hej. Detta är säkert en vanlig fråga ? Men jag hittar inget bra svar.

Har en spis idag som är kopplad till en perilex. I kontakten i väggen går det 5 ledare. Antar att dett är 3 faser, nolla och jord.
Det är till 3x16a säkringar iaf.

Funderar på att sätta dit separat häll och ugn och har några frågor. Hällen 2fas +nolla 16A alternativt 1fas men 25A

Kan elektriker dra ny 1fas(16a) uttag från perilex uttaget ? Vad kan detta kosta? (För ugnen alltså då)

Vad kan det kosta att elektrikern byter nuvarande hällkabel (230v 25A) till en perilex 2fas istället?

Antar att 230a som sitter nu kräver en större säkring på 25a men detta har inte jag.
 
Om häll och ugn sitter i närheten av varandra är det en lätt match för en elektriker. Räkna med 1-2 timmar plus material. Gissningsvis ca: 1500 kr för allt men det är en grov uppskattning.
 
Strålande
Vilken lösning är det som gäller? Får man dra en separat jordat uttag därifrån eller är det utanpåliggande kopplingsdosa som gäller?

Läste nämligen att man ej fick dra nytt uttag i bostadshus pga risken att ngn inte vet hur det ligger till osv?
 
Elektrikern kommer troligen att dra en kabel från det bef. perilex uttaget till ett nytt enfas uttag.

Det är främst när man drar fram en trefas ledning som skall delas upp på flera olika enfasuttag som uppdelningen skall ske i en separat kopplingsdosa. Man vill inte ha flera faser in i en dosa där det sitter ett enfasuttag, just för att en mindre kunnig som vill byta uttaget, kanske inte inser att mer än en fas måste brytas i centralen.

I Perilexuttaget finns det naturligt flera faser.

Det som ev. kan strula till det med utkoppling från perilexuttaget, är om det blir för trångt i dosan.

Sedan uppfattar jag att den häll du har skaffat eller tänker skaffa, är levererad i skick som är avsedd för enfas inkoppling?

Många hällar går att koppla om för drift på två faser, som du vill ha det. MEN inte alla. Du bör kontrollera att din häll kan drivas på två faser.
 
Hej tack! Jo fen går o koppla om. Till 1 eller 2 faser
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.