Hej
Skall bygga ett attefallshus i timmer (alltså byggtimmer eller vad det heter, inte timrat "på riktigt").

Frågan är vad man skall köra för färg. Slamfärg funkar ju inte så bra på de hyvlade stockarna. Men finns det någon annan färg som man inte behöver skrapa? Huset behöver vara gult för att smälta in och det verkar begränsande. Det kommer stå rätt utsatt vid havet och det är mycket underhåll av övriga byggnader (alkydolja).

MVH//Larsa
 
Tjärfärg?
Finns/fanns gul (Auson).

Har själv använt deras röda på logen och tycker det blir en fin lyster. Matt och snarlik röd slamfärg.

Hela poängen med det är ju att den ser ut som vanlig faluröd slamfärg, men skyddar träet effektivare. Jag använder den på utsatta ställen istf röd slamfärg, som jag har på resten av husen. Tanken är att det ska se lika ut.

Dock, en gång tjära - alltid tjära.
 

Bästa svaret

Falu Vapen fasadfärg kör vi med, känns väldigt bra. Bygger inga tjocka lager.
 
Falu vapen var ju spännande. Jag tror jag testar med den!

Tackar!
//Larsa
 
Lycka till
 
Är fasaden hyvlad så ska du INTE använda dig av slamfärg. Den kommer inte få någon bra vidhäftning. På hyvlad panel / timmer så bör man rugga upp ytan med sandpapper och sedan lägga en alkydgrund. Är det dessutom liggande ( mest troligt kanske) så är valet av färgsystem väldigt viktigt.
Om man är ute efter "rödfärgslook" på huset så har de stora färgtillverkarna ( Alcro, Beckers osv) alternativ som är vansinnigt mycket bättre.
 
För tydlighets skull, Falu Vapen fasadfärg är inte en slamfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.