Det är så mycket som går åt helvete för dom fattigaste och gamla. Även vi medelsvensson får det problematiskt. Jag har en underbar polsk fru men... På äldre dar spelar det ingen roll. Vi planerade så mycket. Och plötligt är det mesta omöjligt.

Hur f@n ska man göra? Flytta till en lägenhet? Bygga något med annex? För att få extra pengar och någon i närheten? Ifall typ hjärtat ger upp?

Vi trodde en sak. Allt gått åt pippan... Något måste vi göra. Kontanter finns. Inga änglar i närheten dock.
Vi trodde att bygga nytt och stort är bäst. Inte nu längre. Jag sitter nästan i rullstol. Min fru med. Barnen? Låt bli att ta upp. Tack. Nu vet vi det.

Hur bör vi göra?

P.s. vi kan flytta till fruns hemland. Polen. Hon har dock ingen släkt kvar där.

Tipsa mig. Tack.
 
galento
Hej har inget svar men man har funderat på detta själv,är snart 59 och hade väl hoppats på
nån typ av delpension vid 61 numera 62 :rolleyes:. Har jobbat inom industrin sen jag slutade nionde
klass och det känns att kroppen är sliten.

Har fått dagtid nu efter att ha jobbat skift med 12 tim nattskift som var slitsamt.

Men man bör väl ha så lite skulder som möjligt i alla fall om det går.

Alla tips värdefulla :thinking:
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
BirgitS
Vi valde att flytta till lägenhet när vi blev ensamma kvar i huset eftersom vi sett hur ett av våra föräldrapar inte ville flytta från huset innan de var tvungna för att överleva och då var i alldeles för dåligt skick för att orka med att flytta och eftersom det skedde av tvång egentligen inte ville flytta och hade mycket svårt att rota sig på det nya stället. Vi valde en lägenhet dit man kan ta sig utan att gå i trappor så det går bra även för som använder rullator och i viss utsträckning även rullstol.

I Stockholmsområdet finns det bostadsrätter avsedda för dem över 55 år och dessa hus och lägenheter är anpassade fullt ut för rullstolsburna.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi valde att flytta till lägenhet när vi blev ensamma kvar i huset
Vi gjorde likadant, fast tvärt om :)

Sålde den stora, rätt centralt belägna villan med pytteliten tomt.
Sedan byggde vi nytt hus med halva storleken, ett plan i stället för tre, inga trösklar, och på en stor plan tomt "in the middle of nowhere".
10 km till närmaste affär, enda kollektivtrafiken är två bussar om dagen måndag - fredag, inga bussar lördag - söndag.
Har växlat om från kontakt med hundratals personer om dagen till några få.

Inte så konstigt att jag kan sitta och läsa/skriva så mycket på Bygga Hus :cool:
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
Ingen som funderar flytta utomlands?
 
Min plan har alltid varit utomlands och skulle vilja påstå att den tanken finns kvar - Nu har jag 24 år kvar att jobba enligt staten men siktar på kanske 21-22 år innan det är dags att sälja huset och köpa nått utomlands.
Vi reser runt lite för att känna vad som är bäst men vill absolut inte hamna i ett svensksamhälle på en turistort utan vill ha något mer genuint.

Mycket talar för Portugal som har väldigt fina skattelättnader:
"Portugal har infört en ny skattestatus som innebär att du kan ansöka om att bli Non Habitual Resident, "NHR". Denna skattestatus är intressant om dina inkomster kommer från icke portugisisk källa och från ett land som är "godkänt". Svenska pensioner tillhör denna kategori. Om du flyttar till Portugal och kvalificerar dig för denna skattestatus så kommer Portugal att undanta dina svenska pensionsinkomster från beskattning. Effekten blir därmed att Portugal inte beskattar dina svenska pensionsinkomster överhuvudtaget. Denna skattestatus beviljas i tio år från det att du bosätter dig i Portugal"

Malta har även sedan 2012 ett MRP - Malta retirement Program som underlättar för pensionärer på Malta med lägre skattesatser lite beroende på inkomst. Generellt lägre skatter på pensionen lockar en hel del och efter att ha besökt Malta 10-talet gånger är det en starkt alternativ med bra kommunikationer till Sverige. Dom har heller ingen förmögenhetsskatt vilket gör att man kan sitta på kapital från tex fastighetsförsäljning. En annan fördel är att majoriteten pratar engelska.

Spanien är heller inte dumt med skatter från 19% och uppåt, ett grundavdrag på 6700€ per år om du är över 65år gör det väldigt förmånligt. Redan börjat studera lite Spanska men beroende på vart man hamnar fungerar även engelska.

Frankrike har även dom skattelättnader men inte dykt in i det hela då jag inte under några omständigheter vill bosätta mig i Frankrike.

Som övriga säger - Det är drömmar, men frun har samma drömmar så dom kanske slår in. Tanken är dock att behålla sommarstugan i Sverige för att tillbringa svensk sommar i skärgården och möta upp med familj och vänner. Så får vi se hur det går helt enkelt.
Instämmer även här att det börjar märkas att man jobbat hårt och det sätter sina spår kroppsligt.
Att flytta till värmen tror jag däremot kan göra det hela lite lättare med leder och dylikt om man har sådana problem.

Jag säger - Flytta och njut!
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A Atom skrev:
Ingen som funderar flytta utomlands?
Nej, jag skulle inte vilja vara utan möjligheten att träffa barn och syskon ofta. Jag har ju också sett hur våra föräldrar har blivit beroende av hjälp från oss och våra syskon för att klara kontakter med sjukvård och hemtjänst, så visst tänker jag också på hur det ska fungera när vi blir skröpliga och inte längre orkar stå på oss för att få den hjälp vi behöver.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Utomlands vore ju en dröm. Både jag och fästmön får allt mindre tålamod med 6-7 månaders slask per år. Vi har flera grannar som far utomlands x antal månader/år och de verkar trivas bra med det.
Vi funderar på Italien - för matens skull.

Men nu har ju precis statsmakterna påtvingat oss några extra års jobbande. Irriterande att de kan ändra förutsättningarna under gällande avtalsperiod… Och det just när man börjar se ljuset i tunneln (född -63).

Men håller med slacker ovan - kommer nog alltid vilja behålla sommarhuset i skärgården, svensk sommar är toppen.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
galento
Att flytta till lägenhet ligger nog långt bort då både jag och frugan inte gillar att ha
andra människor för nära.Villan är enplans och inte så stor så det skulle funka
med rullator om det skulle behövas.Närheten till skogen betyder också en del.

Men ser fram emot nån typ av delpension så man kan vara hemma mer om det
nu går att lösa framöver.
 
galento galento skrev:
Men ser fram emot nån typ av delpension så man kan vara hemma mer om det nu går att lösa framöver.
Det går väl ofta bra att gå ner lite i arbetstid.
Tror att mina barn, en av varje kön, mellan 30 och 40 års ålder, båda jobbar 80%.
 
Man får väl försöka ställa för sig i god tid före pension, inte sitta i ett jättehus med några miljoner i skulder, bo i lägenhet skall man undvika så länge det går, oftast dyrare än ”rätt” villa, samt låga driftkostnader, samt onödiga utgifter, som väldigt många har!
 
galento
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det går väl ofta bra att gå ner lite i arbetstid.
Tror att mina barn, en av varje kön, mellan 30 och 40 års ålder, båda jobbar 80%.
Ja KOW,om det vore så enkelt.På min arbetsplats får bara vissa utvalda gå ned i arbetstid.
Personer som skulle behöva gå ned i tid pga sjukdom får inte göra det men personer som är friska får göra det om de vickar tillräckligt på rumpan åt rätt chef.

Och facket ( GS ) kan inte göra nåt åt detta heller.Har försökt få deltid själv tidigare
men det var nobben.
 
Oj vilken svår fråga att besvara då allt är så individuellt utifrån förutsättningar och man vet aldrig med sjukdom och ålder.
Men för vår egen del, vi är ju två personer, var planen att kunna välja vid sextio år, vilket innebar att vi femton år tidigare började byggandet av förutsättningar.
Kontroll på fasta kostnader, sparande, annan avkastning, vad pensionen kan ge, etc, ger förutsättningar vilket pengar man har.
Och vad vill man då göra när man får mera tid? När planeringen började var det mycket kring resande, delvis utomlands, etc, men idag när man står där och kan ta vara på varje dag är det lite annorlunda. Semesterresande för att få solen är inte alls lika viktigt för när man har alla dagar "fria" kan man ju nyttja varje dag som solen lyser här hemma.
Så min plan är att ta dagen som den kommer och nyttja den utifrån väder och vind.
Minimera alla "måsten" som man tror att man behöver leva upp till, det är förvånansvärt mycket som man kan ge avkall på.
 
  • Gilla
Atom och 6 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kontroll på fasta kostnader, sparande, annan avkastning, vad pensionen kan ge, etc, ger förutsättningar vilket pengar man har.
Bra skrivet AndersS!

Vi, min hustru och jag, levde rimligt snålt och billigt, snålheten satt i från studietiden, och är tyvärr svår att arbeta bort.
Vi unnade oss en skidresa varje år, när barnen var små till Norge eller Sälen, och senare till Alperna.
Men sedan har jag rest en del i jobbet i tre världsdelar, och är mätt på resande och sitta på flygplatser och pimpla whisky.
Så njuter hellre av fina dagar här hemma, och som du säger AndersS, passa på och njua av solen vid garagegaveln när tillfället bjuds.

Och pengar?
Har man levt lite småsnålt blir det förvånansvärt mycket kvar på kistbotten, om man varit två som arbetat och dragit in pengar, och har fått rimliga pensioner på köpet.
Och så finns det ju inte så mycket att lägga pengar på här ute "in the middle of nowhere" :)
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
galento
A AndersS skrev:
Så min plan är att ta dagen som den kommer och nyttja den utifrån väder och vind.
Minimera alla "måsten" som man tror att man behöver leva upp till, det är förvånansvärt mycket som man kan ge avkall på.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så njuter hellre av fina dagar här hemma, och som du säger AndersS, passa på och njua av solen vid garagegaveln när tillfället bjuds.
:) Bra skrivet , huvudsaken är att man får ha hälsan i behåll och ta dagen som den kommer.
Har man mat på bordet och värme i huset är det bra :) Det är gött att bara vara hemma utan
måsten.

Å Gott Nytt År på er "gubbar" :D:D;);)
 
  • Gilla
Atom och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.