Hej!

Vi ämnar bygga ett inglasat uterum och flytta den contura-kamin vi idag har i huset ut till uterummet. Tanken är att vi ska kunna utnyttja uterummet under vintern då alla i familjen fyller år i december/januari och vi då har väldigt mycket folk här hemma. Vardagsrummet i huset är 23 m2 och blir snabbt väldigt litet med barnfamiljer på besök.

Tanken är att:

1) Bygga ett riktigt välisolerat sadeltak med tegel och öppet upp till nock med anslutning till bostadshusets tak.

2) Isolera altangolvet som idag står på betongplintar och är förstärkt för att kunna bygga uterum på. Blir väl ca 120 mm glasull i golvet.

3) VI lägger golvspån på trallen och ovanpå det ett parkettgolv för att vi vill bara ha en liten tröskel mot vardagsrummet

4) Sätter ett rejält öppningsbart glasparti mellan uterum och vardagsrum så vi kan öppna upp och få 23 + 25 m2 under hela sommaren och på vintern när vi eldar

5) Vi flyttar kaminen från vardagsrummet ( går inte att använda för det blir för varmt i det lilla rummet.

6) VI sätter riktiga glaspartier från typ willab garden i uterummet, frågan är vilken typ?

Egentligen hade vi velat ha en riktig vinkel med riktig grund men det hade blivit för dyrt enligt de offerter vi har tagit in.

Frågan är väl egentligen om det är något speciellt vi behöger tänka på vid val av material och så då uterummet på vintern kan gå från +2 grader till +20 inom några timmar. Kondens och sånt? Tål färger, golv etc för innebruk att användas i uterum utan att bli dåliga? Tanken är att uterummet ska se så likt inne i huset som möjligt med golv, väggar, lister etc. Vi ska inte ha inglasat hela vägen runt utan bara på två väggar av 3.

Det finns möjlighet att dra in vattenburna element till uterummet, hade det gjort någon nytta?

Tacksam för svar och synpunkter, är det helt tokigt att göra som vi tänker?

/S
 
Casaloco
3. Är det impregnerad trall och reglar? I sånt bör det inte byggas in.

5. Funkar säkert ok med kamin men överväg även golvvärmen då det kan ta lite tid att få golvet varmt annars

6. Har erfarenhet från wg62eco från Willab och de är okey men blir kondens på själva karmen då köldbryggan inte är bruten. Mitt tips är att gå upp en nivå från wg62eco om ni ska använda det på vintern.
 
Casaloco Casaloco skrev:
3. Är det impregnerad trall och reglar? I sånt bör det inte byggas in.

5. Funkar säkert ok med kamin men överväg även golvvärmen då det kan ta lite tid att få golvet varmt annars

6. Har erfarenhet från wg62eco från Willab och de är okey men blir kondens på själva karmen då köldbryggan inte är bruten. Mitt tips är att gå upp en nivå från wg62eco om ni ska använda det på vintern.
Ja det är tryckimpregnerat, men jag har pratat med en jag känner som är snickare och han säger att det inte är något problem idag om vissa delar är tryckta och inbyggda. Förr i tiden var det verkligen inte bra. Tydligen helt andra impregneringskemikalier nu.

Ja jag har förstått att man måste upp till "vinterträdgård" för att kunna använda rummet ungefär som ett vanligt rum. Men då dessa är så dyra funderar jag på skjutpartier i pvc från Menta istället. Rummet kommer ju ändå att vara som ett vanligt vardagsrum, enda skillnaden är att det inte är uppvärmt hela tiden och står på plintar istället för lecablock.

Ju mer vi funderar desto mer tänker vi på om vi inte skulle ta steget till att dra in riktig värme och knacka ner väggen mellan vardagsrum och uterum helt och hållet. Jag menar, taket är ju som ett vanligt hustak, väggarna som vanliga villaväggar, golvet aningen tunnare och bjälklaget står på plintar och är i tryckt virke. Då kan vi använda vanliga elitfönster hela vägen, och vanliga element som i resten av huset. Kaminen kan ju stå här ändå för att skapa mysvärme.

Fan va svårt! Det drar lätt iväg.

Frågan är väl egentligen om altanen och dess plintar håller för en "riktig" konstruktion. Den är rejält tilltagen vet jag med dubbelt så många plintar som övriga altanen just för att vi sa att vi skulle bygga en rejäl utebyggnad här.

/HLH
 
Jag har ett inglasat uterum med 3-säsongfönster, platta och lite isolering i vägg o tak. Oklart hur mycket..

Men det är väldigt svårt att få golvet (klinkers) varmt utan golvvärme på.

Vi har el så det är inte särskilt billigt.

Jag skulle satsat på golvvärme på låg temp så golvet iaf inte är kallt och komplettera med eldning
 
S johd01 skrev:
Men det är väldigt svårt att få golvet (klinkers) varmt utan golvvärme på.
Vi har el så det är inte särskilt billigt.
Detta är väl verkligen att elda för kråkorna?
Vore det inte bättre att lägga ett trägolv, som man kan gå på utan att det känns kallt?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Detta är väl verkligen att elda för kråkorna?
Vore det inte bättre att lägga ett trägolv, som man kan gå på utan att det känns kallt?
Jo det är nog bättre
 
S
Tänk på var vattnet som rinner längs med trallen tar vägen om du bygger golvkonstruktionen ovanpå trallen.
 
S sinuslinus skrev:
Tänk på var vattnet som rinner längs med trallen tar vägen om du bygger golvkonstruktionen ovanpå trallen.
Detta har jag själv funderat på och gissar att man får överlåta detta åt snickaren. Gissar att enda sättet att få det helt tätt i själva bjälklagret är ju att bygga en helt tät "låda" med isolering och fuktspärr i och då måste det övre trall-lagret väck. Inga konstigheter att skruva bort dock. Det kan vi sen återanvända till att bygga ut altanen hehe.
 
S johd01 skrev:
Jo det är nog bättre
Vi ska lägga samma parkettgolv 13 mm som vi har i resten av huset hade vi tänkt oss, med endast ett skjutparti mellan den varma delen av huset och uterummet.
 
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.