Hej
Fick en Luna SP1000 träsvarv från en kompis för ett tag sedan och har inte kunna dra igång eftersom jag saknade 3fas i garaget. Nu är det franmkopplat och jag har kunna dra igång. Det konstigaste är att svarvens elmotor fungerar utmärkt när svarven ligger på rygg, men när det står upp är det bara ett oljud.

Har tagit isär det mästa inklusivt elmotorn och allt verkar vara i utmärkt skick. Så jag har lokaliserat problemet till relä från Kraus och Naimer (R9). (Ser bild). Det konstigaste är att det finns ett blå fyrkantigt grej i mitten av relän som hoppar ut en cm och vibrera lite. Och när svarven låg på rygg då ligger denna relä också på rygg och hoppade inte upp och svarvens motor fungerar utmärkt.

Är det nån som har nån idé vad relän gör i svarven och vad det blå grejen är? Är det nån slags säkerhetsgrej som lösas ut? Varför?
Eller är komponenten kaputt?
Mvh
Chris
 
  • Luna SP1000 träsvarvs delvis öppnade elskåp med blått relä från Kraus och Naimer och andra elektriska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en enkel kontaktor och jag vet inget annat än att den ska fungera oberoende av monteringssätt. Drar den distinkt när du startar svarven? Om du manuellt håller in den blå rektangulära manövern på kontaktorn så antar jag att svarven går bra?

Jag vet inte hur den är kopplad, men om det finns en hållkrets där så kan det vara dessa hjälpkontakter som av någon anledning inte fungerar och orsakar klapprandet, om det är vad du menar med vibration.

Det kan också vara manöverspolen som inte riktigt orkar dra med kontaktorn i sidoläge, det ska den göra.

Om den behöver bytas gäller att hitta den modell som har 400 V manöver för du verkar inte ha någon nolla (men går att ordna genom byte av anslutningssladd).
 
  • Gilla
chrisj
  • Laddar…
Hej Bo, Tack för svaret. Ja, om jag håller i det blå rektangulära delen går svarven bra. Så om jag förstår rätt, är det blå delen det fysiska brytaren, vilket flyttas av en spole?
Du skrev att manöverspolen inte riktigt orkar - har du nån anledning varför det skulle vara så?
Vad menade du med hållkrets och hjälpkontakter?

När det gäller koppling, finns det en nolla - det är den som ser grå ut i bilden (men är i verkligheten blå).

Tusen tack för rådet.
Chris

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är en enkel kontaktor och jag vet inget annat än att den ska fungera oberoende av monteringssätt. Drar den distinkt när du startar svarven? Om du manuellt håller in den blå rektangulära manövern på kontaktorn så antar jag att svarven går bra?

Jag vet inte hur den är kopplad, men om det finns en hållkrets där så kan det vara dessa hjälpkontakter som av någon anledning inte fungerar och orsakar klapprandet, om det är vad du menar med vibration.

Det kan också vara manöverspolen som inte riktigt orkar dra med kontaktorn i sidoläge, det ska den göra.

Om den behöver bytas gäller att hitta den modell som har 400 V manöver för du verkar inte ha någon nolla (men går att ordna genom byte av anslutningssladd).
 
Jag ser bara tre ledare plus skyddsjorden i inkommande kabel. Menar du att det finns fyra? Det kanske är så enkelt att det är felkopplat så att manöverspolen får 230 V istället för 400 V, men jag kan inte säga säkert att R9-154 har 400 V manöver. Du kanske kan rita/beskriva hur allt är kopplat. Även hur vredet fungerar.
 
Ahah. Jag förstår vad du menar. Jag ska ut och rita av det strax.
 
tommib
En gissning är att det är felkopplat i anslutningssladden. Jag håller med om att det bara finns tre ledare (+G/G) så det är osannolikt att det ska finnas nolla.

TS, vad har du för möjligheter att mäta spänning? Har du en multimeter? Hur är det kopplat i anslutningskabeln?
 
Tack för svaren. Jag mätte spänningen med multimeter igår och det var som jag förväntade mig med tanke på färgerna i trådarna. Men om jag förstår era inlägg rätt, bör det vara 3 stycken fas + jord, inte 2 stycken fas + nolla + jord. Jag undrar om det är så att nån har återanvänt en kabel med rätt antal (fast fel färg) trådar, och sedan när nån har byt uttag har de kopplat uttaget utifrån färgerna?

Ska jag koppla om i uttaget helt enkelt så att det är 3 stycken fas + jord?

tommib tommib skrev:
En gissning är att det är felkopplat i anslutningssladden. Jag håller med om att det bara finns tre ledare (+G/G) så det är osannolikt att det ska finnas nolla.

TS, vad har du för möjligheter att mäta spänning? Har du en multimeter? Hur är det kopplat i anslutningskabeln?
 
Har försökt rita av det...
 
  • Handritad skiss av en byggplan på linjerat papper med mått och markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Utan att ha tittat närmare på det är det nästan säkert att det är felkopplat. Det bör vara tre faser och jord som ska gå till motorn.
 
Som sagt koppla in matningen så det blir tre faser och jord oberoende av att en tråd är blå. Spolen är gjord för 400 V och blir svagare vid 230 så den inte säkert håller ankaret på plats vid placering upp och ner. Dessutom kommer den kunna bli överlastad och brinna om den inte drar ordentligt.

Din skiss verkar ok om du skiftar plats på matningssida och motor antar att du missat vid ritandet annars skulle det inte gå att slå till via brytaren.
 
Hej Allihopa - tack för alla svar och tips. Har kopplat om så att det är 3 fas och jord, och det funkar som en dröm. Nu är det bara att lära mig svarva :)
Tack
Chris

GK100 GK100 skrev:
Som sagt koppla in matningen så det blir tre faser och jord oberoende av att en tråd är blå. Spolen är gjord för 400 V och blir svagare vid 230 så den inte säkert håller ankaret på plats vid placering upp och ner. Dessutom kommer den kunna bli överlastad och brinna om den inte drar ordentligt.

Din skiss verkar ok om du skiftar plats på matningssida och motor antar att du missat vid ritandet annars skulle det inte gå att slå till via brytaren.
 
  • Gilla
tegelsnickarn och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.