tommib tommib skrev:
Räknar vi på 375 kr/ton transporterat och klart så räcker 150k till 400 ton, vilket blir 235 kbm. Ja, det är i överkant men hela kostnaden kanske inte är fyllnadsmaterial. Det ska grävas djupare och paddas mera.
Jag betalade 135kr/ton för 0-18 vilket då ger över 1000ton, de grövre fraktionerna kostar ju något mindre.
38000kr kostade grävare för 1 vecka med gubbe senast vi anlitade någon och det är något år sedan
Det kan ju omöjligen ta mer än en vecka extra att lägga ut och padda materialet för det området TS beskriver.
Säg att fördelningen är 40000 för grävare/arbetstid och 110 000kr för kross så är det ändå runt 800ton kross med de priset jag beställer med ca 1,5 mil transport.
Det är ändå i runda slänga strax över 20 fulla bilar med släp.

Om inte TS kompis fått väldigt taskigt materialpris så hade jag nog tyckt att fakturan är rätt hög, kanske tar hem nått annat man räknat fel på?
 
F
P Pumba skrev:
Jag betalade 135kr/ton för 0-18 vilket då ger över 1000ton, de grövre fraktionerna kostar ju något mindre.
38000kr kostade grävare för 1 vecka med gubbe senast vi anlitade någon och det är något år sedan
Det kan ju omöjligen ta mer än en vecka extra att lägga ut och padda materialet för det området TS beskriver.
Säg att fördelningen är 40000 för grävare/arbetstid och 110 000kr för kross så är det ändå runt 800ton kross med de priset jag beställer med ca 1,5 mil transport.
Det är ändå i runda slänga strax över 20 fulla bilar med släp.

Om inte TS kompis fått väldigt taskigt materialpris så hade jag nog tyckt att fakturan är rätt hög, kanske tar hem nått annat man räknat fel på?
Jag vet inte hur långt bort du har materialet men med det priset har du kanske 450-500kr kvar för transport på ett 10-13 tons lass. En kusk som kör vitt kommer inte många meter för dom pengarna.

Det skall grävas ut och kanske köras bort och deponeras med, väldigt svårt att veta med den information som finns tillgänglig men det sista TS behöver för att bemöta entreprenören är ytterligare orimliga glädjekalkyler. Det blir bara en massa spekulationer... En gubbe kostar kostar kanske 450kr/h, en riktig grävare kan mycket väl kosta 1200kr/h. En vecka på det och lite moms så har du 80000kr....bara som en liten referens eller förklaring på varför det kan rusa iväg i pris.

Det är få förunnat att kunna hantera bil med släp i villaområden och det kanske är så långt till grusgropen att det inte blir mer än tre lass grus in/dag i kombination med deponi. Hos oss är det 40km enkel väg för deponi av lera, räkna på det......
 
Redigerat:
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
Bortgrävd lera är väl inte heller gratis varken att transportera eller deponera? Bra massor kan man bli av med så gott som gratis men lera.....

Edit
Tvåa på den.
Och som nämnts tidigare i tråden så vet vi inget om avstånd till krossen och om det är försvårande omständigheter runt bygget som gör att de största bilarna inte kan användas.
 
F fsn skrev:
Jag vet inte hur långt bort du har materialet men med det priset har du kanske 450-500kr kvar för transport på ett 10-13 tons lass. En kusk som kör vitt kommer inte många meter för dom pengarna.

Det skall grävas ut och kanske köras bort och deponeras med, väldigt svårt att veta med den information som finns tillgänglig men det sista TS behöver för att bemöta entreprenören är ytterligare orimliga glädjekalkyler. Det blir bara en massa spekulationer... En gubbe kostar kostar kanske 450kr/h, en riktig grävare kan mycket väl kosta 1200kr/h. En vecka på det och lite moms så har du 80000kr....bara som en liten referens eller förklaring på varför det kan rusa iväg i pris.

Det är få förunnat att kunna hantera bil med släp i villaområden och det kanske är så långt till grusgropen att det inte blir mer än tre lass grus in/dag i kombination med deponi. Hos oss är det 40km enkel väg för deponi av lera, räkna på det......
Jag har 1,5 mil till materialet som jag skrev i inlägget, frakten ingår i de 135kr per ton, beställer man under 10ton så utgår en fraktkostnad på 450kr + moms.
Utgår ju från de priser jag själv betalade för mitt bygge och tycker därför de summor TS anger är höga och helt klart värda att ifrågasätta.
 
Jag tror att du som trådskapare skulle behöva få fram mer detaljer, om du skall kunna få bra råd här.

Vilken typ av avtal hade din kompis? Totalentreprenad med fastpris?
Delad entreprenad?

Uppgiften om 55 ton, fanns den i en offert från markfirman? Eller var det en uppgift i en produktionskostnadskalkyl från hus säljaren (i så fall helt utan värde).

Om vi ex. antar att din kompis byggt med totalentreprenad (viktigt att just det ordet finns i avtalet), fast med begränsning att max 55 ton ingår. En inte helt ovanlig formulering.

I så fall är entreprenören skyldig att omedelbart meddela när det visar sig att mer behövs, och invänta godkännande från beställaren. I vissa fall får entreprenören köra på utan godkännande, men måste då ändå meddela så fort som möjligt. Om så inte sker, så har entreprenören ingen rätt att debitera ett enda öre utöver det avtalade fasta priset.

Om det istället var en delad entreprenad, med löpande räkning för markarbetet, och OM det finns en prisuppskattning från entreprenören, så får den inte överskridas med mer än 15%. Fast även där gäller att oväntade extraarbeten kan entreprenören meddela om och invänta godkännande.

I många fall finns sådana här uppskattningar i en produktionskostnadskalkyl från hussäljaren. Sedan skriver man separata avtal med markentreprenör, snickare osv. I det fallet där uppgiften inte kommer från firman som skall göra jobbet, så är firman inte på något sätt bundet av den föreslagna kostnaden, då kan man vara rökt.
 
  • Gilla
Chaly och 2 till
  • Laddar…
K
150 000kr för att grävs lera och dumpa sten/grus! Jag byter karriär omgående!
 
P Pumba skrev:
Jag har 1,5 mil till materialet som jag skrev i inlägget, frakten ingår i de 135kr per ton, beställer man under 10ton så utgår en fraktkostnad på 450kr + moms.
Utgår ju från de priser jag själv betalade för mitt bygge och tycker därför de summor TS anger är höga och helt klart värda att ifrågasätta.
Det är helt klart olika priser över landet, jag betalar ungefär som du, vitt, kostnaden för transport ingår i materialpriset.
Beställer man enbart, låt säga, 2ton, då blir det en annan fraktkostnad.
Så vissa har priser som inkluderar frakt, andra har priser utan frakt, så rent logiskt kan materialleverantören skicka halvlass till dyrare kostnad än vad en lastväxlare bil/släp kostar.
Oseriöst att inte kunna förutse denna "lilla" merkostnad av de som utfört markarbetet.
Om det rör sig om extra arbete pga lera, vad hade de trott att det var istället?
Inte okej med detta tillägg, jag hade noga överlagt att ta detta vidare.

Vid offert skall det finnas med ett beräkningsunderlag för oförutsedda händelser, jag tycker inte att ts skall betala hela den extra kostnaden oavsett, detta är idioti på hög nivå.
Jag lägger alltid på extra vid offerter, ofta går det plus, då kan man ge kunden en liten reducerad räkning.
Det som är plus skall täcka upp de gånger man räknat lite fel och inte spenderas på annat.

I mina öron låter det som om att det finns alldeles för många företag som inte kan hantera ett av de enklaste program vid beräkning av offerter.

Tråkig utveckling detta!
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vet inte hur det funkar vid ett villa bygge men andra byggen jag varit på så kör man inte bara på för 150000 kr extra utan man måste kolla av med beställaren att det är ok att köra vidare när nått inte stämmer så det slipper komma en räkning på 150000 kr som en överraskning. Jag skulle inte betala den räkningen om dom inte hört av sig före känns lite som uträknat eftersom det inte går att kolla i efterhand.
 
Det gäller definitivt vid villabyggande också. Men det beror lite på vilken typ av avtal som finns, om 55 ton angivits som nödvändig mängd av entreprenören, eller om det var arbete på löpande räkning utan tak.

Det förekommer avtal där entreprenören öppet säger ”vi bygger hela grunden till fast pris” men just utfyllnadsvolymen är omöjlig att uppskatta i förväg, så den blir på löpande. 100 ton går det under alla omständigheter åt, så det ingår. Då har entreprenören varit öppen med att det kan bli mycket, som beställare är det då viktigt att skaffa sig någon liten koll på vad det brukar kunna handla om. Det finns exempel här på forumet där det gått 2000 ton extra. Fast det är nog ovanligt. Skulle man då propsa på fast pris så kommer entreprenören att känna sig tvungen att offerera typ 1000 ton, vilket blir väldigt dyrt för beställaren om det kanske räcker med 200 ton.

I många fall går det inte att avgöra hur mycket som kan behövas utan att göra en geoteknisk undersökning för 20-30 000. Många tycker nog att den kostnaden är lite onödig, kostnaden för fyllnad blir ju densamma, så det är 20000 bara för att kunna planera likviditeten.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Var det bara ett ungefärligt pris kan man ju inte bli så överraskad att det blir dyrare men 150000 kr för man mycket massor för och det bör stå i offerten vad ev ökad mängd fyllning kostar och man bör kontakta beställaren före man gör jobb för 150000 kr extra.
 
tommib
Hela diskussionen är meningslös utan att veta exakt vad som är offererat. Det framgår inte med tillräcklig tydlighet från trådskaparens inlägg. Det kan vara en blåsning med en alldeles för lågt tilltagen offert för att vinna kontraktet, det kan också vara helt ok där det står specificerat att fyllnaden kommer på löpande. Vi vet inte.
 
S smurfen72 skrev:
Var det bara ett ungefärligt pris kan man ju inte bli så överraskad att det blir dyrare men 150000 kr för man mycket massor för och det bör stå i offerten vad ev ökad mängd fyllning kostar och man bör kontakta beställaren före man gör jobb för 150000 kr extra.
Det "tråkiga" i det hela är att det i nästan alla fall går att pruta, när jag byggde så dök det upp en hel del fakturor som man blev väldigt frågande till, tror inte det var en enda som jag inte lyckades få ner priset på, enklast att förhandla med var kommunen som helt klart var den part som hade sämst koll på vad sakerna kostade, en enkel hänvisning till hemsida, informationsblad eller dyl tog ner priset ganska rejält.
Skulle nog säga att det gick att pruta runt 30% genom att mest protestera lite, hade dock inga 150 000kr extra, snarare en massa små 1000-10 000kr fakturor som dök upp.

Så TS kompis bör ju givetvis protestera mot fakturan, även om den skulle vara "rimlig" så går det att få ner priset.
 
Fast även om den är rimlig, i förhållande till faktiskt förbrukade massor, så är det snudd på bedrägeri att påstå att en grund på totalt 250 kvm skulle gå att få till med 50 ton grus. Det finns firmor som sätter i system att alltid uppskatta orimligt små mängder, och sedan överdebitera för tillkommande arbete.

Nu vet vi ju inte exakt hur det formulerats här, men i många fall är man inte formellt skyldig att betala ett öre av dessa tillkommande arbeten, oavsett hur rimliga de är. De här firmorna måste lära sig att göra affärer på ett seriöst sätt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jo försöker man blåsa nån är ju inte prutning på 30% nått problem men annars vill man nog ha in hela beloppet.
 
Jag har fått fakturan. Extra fyllning på 450 ton a 250:- per ton.

Mer specificerat än så är det inte. Det är inte ens momsspecificerat.

I offerten står det 55 ton.

Ändrar detta er uppfattning något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.