A
Hej alla glada!
Vi har nu bott i vårat första hus i lite drygt 4 år och har lite bättre koll på vad vi egentligen vill ha för hus, läge osv. Kom att tänka på att det kunde vara kul att jämföra erfarenheter om era första husköp, har ni bott kvar och anpassat huset efter era önskemål eller har ni köpt ett annat hus efter ett tag?
 
Vi köpte ett ”mindre” radhus som första hus, ett för oss fullgott alternativ till större lägenhet då vi fick en liten trädgård och ordentligt med uteplats/altan. Sålde det efter 6 år, massa renovering och fixande och barn 1 (av 2) främst för att vi insåg att det blev för trångt och saknade ett badrum extra. Har större villa nu och trivs kanon men är väldigt tacksam att vi hade det första att öva renovering och husboende på så här i efterhand, att vi gjorde +55% på de åren och på så sätt fick bra skjuss in på marknaden för villor i ett annat ”dyrare” område var ju heller inte fel
 
Vi köpte en liten 50-talsvilla med stort renoveringsbehov i en tätort 2 mil från centralorten. Efter 4 års slit och två barn stod huset inte att känna igen och vi kunde sälja till 236% av det vi köpt för så det räckte till det hus och det läge vi egentligen ville ha :)
 
Önskemålen och behoven förändras ju efterhand. Vi människor är ju inte statiska från födelse till död utan utvecklas.
Mognar kan man kalla det också.

Så att som jag och min käraste har skuttat runt mellan tre hus på 42 år tycker jag är rätt modest.
 
Vi letar efter vårt första permanenthus, vi har båda alltid bott i lägenhet däremot har jag ett fritidshus i Sthlms skärgård.
Vi bor idag i en stor, fin lägenhet i Nacka, mycket nära stan men ändå nära naturen vilket är viktigt för oss. Vi är strax bortom mitten av livet utan hemmavarande barn och har under året försökt komma på vad som vore rätt hus för vår del. Vi har kollat på många hus och har försökt avgöra vilka kriterier som måste uppfyllas för att ett hus ska funka för vår del.

Läget är förstås allra viktigast, det måste vara hyfsat nära stan, max 30-40 min pendlingstid. Men det måste vara tyst. Vi båda avskyr trafikbuller, vilket begränsar vilka områden som är aktuella i Stockholmsområdet. Vi har kommit fram till att vi gillar moderna hus, men även 50- och 60-tal beroende på arkitekturen. Vi gillar gamla, uppvuxna villaområden med hyfsat stora tomter (över 1000 kvm) och blandad bebyggelse.

Idealiskt är någon form av spårförbindelse, Saltsjöbanan, Lidingöbanan eller liknande. Närhet till havet är också ett stort plus, även om vi tyvärr inte har ekonomi för sjötomt.

Vi har varken tid eller lust att göra någon jätterenovering så det är viktigt med ett välskött och underhållet hus i gott skick som är inflyttningsbart direkt. Däremot så kan vi självklart tänka oss att göra ytskiktsrenovering och vid behov även ett badrum eller t o m kök.

Stora rum (snarare än många), stora fönster, hög kvalitet på material och en hyfsat inskyddsskyddad tomt är ytterligare önskemål vi har.

Vi trivs söder/öster om stan och har därför kollat en del i Saltsjöbaden, men försöker ha öppet sinne och har därför även tittat på hus på Lidingö och i Täby, även om Täby känns lite långt bort.

Vi gillar tomter med höjdskillnader, det behöver absolut inte finnas en stor, platt gräsmatta. Gärna gamla fina fruktträd och uppväxt vegetation.

Min gissning är att ett hus för oss bör vara på 150-200 kvm ungefär, och det är också i den storleksklassen de hus vi kollat på ligger. Vi har t o m lagt bud på ett par intressanta objekt men har inte hittat riktigt rätt ännu.

Det är kul, men tar tid…

Det kommer säkert ta några månader till, men det allra viktigaste är magkänslan - om den inte finns hos oss båda så bor vi kvar tills rätt objekt dyker upp.
 
Jag har dessutom fått otroligt mycket värdefull information på detta forum under året - det är ett Stort Beslut att skaffa ett hus.

Så tack till alla duktiga och hjälpsamma människor här, och Gott Nytt År!:)
 
Sålde lägenhet och köpte första huset 1978 !
Isolerat det fristående förrådet. Byggt om duschrum. Byggt om badrum och byggt bastu. Tagit bort en vägg. Lagt in "klickgolv" överallt utom dusch och bad. Bytt ut hela köksinredningen. Lagt golv på delar av vinden. Byggt altan. Fixat med olika lösningar för trädgården. Bytt tapeter och trixat med golvlister. + troligen en massa som jag glömt.
Man hinner med ganska mycket på 39 år, om man tar det lugnt och metodiskt - för jag bor fortfarande kvar !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.