Hej

Fick äntligen nycklarna till min dröm på landet. Huset är från 1936 och det ligger linoleummatta/plastmatta i många rum.
Ivrig som man är började jag slita upp golvet i 4 olika rum för att se vad som doldes under.
Detta är vad jag hittade.
Mina frågor är följande.
1. Vad är det för golv?
2. Hur ska jag behandla det för att det ska vara hållbart och snyggt?
3. Vardagsrummet har vackert trägolv lagt i holländsk mönster, går det att få alla trägolv i samma nyans om man slipar och behandlar?
4. Kan det vara asbest under den gamla golvmattan?

Började noja när jag sökte lite snabbt på vad som kan finnas under en linoleummatta/plastmatta. Finns ju asbest i alla verkar de som.
Har beställt 4st asbest analyser som jag ska skicka iväg prover till men någon här kanske kan ge en åsikt innan dess jag fått svar. Fredag nu, får provtagnings påsar och returbrev på troligtvis tisdag sen 5 arbetsdagars analys så trisst att vänta 10 dagar på svar.

Jag är också sugen på att plocka bort alla dörrlister från golven då dörrarna är borttagna och jag jämt slår i tårna i dörrlister samt att är det helt plant kan man ha en robotdammsugare.

Tips, råd, idéer, och svar uppskattas alltid! :) ska försöka ladda upp bilder på vart jag kollat så kan ni se vad det är för golv och om det är farlig asbest med i bilden! :)

På en av bilderna där jag misstänker asbest har jag totalt misshandlat golvet när jag försökte ta bort golvmattan, hoppas det går slipa bort ska vara mer varsam nästa gång:)

Om bilderna laddas upp så som jag ser dom nu så är bild 1 kök
Bild 2 hall
Bild 3 trappen
Bild 4 sovrum övervåning ( misstänkt asbest, fibrig yta)
Bild 5 samma som 4 närbild, misshandel av golv pga dumhet och misstänkt asbest.
Bild 6 skarv mellan matrum och vardagsrum, går det att slipa och få samma färg?
Bild 7 vardagsrum mönsterlagtgolv.
 
  • Golv med upprivna bitar av linoleummatta som avslöjar trägolvet nedanför, omgivet av dörrposter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rum med en uppvikt gammal grå plastmatta som avslöjar det undangömda trägolvet, tänger syns på mattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avlång slid av brun träyta som avslöjas under en upprivet beige-brunt fläckigt linoleumgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat golv med misstänkt asbest under borttagen matta vid tröskel med trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivet golv där träunderlag och rester av brun golvmatta nära en trappstegskant och vit värmeelement syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med holländskt mönster intill ett område med enklare furugolv, visar tydliga skarvar och skillnad i träslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mönsterlagt trägolv med varierande tränyanser i ett schackbrädesmönster, fotograferat i dålig belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt svårt att tro att det är någon asbest. Varför så många prover? Räcker väl med 1 där du är tveksam...
 
Bild 4 & 5 ser ut att vara vanlig masonit, mao ingen asbest.
Bild 2, skumplast, masonit, plastmatta
 
O olofh skrev:
Väldigt svårt att tro att det är någon asbest. Varför så många prover? Räcker väl med 1 där du är tveksam...
Det var en analys per prov och då blir det ett prov per rum. Tänkte att det kan skilja sig då det är olika underlag i alla rum tex foam i hallen, bara lim i trappen, gråkristallaktigt underlag i sovrummet. Drar jag på för stora växlar?
Råder det minsta osäkerhet köper jag testat för att stilla mina tankar
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bild 4 & 5 ser ut att vara vanlig masonit, mao ingen asbest.
Bild 2, skumplast, masonit, plastmatta
Okej, det som fick mig att bli orolig var att vi hade kass belysning i rummet på bild 4 & 5 och vi använde mobillampa och då såg jag att underlaget under mattan glänste och var kristallaktig på sina ställen. Det gick inte att fånga på bild men det var typ som avlånga glasflisor som fanns i materialet.
Vad tror du om det?
 
Det är aldrig fel att vara försiktig, men din asbestnoja förefaller lite överdriven. Det mesta ser ut som gamla plastmattor från sent 60-tal. Parkettbrädorna är snygga. Det kan du lägga överallt, sannolikt bäst som flytande golv.
 
E
Nu när asbestfrågan är avklarad kan vi gå över till trät under.

Spontade bräder av gran eller furu. Standard som bärande undergolv på träbjälklag innan ca mitten på 1900. Går att använda som ytskikt, se bara till att det är tillräckligt grovt för att klara bärigheten. Lägg hellre 12mm golvspån och fina parkettgolv oppanpå.
 
Du har tur att det där inte verkar vara hårt limmat, lätta att slita bort och det ser plant ut.
Bara slita bort behandla med olja eller lägg foam och något fint klickgolv.
 
Fotade idag igen för att försöka få med de långa extremt smala fiber jag misstänkte var asbest.
Inga ändrade åsikter?

Vad kan man få betala för golvslipning?
Både från firma och "privat".
Gäller 125kvm i ett helt tomt hus.
Kanske även en trapp med limrester.
Ge mig något att gå på
 
  • Närbild på misstänkta asbestfibrer som är extremt smala och långa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Close-up på potentiella asbestfibrer, fångar deras smalhet och längd på en ojämn yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S
250-350kr/kvm efter rotavdrag.

Trappslipning ca 1000kr/steg. Men kan vara svårt att hitta någon som vill göra jobbet.
 
S sinuslinus skrev:
250-350kr/kvm efter rotavdrag.

Trappslipning ca 1000kr/steg. Men kan vara svårt att hitta någon som vill göra jobbet.
Såpass?

Bättre räkna för högt än lågt men shit. 250-350kr efter rot 30%. Tar det upp emot 1h per kvm? Så mitt vardagsrum på 30 kvm tar nästan en arbetsvecka? Jag har aldrig slipat golv så jag vet inte men fan va de måste gå långsamt med 1 kvm per timme ungefärligt räknat.

Trappan har 20 steg, 20 lax där på slipning? Får en helt ny trapp för 20.000kr. Med en timdebitering på ca 350kr efter rot så är det ca 3h per trappsteg!

Kan det stämma?
 
S
Förlåt. Innan rot. Med ytbehandling.
Men 30 kvadrat tar inte en vecka.
Kanske slipning och ytbehandling dag ett, mellanslip och ytbehandling dag två.

Trappslipningen är vad min granne fick för pris av en golvfirma. Jag har själv skrapat och slipat min trappa och tre timmar per steg är rimligt.
 
S
Trappa under renovering med verktyg på ett trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrapp med slipverktyg och träspån, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa i trä med vitmålade väggar och rundade vägglampor längs trappan, räcke saknas på ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sinuslinus skrev:
Förlåt. Innan rot. Med ytbehandling.
Men 30 kvadrat tar inte en vecka.
Kanske slipning och ytbehandling dag ett, mellanslip och ytbehandling dag två.

Trappslipningen är vad min granne fick för pris av en golvfirma. Jag har själv skrapat och slipat min trappa och tre timmar per steg är rimligt.

Då låter det rimligare.
Är det en fräs du användt och skrapat där du inte kom åt?
Ser ut att vara limrester också va?
Resultatet är riktigt fint, vad har du för ytbehandling och kan man göra den själv?
Är räcket original?
Många rätt du gjorde tycker ja, fin färg på trappen, snyggt med grått och räcker ser dunder ut.
Hur gör man på den främre rundade delen av trappstegen, slipar som en galning?
3 timmar a la 20 steg, 60h. 1,5 vecka av semestern får jag lägga på trappen verkar de som.
 
N Nyfiknast skrev:
Fotade idag igen för att försöka få med de långa extremt smala fiber jag misstänkte var asbest.
Inga ändrade åsikter?

Vad kan man få betala för golvslipning?
Både från firma och "privat".
Gäller 125kvm i ett helt tomt hus.
Kanske även en trapp med limrester.
Ge mig något att gå på
Med risk för att låta lite hård men..om du själv tror det är asbest, varför fortsätter du att bryta upp golvet? Då har du vid detta lag redan utsatt dig för det vilket ju i så fall är olyckligt.

Och nej, jag tror fortfarande inte att det är asbest men det är inte jag som jobbar i det. Jag trodde inte heller det var asbest i golvlimmet vi hade men skickade ett analysprogram bara för att vara säker. Men under tiden innan jag fick svar lät jag så klart bli att jobba med det. Provet visade heller inget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.