Buskfyggaren
Bostaden är en bostadsrättslägenhet. Ventilationstypen är mekanisk frånluft som drivs av en separat fläkt i varje lägenhet (kryddhyllefläkt, ingen centralfläkt på taket!). Denna ska suga luft från köket och badrummet. I våran lgh är denna borttagen och ersatt med vanlig spisfläkt utan grundflöde.

Min fråga är, vi tänkte installera en paxfläkt med grundflöde 30m3/h badrummet (http://www.pax.se/sv/produkt/sirocco/pax-sirocco-flaekt), lägenheten är 52kvm. Räcker detta för godkänd ovk eller är det krav på grundflöde i kök också? Då har vi ju i alla fall en konstant luftomsättning.
 
Hur har ni tänkt få ut luften från badrummet, när det röret hamnar i köket där kryddhyllefläkten ska sitta?
Frånluften från både köket och badrummet går genom kryddhyllefläten till avluftkanalen, men nu används avluftkanalen till köksfläkten.
 
Claes Sörmland
Generellt sett så gäller de byggregler som var tillämpbara när systemet byggdes.

Dagens standard är enligt Boverket 0,35 l/s/m2 vilket i ditt fall ger 66 m3/timme för hela lägenhetens ventilation.
 
Buskfyggaren
Demmpa Demmpa skrev:
Hur har ni tänkt få ut luften från badrummet, när det röret hamnar i köket där kryddhyllefläkten ska sitta?
Frånluften från både köket och badrummet går genom kryddhyllefläten till avluftkanalen, men nu används avluftkanalen till köksfläkten.
https://www.byggahus.se/forum/threads/konstigt-dragen-ventilation-i-laegenhet.307943/

Pluggar röret (i "köksänden") som går från köket in i badrummet.
 
Jag tror du måste reda ut ordentligt hur allt hänger ihop, tex genom rökpatroner,
https://www.luftbutiken.se/mat-markverktyg/5424-rokpatron-miniax-10st.html

Om du pluggar röret mellan badrum och kök så får du inte ut någon luft genom röret från badrummet.
Om du pluggar röret från köksfläkten så kommer ingen luft ut genom köksfläkten.

En imkanal (avluften från köksfläkt/kåpa/etc) ska vara brandisolerad så fort den lämnar köket, mao så fort den börjar gå in i vägg/tak.

Det åligger även fastighetsägaren att inspektera/rengöra imkanalen i tillräcklig omfattning.
 
Ja. Du måste ha ett grundflöde i kök.
Nej det kommer inte funka med en paxfläkt in i spisflktens kanal.
Köksfläkten kommer blåsa in matos i badrumet och vice versa.
Gör om och gör rätt med ny kryddhyllefläkt.
 
Buskfyggaren
T Tjoa skrev:
Ja. Du måste ha ett grundflöde i kök.
Nej det kommer inte funka med en paxfläkt in i spisflktens kanal.
Köksfläkten kommer blåsa in matos i badrumet och vice versa.
Gör om och gör rätt med ny kryddhyllefläkt.
Det kommer folk och tittar på ventilationen nästa vecka så då får jag förhoppningsvis veta hur det är draget. Jag är ganska säker på att röret från badrummet går ihop med röret från köket och sedan upp på taket i ett gemensamt rör.

Såhär skulle det se ut då (typ):

Lite fakta:

Spisfläkten har backspjäll.

Drar vi igång spisfläkten med ett fönster öppet kan man köra den på max utan att det blåser ut i badrummet.

Eftersom jag inte vet hur ventilationen är dragen så kan jag inte svara på om det är så att fläkten faktiskt blåser ut i badrummet eller om det är uteluft som kommer in pga. det stora undertrycket som bildas när man kör fläkten med stängda fönster.

Om fläkten blåser ut i badrummet, borde den inte göra det även med öppna fönster?
 
  • Handritad skiss som visar en förenklad plan över hur kökets och badrummets gemensamma ventilationssystem kan vara kopplat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ditt huvudsakliga problem är avsaknad av grundflöde. Det andra är sekundärt.
 
Jag köpte en bostadsrätt med liknande ventilation, fläkt på tak och alliansfläkt. Förra ägaren hade satt in en vanlig fläkt utan deras godkännande, så den dör ur all varmluft. Gött att vakna i 16 grader när grannen hade 24. Prata med föreningen för det ska inte vara du som bekostar eventuella ändringar tycker jag.
 
P preben1 skrev:
Jag köpte en bostadsrätt med liknande ventilation, fläkt på tak och alliansfläkt. Förra ägaren hade satt in en vanlig fläkt utan deras godkännande, så den dör ur all varmluft. Gött att vakna i 16 grader när grannen hade 24. Prata med föreningen för det ska inte vara du som bekostar eventuella ändringar tycker jag.
Varför ska ens grannar betala en ny fläkt när det var den förre ägaren som inte gjort rätt? Nej det blir bara fel. Det är bara att betala. Fan det handlar om att man ska ha bra luft där man bor, det är därför det kravet finns.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Buskfyggaren
T Tjoa skrev:
Ditt huvudsakliga problem är avsaknad av grundflöde. Det andra är sekundärt.
Sätter vi en paxfläkt i badrummet så har vi ju dock ett grundflöde? Frågan är hur det funkar om dragningen av ventilationen ser ut som ovan. Spisfläkten har som sagt backspjäll så badrumsluften borde ej kunna blåsa över till köket.

preben1 skrev:
Jag köpte en bostadsrätt med liknande ventilation, fläkt på tak och alliansfläkt. Förra ägaren hade satt in en vanlig fläkt utan deras godkännande, så den dör ur all varmluft. Gött att vakna i 16 grader när grannen hade 24. Prata med föreningen för det ska inte vara du som bekostar eventuella ändringar tycker jag
Det är nog vi som ägare som blir skyldiga att bekosta återställningen tyvärr, mitt problem är främst att jag inte vet hur jag ska göra det, våran förening extremt "slapp" och vet ingenting så där finns inte mycket hjälp att hämta. De har inte ens följt upp den underkända OVK'n från 2012, hade dom gjort det och sett till att den förra ägaren verkligen åtgärdade problemet hade vi inte stått med detta idag.
 
Hojte Hojte skrev:
Varför ska ens grannar betala en ny fläkt när det var den förre ägaren som inte gjort rätt? Nej det blir bara fel. Det är bara att betala. Fan det handlar om att man ska ha bra luft där man bor, det är därför det kravet finns.
Buskfyggaren Buskfyggaren skrev:
Sätter vi en paxfläkt i badrummet så har vi ju dock ett grundflöde? Frågan är hur det funkar om dragningen av ventilationen ser ut som ovan. Spisfläkten har som sagt backspjäll så badrumsluften borde ej kunna blåsa över till köket.



Det är nog vi som ägare som blir skyldiga att bekosta återställningen tyvärr, mitt problem är främst att jag inte vet hur jag ska göra det, våran förening extremt "slapp" och vet ingenting så där finns inte mycket hjälp att hämta. De har inte ens följt upp den underkända OVK'n från 2012, hade dom gjort det och sett till att den förra ägaren verkligen åtgärdade problemet hade vi inte stått med detta idag.
Varför blandar du in grannarna? Har inte sagt något om att föreningen betalade. Den förra ägaren fick hos mig betala en ny fläkt + arbete eftersom denna hade satt in fel fläkt utan att prata med styrelsen. Det var däremot föreningen som tog tag i allt, därför jag skrev prata med föreningen.
 
Nja, köket behöver ventileras även när det inte lagas mat och är huset några år gammalt så är det krav på min 10 l/s i grundflöde. Du kommer säkert att överleva utan detta men när kondenseringen på fönstren blir påtaglig så vet du varför : https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/ovk/ att det sedan råkar fungera åt rätt håll när köksfläkten går är mer tur än skicklighet och ett unikt mysterium i sig.
 
OVK blir inte godkänd om du måste öppna ett fönster för att kunna köra spisfläkten på max.
Då är spisfläkten för kraftig för befintliga tilluftdon. Fönster får aldrig räknas som tilluftdon.

Om hela huset har en typ av system så har huset antagligen byggts med det systemet. eller så har det installerats senare med bygganmälan och allt till kommunen.
Du får inte bygga om ett ventilationsystem, det krävs bygganmälan och godkännande från kommunen.

Sotarmästaren i kommunen kan med all säkerhet tala om hur du ska göra för att få det rätt.
Sotarmästaren hittar du oftast på kommunens hemsida under sotning, brandskydd eller räddningstjänst.


Nej gör om och gör rätt,
1 kolla hur de andra har det i huset. om du kan.
2 Prata med BRF
3 Kolla med sotarmästaren vad som är godkännt.
4 se till att det blir återställt eller installerat som sotarmästaren rekommenderar, det är han som i slutändan bestämmer vad som är ok eller inte.

Troligtvis kommer du att få bygga om så funktionen blir som det var tänkt från början, med kryddhyllefläkt (finns från 2400:- hos luftbutiken)

Sen om det är du eller förra ägaren eller BRF:n som ska stå för kostnaden är en helt annan fråga.

Men du mår bäst av att ha ett bra innomhusklimat.
 
Buskfyggaren
H HSP skrev:
OVK blir inte godkänd om du måste öppna ett fönster för att kunna köra spisfläkten på max.
Då är spisfläkten för kraftig för befintliga tilluftdon. Fönster får aldrig räknas som tilluftdon.

Om hela huset har en typ av system så har huset antagligen byggts med det systemet. eller så har det installerats senare med bygganmälan och allt till kommunen.
Du får inte bygga om ett ventilationsystem, det krävs bygganmälan och godkännande från kommunen.

Sotarmästaren i kommunen kan med all säkerhet tala om hur du ska göra för att få det rätt.
Sotarmästaren hittar du oftast på kommunens hemsida under sotning, brandskydd eller räddningstjänst.


Nej gör om och gör rätt,
1 kolla hur de andra har det i huset. om du kan.
2 Prata med BRF
3 Kolla med sotarmästaren vad som är godkännt.
4 se till att det blir återställt eller installerat som sotarmästaren rekommenderar, det är han som i slutändan bestämmer vad som är ok eller inte.

Troligtvis kommer du att få bygga om så funktionen blir som det var tänkt från början, med kryddhyllefläkt (finns från 2400:- hos luftbutiken)

Sen om det är du eller förra ägaren eller BRF:n som ska stå för kostnaden är en helt annan fråga.

Men du mår bäst av att ha ett bra innomhusklimat.
Tack för svaret, ska kontakta styrelsen igen (suck) och påtala problemet, det ligger ju i deras intresse att vårens OVK blir godkänd. Ska också kontakta sotarmästaren.

Jag är rätt säker på att tidigare ägare kände till det här problemet men ej sa något till oss. Vilka chanser finns det att tidigare ägare får stå för detta? Det bör ej räknas som dolt fel då fläkten sitter där helt synlig i köket? Bostadsrätten är förövrigt såld i "befintligt skick"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.