Hej,


I vårt hus vi bygger har min man murat en källare med Leca sten, och sedan täckt med rödgrund, och 100mm ”pordränskiva” utanpå detta.


Vi skall fylla upp marken utanför källaren c 3 meter, och skall ha en uteplats där ovanpå, med gräsmatta eller grus.


Jag är väldigt orolig för att vi kommer få fuktproblem i källaren. Därför vill jag säkra upp mot fukt med både ”hängslen och livrem”.


Jag funderar därför på om vi kan leda bort vattnet från grunden på något ytterligare sätt, gärna leda bort från fasad högre upp i marken. Huset står på en höjd så det är nog mest regnvatten som är problem, inte grundvatten.


Mitt förslag är följande:


Ca 50-60cm under färdig marknivå, gräv en sluttning ”bort från fasad”, kanske 1dm sluttning per meter. Låt det gå två meter kanske. Jämna ut sluttningen med 5cm singel, lägg i något tätskickt, och sedan singel ca 1dm ovanpå detta. Tanken är då att allt regnvatten kommer ledas bort 2m från fasad och inte komma mot väggarna.


Där detta sluttningsskickt tar slut tänker jag ett dräneringsrör för att leda bort vattnet längre.


Ovanpå singlet tänker jag att man kan lägga vanliga fyllningsmassor, ock sedan matjord med gräsmatta eller grus om det skall vara grus.


Så till min fråga:

Som tätskickt vet jag inte vad jag skall ha. Kan en vanlig byggplast fungera? Eller en presenning? Tror ni detta kan fungera eller är det en superdålig idé??


Jag fick tipset med byggplast från denna blog: http://www.margareta.rodensjo.se/Html/projekt2.html
 
L
Dräneringsrör ska ligga i botten ca 10 + 15 cm under betongplatta eller under grundmurens fot
för att ta hand om det vatten som kan komma ner , och vid husets slut skarvas med avloppsrör 110 för transport bort från huset .
Stuprören : rör 110 lägges ca 70 + 80 cm ner utanför isoleringen och stuprören kopplas till dom ,för vidare transport förbi huset
Dessa 110 rör ( drän och stup ) kan kopplas ihop ca 3-4 meter ut från huset med ett bra fall mot dike eller en sten brunn ,
Det med isoleringen pordrän eller annat , sätt en platonmatta utanför , den kommer att förhindra
jordvatten att komma mot grundmuren , det blir tätt utifrån
Ni ska inte smörja något på utsidan av grundmuren , det ev fukt som kan bli i luften på källaren
kommer genom ångtryck att gå ut genom väggen , rakt igenom dränen och kondensera mot platon
Är det något som du funderar över kom tillbaka
 
Ni måste givetvis skydda väggen om ni höjer marknivån men
Det mesta av regnet följer gräsmattan inte det som är långt under. Det tar tid innan regnet kommer ner dit. Hus dräneringen har en lättåtkomlig dräneringsbrunn eller flera. Ser ni där att nivån stiger så är det bara att montera och sänka ned en dränkbar pump. Det ser ni när allt är färdigt.
 
Hej tack för era svar! Det var så här jag tänkte ungefär. Kan det fungera?

Jag var inne på platonmatta först men sen vågade jag inte det eftersom pordrän rekommenderade markduk, jag var rädd för att platonmatta skulle förstöra pordrän i längden.
 
  • Handritad skiss av dränering vid husgrund med tätningsskikt och markduksdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din idé innebär bara onödiga kostnader och ingen ökad funktion. Det räcker gott att slänta av marken från huset. Du behöver heller ingen ytterliggare matta utanpå isodränen. Där föreligger inget stort vattentryck mot ett hus på en kulle där man tar hand om dagvattnet från stuprören.
 
L
C Carina123 skrev:
Hej tack för era svar! Det var så här jag tänkte ungefär. Kan det fungera?

Jag var inne på platonmatta först men sen vågade jag inte det eftersom pordrän rekommenderade markduk, jag var rädd för att platonmatta skulle förstöra pordrän i längden.
Allt är bra , utom det med tätskikt i mark ut från huset , det gör ingen hytta , kostar bara en massa pengar .
Däremot det med duk mot dränen , jättefint med rötter , växer rakt igenom duken och jord som rinner in med vatten , ( gäller hela vägen ner till botten )
Sätter du en platon utanför , kommer dränen aldrig att kunna sättas igen av något , den är intakt och göra sitt jobb , som är att förhindra väta att komma fram till grundmuren
 
Eftersom ni skall ha altan ovaför så kan ni sätta ett "tak" under trallen http://www.flexitak.se/ så kommer inget vatten att komma ner till marken. Vi satte dubbla isodränskivor när vi dränerade om huset och det minskar fuktbelastningen på väggen och ovanpå täcklistan la vi betongplattor 400x400mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.