar utmärkt!
 
H henkepenk skrev:
Svarar mig själv eftersom jag just testat. Den funkar utmärkt!
Får man kanske en länk och pris tack :D
 
Typ 200 om jag minns rätt. Köpte den som reservdel till MLT100 på ebay.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.