köper främst makita och metabo när jag byter ut till nya maskiner
så nu sjunger snart min gamla sticksåg "gröna bosch"-80 tal på sista versen
så nu är frågan ...model med batteri el sladd...

köpte 18 v makita lådan förra året dock det kittet m 2 ah batterier
dessa tycker jag är i klenaste laget efter skruvat takplåt, golv,fasad etc
men bra med pauser ibland dock
är bara limpmod på sågar som är aktuellt
 
Var själv i köptankar för ett halvår sedan då jag ville ha en batterisåg för småsaker samt ha den i bilen när man bara ska kapa lite plankor på brädgården. Eftersom jag har en del Makita i batteriväg så tittade jag givetvis på deras limpmodell. Den känns ganska bra i handen, dock föredrar jag personligen Festool PS300 (ej batteri) som känns smidigare, och givetvis Bosch och Mafell om man vill ha bra sågresultat.

Men vad som definitivt avgjorde att det inte blev ett köp är den extremt löjliga säkerhetsspärren, det känns jävligt irriterande att först behöva trycka på säkerhetsspärren och sedan sätta igång maskinen.
Makitarepresentanten försökte intala mig att det är vanesak och att det är en bra funktion. Så jag höll och provade den rätt länge och insåg att det är något jag kommer att störa mig på varje gång den ska användas.

Av alla batterisågar jag testat tycker jag Bosch GST 18 V-LI S var absolut bäst, synd bara att det är fel batterisystem för mig, därefter kommer Festool Carvex. Det blir nog Festool då jag har andra maskiner som kan dela på batteriet om inte Makita släpper en vettigare modell.

Tycker du definitivt ska testa Makita en längre stund innan du bestämmer.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Jag har kört en Bosch GST 90 en längre tid... (kör Bosch rakt igenom på hemmaplan)

I arbetet så kör jag Makita. Införskaffade mig en Makita 18V DJV181Z för ett år sedan och är väldigt nöjd! En extra knapptryckning för att starta den bekommer mig inte alls. Den största fördelen är ju helt klart att slippa sladden :)

Kan erkänna att Boschen inte har använts på ett år nu :)
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Sålde av min GST90 och kör Festools batterdrivna numera, har inte saknat sladden en enda gång.
 
  • Gilla
pleqtiz och 1 till
  • Laddar…
På byggen har jag fått lära mig att allt utom batteriborrmaskinen och fogsvansen och yxan skall ha sladd:D

I synnerhet i kallväder så är batterierna oftast toma när man behöver dem.
 
  • Gilla
DOMUS
  • Laddar…
P
Stefan N Stefan N skrev:
Sålde av min GST90 och kör Festools batterdrivna numera, har inte saknat sladden en enda gång.
Gjorde samma sak fast jag sålde min Festool med sladd och köpte den batteridrivna! Så enormt tillfredställande!
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Tanken var bara för att jag redan har batterier som passar
Dock en sladdmaskin har man ju i många år utan att tänka på att batterier blir svåra o hitta om 15 år
Då min trötta Bosch är 30 år styvt nu
"Reserv såg"
Har bränt upp en fin limpmod atlas
Som absolut vart det tåligaste jag haft
Vet att festool är bra med en prislapp därefter
Men klart tänkvärt om det blir sladdversion på såg
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Batterimakitan är fantastisk till småkap och "ska bara fixa en grej lite snabbt"
Till mer planerade, större projekt och sågning med precision kör jag Festools sladdrivna sänksåg med skena.
De är bra på olika saker och maskiner kan man inte ha för många av:p
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
själv föredrar jag den med handtag.. men har testa makitas limpmodel en dag på jobbet och blev impondrad iaf.. bara att trycka av spärren och sen ON och pendlar på lågvarv tills motstånd och gasar på..... så jag kan tänkas byta utan problem :) min DJV180 är bara 3år :/ håller länge till iaf
 
Sorry!
Läste slarvigt
När det kommer till sticksåg har jag bara erfarenhet av Festools sladdrivna som jag har två av.
Makitas maskiner i 18V serien är överlag bra och personligen upplever jag att Makita har tagit över Festools tidigare innovationsöverläge sedan några år tillbaka.
Tror att batterimaskinen duger utmärkt som sticksåg. Oftast är det korta stunder man kör en sticksåg.
Hade i dagsläget köpt sladdlös Makita även om jag inte provat den innan. Dock inte handväskemodell.
 
H heimlaga skrev:
På byggen har jag fått lära mig att allt utom batteriborrmaskinen och fogsvansen och yxan skall ha sladd:D

I synnerhet i kallväder så är batterierna oftast toma när man behöver dem.
Det är ingen fara med makita batterierna vi har på bygget, festool funkar dom med.
 
En anledning till att jag inte valde batteri maskiner, festools sticksåg och cirkelsåg var att jag vill ha dem anslutna till dammsugaren.
Jag kan känna nån gång att jag hade varit behjälplt av att inte ha sladden i vägen, men jag är övertygad om att jag hade varit mer irriterad av att alltid behöva slå på eller av dammsugaren när jag hade startat sågen...
 
L L-OFast skrev:
jag är övertygad om att jag hade varit mer irriterad av att alltid behöva slå på eller av dammsugaren när jag hade startat sågen...
Det sker trådlöst numera.....
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det sker trådlöst numera.....
Verkligen...? Det har jag missat! Länka gärna dessa produkter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.