Ett långvarigt strömavbrott sätter ju mer ur spel än larmet men vad är rimligt angående hur länge ett inbrottslarm ska klara vid strömavbrott i en bostad? Det finns ju lite olika fall (finns säkert fler):

1. Tillfälliga strömavbrott. Händer ju inte så ofta för de flesta. Om larmet bara fortsätter att vara aktiverat då strömmen kommer tillbaka (larmaktiveringen kan ju ligga i flashminne) så skulle ingen batteribackup behövas då exponeringstiden är så låg över året. Bor man inte på landet så kanske det handlar om max någon timme eller i alla fall enstaka timmar i avbrott summerat på ett helt år.

2. Sabotage, tjuven bryter strömmen och inväntar att batteriet tar slut. Om någon är på semester så lär batteriet i många fall vara urladdat på några timmar eller dagar. Vad är rimligt att klara?

3. Om tjuven är så nedrig att hen väntar flera dagar så kan man föstås ha en sista larmnivå, vet inte om detta är så vanligt. Typ att man har larmenheter som går på batteri men som inte drar ström förrän en sensor aktiveras, typ vid öppning av dörr eller liknande. Då måste förstås dessa enheter ha ett sätt att "armeras" av huvudlarmet. Detta känns lite överkurs för allt som inte har ett extremt högt skyddsvärde.

Här beror det ju också på om bostadsägaren vet om att strömmen är bruten eller inte. Vet man om det kan man ju försöka ringa en granne eller skicka dit någon för att kolla upp vad som har hänt om man inte kan göra det själv. Jag får pushmeddelande och SMS om strömmen försvinner så den delen är täckt (givetvis har dessa delar batteribackup och SMS-delen har egen hårdvara och bygger inte på att internetanslutningen fungerar, router och switchar för LAN har UPS etc).
 
Allt från 12tim och uppåt brukar vara brukligt. Jag tycker nog att man bör sikta på minst 24tim. Det viktigaste är trots allt att man blir notifierad om att strömmen gått, men det hade du redan löst.
Många ton mat som räddats i kylar o frysar tack vare den notifieringen när jfb o säkringar löst ut i folks hem. Vilket nog är vanligare än saboterande skurkar :)
 
Många system har också en timer för att slippa skicka larm/modifieringar vid kortare avbrott. Dvs är strömmen tillbaka inom tex 30min så skickas aldrig någon notis.

En bra funktion speciellt på sådana platser där strömavbrott lite då o då är mer regel än undantag
 
Att skicka notiser för ofta ser jag inte som ett problem då jag skickar notis både då strömmen försvinner och när den kommer åter. Visst, skulle det ske riktigt ofta kanske man inte skulle vilja ha det så men då har man nog värre problem än att få för många notiser.
 
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Allt från 12tim och uppåt brukar vara brukligt. Jag tycker nog att man bör sikta på minst 24tim. Det viktigaste är trots allt att man blir notifierad om att strömmen gått, men det hade du redan löst.
Många ton mat som räddats i kylar o frysar tack vare den notifieringen när jfb o säkringar löst ut i folks hem. Vilket nog är vanligare än saboterande skurkar :)
Utan hänsyn till teknisk lösning tycker jag minst 48 timmar är rimligt. Det förhindrar åtminstone att tjuven saboterar och återkommer nästa dag i förhoppning om att larmet då är utslaget. Har just nu ett 80Ah 12V batteri för delar av larmhanteringen, får väl göra lite experiment/mätningar för att se vart det landar.
 
Håller på och provar batteritiden nu. Har kört 4 dygn och batterispänningen är nere på runt 12.5V så jag lär hamna omkring 50% urladdat efter en vecka, väl över målet! Tänkte bryta vid 12.1V för att skona batteriet, onödigt att köra testet längre än så.
 
tommib
H hanpa skrev:
3. Om tjuven är så nedrig att hen väntar flera dagar så kan man föstås ha en sista larmnivå, vet inte om detta är så vanligt. Typ att man har larmenheter som går på batteri men som inte drar ström förrän en sensor aktiveras, typ vid öppning av dörr eller liknande. Då måste förstås dessa enheter ha ett sätt att "armeras" av huvudlarmet. Detta känns lite överkurs för allt som inte har ett extremt högt skyddsvärde.
Har man objekt som behöver denna typ av skyddsnivå har man åtgärd på strömavbrottet, inte något krångel med batteridrivna sensorer.
 
Har aldrig i mitt liv varit med om ett strömavbrott på 4 dygn.
Men OK, nu ska vi som medborgare ha beredskap att klara oss i en vecka så då är det nog bra med rejält backup på larmet.
 
Det finns en enkel logik här. Sabotage när man är bortrest några dagar. Tjuven kan lyckas bryta strömmen helt eller delvis till huset och återvänder efter en eller ett par dagar i förhoppning om att larmet är utslaget. För normala villalarm gissar jag att 75% är utslagna efter ett dygn, 99% är utslagna efter 2 dygn.

Jag blir meddelad när det blir strömavbrott via SMS och push men jag föredrar att designa systemet efter robusthet hos de enskilda systemen. Om jag inte blir varse om att det är strömavbrott hemma, pga exempelvis något fel i mobilnätet, jag har ingen mobiltäckning, min mobil är urladdad etc, under en semesterresa, så kommer ändå larmet att fungera minst en vecka oavsett om jag vet om strömavbrottet eller inte.

Det låter nästan som att vissa tycker att detta är en nackdel. För min del handlade det bara om att köpa ett större batteri, det kostade mig 912kr på Mekonomen. Det är möjligt att jag använder det batteriet för att driva andra system också vid strömavbrott nu när jag har mycket goda marginaler vad gäller larmet. OBS att jag inte har några "batteridrivna sensorer" för larmet. De drivs av 12V på traditionellt sätt via transformator och elnätet. Men batteriet driver både larmenheten och sensorerna givetvis vid strömavbrott.

Ärligt talat tycker jag att batterierna som finns i normala larm för hemmabruk är löjligt underdimensionerade, just med tanke på sabotage. Det är inte långvariga "normala" strömavbrott jag är orolig för. Det har inget med "objekt med skyddsnivå" att göra utan helt enkelt för att det är rimligt att klara flera dagar och en vecka är ett bra mål utan att det är ett krav. Men nu klarar jag ju detta!

Sen är det faktiskt helt i linje med att vi medborgare ska kunna klara oss en vecka men det är egentligen inte därför jag har valt ett större batteri.
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
Aldrig fel med ordentlig batteritid.
De flesta ordinarie system fungerar finfint för merparten, men om t.ex det larmade objektet ligger otillgängligt till eller att man inte har någon granne/husvakt när man är bortrest. Ja, finns många exempel på när man kan behöva en ordentlig backup.
 
Just under semestertider kan man nog inte räkna med att någon annan har koll, även om man har normal grannsamverkan i övrigt.

Tar man upp frågor om larm så brukar det oftast komma schablonartade svar i form av "larmklass", "objekt med skyddsnivå" etc. och det verkar nästan som att de som jobbar med larm slutat att tänka själva. Jag förstår att det behövs i det vardagliga arbetet. Men då jag utformar mitt larm och mitt hemautomationssystem själv så kan jag tänka fritt och designa systemet efter de parametrar jag själv tycker är rimliga. Som jag skrev ovan är 2 dygn ett absolut minimum jag designar för, men en vecka är önskvärt. Nu ligger jag i praktiken på väl över 10 dagar uppskattningsvis, kanske t.o.m. 2 veckor om man drar ur batteriet helt vilket jag inte tänker prova.
 
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Många system har också en timer för att slippa skicka larm/modifieringar vid kortare avbrott. Dvs är strömmen tillbaka inom tex 30min så skickas aldrig någon notis.

En bra funktion speciellt på sådana platser där strömavbrott lite då o då är mer regel än undantag
Apropå detta så kan jag sätta godtycklig filtertid på mina larm, exempelvis för strömavbrott. Men då det händer väldigt sällan så ser jag en fördel att det kommer fram, jag skickar även "Strömmen åter" sen när strömmen är tillbaka. Då ser jag ju även att hela kedjan fungerar utan att jag aktivt behöver prova själv.
 
RilleRock
H hanpa skrev:
Tar man upp frågor om larm så brukar det oftast komma schablonartade svar i form av "larmklass", "objekt med skyddsnivå" etc. och det verkar nästan som att de som jobbar med larm slutat att tänka själva.
"Vi" föreslår alltid förbättringar men 95% av alla kunder vill inte betala för mer än vad kravställaren begär då de oftast inte ser något mervärde än själva premien och då det landar det i att man följer de normer som är framtagna för säkerhetssystem.

Personligen tycker jag vissa av normerna är för slappa tex pollning i LK1 räcker med 1 gång per dygn.
Gällande batteribackup enligt regelverket så räcker dem då det är krav på larmcentral med åtgärd.

Men som privatperson som inte har åtgärd så blir battertiden alldelesför snål om man följer normen.
Med tanke på att batteri inte är direkt dyrt så får man helt enkelt se en helhetslösning av vilken väg man vill gå.
Ju mer battertid desto bättre.

Finns formlel för att räkna ut tiden på ditt batteri om man vet strömuttaget i vila samt i larm.
 
Jag förstår att flertalet kunder inte bryr sig om något "extra" om de bara är ute efter att få ner premien. Jag bryr mig inte ett dugg om premien utan bara om hur larmet fungerar. Förstår att det är skillnad om larmet är kopplat till larmcentral och pollas. 1 gång per dygn verkar lite väl slappt!

Jag har kontrollmätt ungefärlig förbrukning på larmet men tycker att det är bättre att långtidsprova för att se hur det fungerar i verkligheten. Det beror ju också på exakt vilken batterityp man har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.