Hej,

Vi har en hus från '71 med självdrag. Ventilationskanaler från kök och två badrum har dragits ut under en kåpa på taket, I tre separata rör.

Jag vill koppla in mekanisk frånluft (och ta upp ventiler I vardagsrum och sovrum för tilluft) - och då kommer frågan: kan jag koppla samman alla tre ventilationsrör på vinden, och ventilera genom en och samma kanalfläkt (t.ex. En 160mm PAX kanalfläkt)? Bör jag ha olika fläktar för badrum och kök istället? Kanske rentav tre olika fläktar..?

Tack för input!
 
L
Köksoset ska ensamt ut på taket i egen pipa , i övrigt går det bra med en gemensam
 
på mitt hus går det ventilation från två badrum, bastu, tvättstuga och kök, allt går ihop i en kanal sen sitter det en fläkt på taket som alltid går.
 
L
Blir mycket fett och annan slit i rören , blir liksom lite dumt med rensning , har du då en fläkt ovan spisen , då måste anläggningen trimmas så att inte matoset kommer ner i sovrummen
då köksfläkt har ett häftigt , för att få ut oset ,
Det kan bli mottryck i rören så det går baklänges , och det var väl inte meningen med venten .
 
hos mig sitter fläkten på taket sen styr jag hur mycket den ska suga med ett vred på fläktkåpan, det går ju inte ha en vanlig köksfläkt i ett sånt här ventilationssystem.
 
L
Klart att det går ut , men då måste ( köksventilationen gå konstant ) fläkten på taket snurra med en fart som överenstämmer med den vent som ska vara och ökas i samband med matlagning , då kommer det att bli ett kraftigt undertryck i huset , bättre då att kasta ut oset på taket enskilt i egen pipa , inte i skorstenen , klart fungerar men ställer en del krav på intrimmning och är inte överkomligt att göra
 
Tack för alla svar! Det blir till att köra på separata fläktar!
 
Nog kan man ha en frånluftfläkt för samtliga utrymmen! Det har ju installerats hundratuseltals sådana F-system sedan 70talet och framåt.
 
  • Gilla
ryggskott
  • Laddar…
L
Ropia Ropia skrev:
Nog kan man ha en frånluftfläkt för samtliga utrymmen! Det har ju installerats hundratuseltals sådana F-system sedan 70talet och framåt.
Naturligtvis är det så. , men mycket smack i rören blir det , jag skulle inte villa rensa dessa med matosfett i , är nog rätt kladdigt , nej ut med skiten i himlen
Annars ska det vara lite speciella filter i köket för att ta bort s.k. ånga och oljerök som blir , som inte går att komma ifrån
 
Ropia Ropia skrev:
Nog kan man ha en frånluftfläkt för samtliga utrymmen! Det har ju installerats hundratuseltals sådana F-system sedan 70talet och framåt.
precis, alla här i området har så.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.