Hej,

Nåt lurt är i görningen och jag kan inte förklara vad. Jag stod i duschen och helt plötsligt vart det rätt kallt. Gjorde klar snabbt som attan och frågade sambon om hon duschat henne och barnen ovanligt länge idag. Vilket hon inte hade.

Vet inte hur stor beredaren är i ärlighetens namn, men vi har inte varit med om att varmvattnet tagit slut ens med gäster i huset.

Jag blir såklart supernervös och börjar leta efter läckor på vv systemet. Men allt ser torrt och fint ut. Och kökskranen kommer det lika ljummet vatten ur så det är inte duschblandaren som gett upp.

Efter det går jag ner till pannan som säger att det "går inte att skjuta till allt tillskott" vilket är lite märkligt när det är 4 grader plus ute. Men annars ser väl allt hyfsat normalt ut. Förutom att det verkade som om pannan shuntade en massa för framledningstemperaturen (borde väl vara det som står i displayen) hoppade upp och ner från 44-32-36 under de kanske fem minutrarna jag stod där nere. VV tempen gick mellan 44-42 under samma tid. Vad som var ännu konstigare var att kompressorn på utedelen gick för med inriktning mott vv produktion. Jag såg också att det droppade från den svarta "kranen" (antar att det är en säkerhetsventil) längst till höger i bild ner i slaskkoppen. Kanse en droppe/sekunden och att manometern till exp kärlet var lite låg. Fyllde på upp till strax under en bar och då slutade det droppa. Men det är kanske fullt normalt. Det är luft/vatten Bosch om det spelar någon roll.

Fortfarande tycker jag att det är skumt att det är kallt i kranen när det ändå står 42 grader på pannan.

Är inte alls hemma på de här grejerna men tar tacksamt emot tips även om de bara är att sitta lugnt i båten. Hitta en VVSare som vill svara på dumma frågor är väl inte det lättaste de kommande dagarna.

Finns det förresten någon bra grundkurs i värmesystem för husägare? Eller är det trial and error som gäller för alla er andra?

Och även om ni inte har nåt bra tips så passar jag på att önska gott nytt år!
 
  • Värmesystem med rör, manometer och ventil som droppar vatten i en slaskkopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L
Luläsa manualen är bra , om du har en , vilken VP har du samt innerdel
Det kan vara en växelventil som som inte går som den ska , mellan VV och Värme ,har tillskottet fungerat förut
 
Det är helt klart den där spindeln som varit inne och rattat på börvärdet till varmvattnet! :)

Kan det inte vara så att någon av ungarna har varit inne på en toa och glömt stänga av kranen efter handtvätt. Sedan kommit på det efter en timme att kranen stått och runnit. Snabbt som ögat har hen stängt kranen och håller tyst om det så att inte pappa skall bli grinig. :)

Detektivarbetet slutfört. Om inte problemet återkommer så är det nog så att det har blivit ett tillfälligt stort avtapp ifrån värmesystemet av någon orsak.

Och angående "kallt i kranen" så är det ju så att moderna engreppsblandare och duschar inte blandar in 100% varmvatten (du kunde alltså inte få ut 42 grader som det stog nere på pannan) för då kan man skålla sig när varmvattnet håller 60grader.) Antingen sitter det skyddsblandare eller så är det så att "max värme" på blandaren är 80%varmvatten och 20% kallvatten t.ex.
 
Det låter som det ev. är problem med en växelventil.

Det sitter en ventil som styr mellan värmeproduktion och varmvattenproduktion. Det fungerar nog lite olika på olika värmepumpar, så var den sitter på din pump har jag ingen aning om.

Men effekten blir att när VP vill producera varmvatten, men växlingen inte fungerar så¨går det istället ut extra varmt vatten mot radiatorerna. Och eftersom pumpen inte märker någon ökning av varmvttentemperaturen, så försöker den öa på ännu mer, och kopplar även på tillskottet, för att försöka få upp varmvattentemperaturen. Felet gör ibland att det då blir som en bastu i huset

Det är ett vanligt fel att den hänger upp sig. Ibland kan det räcka att man motionerar den manuellt lite.
 
Är det en CC160 och EHP-AW? Skriv ner alla temperaturer när kompressorn har gått en stund så blir det lättare att dra någon bra slutsats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.