L Liteavvarje skrev:
Innan du gör något , prova med att strypa till lite på dom andra matarrören där det blir för varmt
Du får för lite vatten att gå runt till alla ställen . flödesproblem , öppna alla termostater så det blir fritt fram för vattnet , när det blivit lite värme kan du ställa ner lite
Skulle tro att källarens rör kommer att bli varma , men det kan ta ett tag innan det märks ,
Du kan känna på källarrören innan du stryper till lite och göra samma sak efter strypningen
Jag har fullt öppet på termostaterna i källaren (har dragit ner lite i entré- och övervåning). Nu när jag kör konstant 80% på CP så får jag bra värme i första elementet, mindre i det andra och ytterligare mindre i tredje och i princip noll i fjärde. Jag har ingen strypning på matningen så kan inte riktigt justera där som jag förstår det.

Första radiatorn sitter efter ca 10 m matning och andra efter ytterligare ca 4m, det tredje 2m senare och det fjärde efter kanske 10m så det är en bit att pumpa vattnet...

Börjar nästan misstänka att jag har lite för lite radiatoryta också. Det borde kanske vara lite extra yta i källaren, tror att det är räknat på ett effektbehov 50-60w/kvm men kommer inte riktigt ihåg. De fyra radiatorerna ska värma upp ungefär 90kvm (resterande ca10 värms av ett elvärmegolv, dusch). Jag har Purmo compact, ett tvåradigt 120x60 och tre enkelradiga 160x60.

Ska kanske tänka lite mindre, jobbet verkar bli större och större som det ser ut
 
L
Mera fart på flödet verkar det som , testa med att nypa till allt vad du har på övervåningen
Är det 2 rörs eller 1 rörs i källaren , troligtvis har du en s.k. kortslutning i första radden , den tar nästan allt flöde
Kommer rören i källaren från taket ? I bland kommer till från taket och från genom golvet
( ingjutna ) Är det gamla järnrör ? Hur är det kopplat till elementen
med T-stycket eller
Kolla och kom tillbaka
 
Öka CP till 100% och se hur det funkar. Om din gamla VP höll värmen i källaren bättre så berodde det antagligen på att dess CP inte var varvtalsreglerad och alltid gick i högsta fart. Blir det bra så är det den billigaste och enklaste lösningen.
 
L Liteavvarje skrev:
1 rörssytem är lite luriga , allt vatten går genom hela slingan med start i första elementet
och dom brukar villa ha lite bättre tryck på pumpen för att få runt vattnet
Nere på elementkopplet brukar det sitta ett lock ( sexkant ) under där finns en strypskruv
En tumregel som brukar fungera skapligt
EX den går att skruva till max och min 5 varv och du har 5 element , så ska första elementet
öppnas 1 varv , nästa 2 varv o.s.v , det sista helt öppet 5 varv
Då får du energimässigt någotsånär lika till alla element
L Liteavvarje skrev:
Mera fart på flödet verkar det som , testa med att nypa till allt vad du har på övervåningen
Är det 2 rörs eller 1 rörs i källaren , troligtvis har du en s.k. kortslutning i första radden , den tar nästan allt flöde
Kommer rören i källaren från taket ? I bland kommer till från taket och från genom golvet
( ingjutna ) Är det gamla järnrör ? Hur är det kopplat till elementen
med T-stycket eller
Kolla och kom tillbaka
Det är 1-rörs överallt. Både framledning och retur kommer från pannan på entrévåningen genom taket ner till källaren och därifrån till elementen på samma höjd hela vägen. PEX15 draget inne i vägg ut och upp till varje element till Danfoss 1-rörs rake med Danfoss termostat (fullt öppna). Kopplen är inte ändrade sedan de köptes nya.

Nu skickar pannan ingen värme (för varmt ute) så lite svårt att avgöra hur det går men helt klart går merparten av flödet till entrévåningen vilket känns ganska naturligt beroende på hur det är kopplat antar jag. Har avstängning för avstickaren till källaren och övervåningen men tyvärr inte separat men jag har skruvat ner termostaterna så får se vad som händer då. Tack för synpunkterna så här långt.
 
L
Y Yamma skrev:
Det är 1-rörs överallt. Både framledning och retur kommer från pannan på entrévåningen genom taket ner till källaren och därifrån till elementen på samma höjd hela vägen. PEX15 draget inne i vägg ut och upp till varje element till Danfoss 1-rörs rake med Danfoss termostat (fullt öppna). Kopplen är inte ändrade sedan de köptes nya.

Nu skickar pannan ingen värme (för varmt ute) så lite svårt att avgöra hur det går men helt klart går merparten av flödet till entrévåningen vilket känns ganska naturligt beroende på hur det är kopplat antar jag. Har avstängning för avstickaren till källaren och övervåningen men tyvärr inte separat men jag har skruvat ner termostaterna så får se vad som händer då. Tack för synpunkterna så här långt.
OK vi får vänta på kung BORE då
Det med kopplen , är dom injusterade vid montage , ibland kan dom vara satta i något leveransläge från början , du får kolla dom
 
L Liteavvarje skrev:
OK vi får vänta på kung BORE då
Det med kopplen , är dom injusterade vid montage , ibland kan dom vara satta i något leveransläge från början , du får kolla dom
Kopplen är i leveransläge. Kan jag justera som du skrev tidigare utan att det läcker vatten? Är det typ index eller liknande under locket? Första elementet i slingan blir varmt men sedan är det tydligt sämre så om jag stryper det lite så borde det väl skicka vidare värmen. Första elementet sitter i en garagedel och där behöver jag egentligen inte värma upp. I resten av utrymmet blir det aldrig kallare än typ 16 grader även om det är -20 ute så det är ju bra. Dock skulle jag vilja ha lite komfortvärme och fuktminskning så lite värme behövs
 
H hakfre skrev:
Öka CP till 100% och se hur det funkar. Om din gamla VP höll värmen i källaren bättre så berodde det antagligen på att dess CP inte var varvtalsreglerad och alltid gick i högsta fart. Blir det bra så är det den billigaste och enklaste lösningen.
Nja, det funkade inte riktigt tidigare heller när gamla VP funkade. När den pajade så jag körde enbart på patron med lite högre värme med konstant CP (ej varvtalsstyrd) på läge 2 av 3 höll det värme i källaren men då hade jag 26-27 grader i resten av huset. Olika behov i huset ställer väl till det antar jag...

Efter justering till konstantläge på CP så har VP minst 20% i kompressorfrekvens, ska det vara så?
 
L
Det är väl vad som behövs nu och har du värme på Ö-våningen nu , du kan ju höja kurvan lite och justera med termostaterna på elementen om du har några , då stryper dom och mer flöde går till källaren
Det är nog så att dina flöden bör justeras in och det kan du labba med själv , men tänk på att du ha fart på flödet med pumpen
 
L Liteavvarje skrev:
Det är väl vad som behövs nu och har du värme på Ö-våningen nu , du kan ju höja kurvan lite och justera med termostaterna på elementen om du har några , då stryper dom och mer flöde går till källaren
Det är nog så att dina flöden bör justeras in och det kan du labba med själv , men tänk på att du ha fart på flödet med pumpen
Nu har det gått kort tid sedan jag drog ner termostaterna på övervåningen men jag tycker mig se effekter redan. Kallare på övervåningen, värme på entrévåningen och kommande värme i första elementet i källaren. Känns som att det skulle kunna funka genom att justera flödena på ”stammarna” (minska på entrévåningen framförallt. Detta hjälper väl i och för sig inte om jag vill ha bort källarfukt på sommaren utan att värma resten av huset...
 
L
Det är 2 rörs i källaren som jag uppfattat det , då kan den första radden sno allt vatten innan dom andra , du får prova att öppna den sista helt , i mitten lite mindre till hälften och den första
lite mindre
Då tvingar du vattnet vidare ut i rören , bara att prova vidare , spåret börjar bli rakt nu :)
 
...ville bara säga tack för alla synpunkter och kommentarer. Efter en massa testning fram och tillbaks är min åsikt att mitt bekymmer är ett flödesproblem till stammarna. Merparten av flödet går till entrévåningen så detta måste åtgärdas på något sätt. Jag ska fundera lite med tanke på att jag har ett värmebehov i källaren på sommaren. Separat styrning på källarslingan eller ordentlig flödesjustering på befintlig installation. Jag behöver förstå lite bättre vilken lösning som är mest effektiv i det långa loppet, inte bara elförbrukning utan även slitage. Än en gång tack och jag får passa på att önska gott nytt år!
 
N Nikorasu skrev:
Tillbehöret (en shunt och reglering) heter ECS41 och kostar 5-6000kr. Kanske 10tkr klart är rimligt. En duktigt röris borde klara utan problem.

Har funderat i samma banor till min F750 - får se när det kan bli av.

Lycka till!
Har du en F750 bör det funka att ställa min framledningstemp och stänga av de delar av systemet som du inte vill ha värme på med en vanlig kulventil om rördragningen är gjord så det är möjligt.
 
S smurfen72 skrev:
Har du en F750 bör det funka att ställa min framledningstemp och stänga av de delar av systemet som du inte vill ha värme på med en vanlig kulventil om rördragningen är gjord så det är möjligt.
Tack, rördragningen är inte gjord så tyvärr. Jag gjorde så på det jag byggde ut så där kan jag stänga av men originalmatningen till entrévåningen har jag tyvärr ingen kulventil till. Jag antar att jag skulle behöva bygga om matningen så att de delar sig till tre matningar direkt och inte som idag till en (som faktiskt delar sig i sin tur i två) som går till ett avstick som sedan delar sig i två. Det andra alternativet (kanske enklare) är två kulventiler till de två järnrören som går till entrévåningen. Någon idé om vilket skulle vara bäst? (Foto finns tidigare i tråden)
 
Vet inte om det är ok att köra sommarvärme med en F730 den har ingen inbyggd arbetstank som F750 har även om den är liten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.