Hej,

Jag ska sätta golvlister i lägenheten och behöver lite tips om hur det blir snyggast. Helt vanliga, vita släta lister pratar vi om.

1. Här är det olika höjd på klinker och parkett, hur skulle ni sätta listen för bästa resultat? Figursåga listen i nederkant? Sätta den efter den högre klinkern och sedan trycka in någon fog mellan listens nederkant och parketten?
Olika höjd på parkett och klinkergolv vid dörröppning, utrymmet för golvlist syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2.
I öppningen som syns i bilderna nedan satt tidigare karm+foder men då vi upplevde öppningen som trång så tog vi bort allt för att få fram varje cm. Nu är dock frågan hur vi ska sätta golvlisten här.
Alternativ:
- sätta golvlist överallt men känns som att det kan bli fult då foder saknas?
- Sätta golvlist ändå fram till "kanten"?
- Sätta golvlist fram till ca 2 cm innan "kanten" (eventuellt gerad?)

Bild 2.1, tagen från hallen in mot vardagsrummet.
Utsikt från hall mot vardagsrum, golven har olika höjd där klinker möter parkett, utan golvlister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2.2, tagen från vardagsrummet ut mot hallen.
. Golvhörn där parkett möter klinker utan fotlist, med synlig höjdskillnad och vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tips är varmt välkommet!!

Tack!
 
1. Såga ur för klinkern.
2. Jag skulle klä in allt med sockel. Gera snyggt. Vill man ha ett tåligare hörn kan man gera in en liten 45°- bit mitt i hörnet. Monteras med ms-massa.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
1. Såga ur för klinkern.
2. Jag skulle klä in allt med sockel. Gera snyggt. Vill man ha ett tåligare hörn kan man gera in en liten 45°- bit mitt i hörnet. Monteras med ms-massa.
1. Tack.

2. Okej, du skulle kört hela vägen alltså. Hur resonerar du? :)
 
Jag inser vid närmare eftertanke att det blir lite problem när vardagsrumsgolvet är ca 1 cm lägre än hallgolvet.. Hur skulle ni korrigera för detta där socklarna möts?

Mvh Simon
 
BirgitS
Hur har du tänkt dig att överbrygga mellanrummet mellan de olika golven?
Det kan ju ha viss betydelse för hur man sätter en sockel på bäst sätt.

2. Du måste väl ha sockel hela väggen runt för annars så kommer man ju att se mellanrummet mellan väggen och golvet (för att inte tala om allt som ramlar ner där). Om du nu inte har en bred tröskelplatta som täcker hela "dörröppningen".

På en del ställen ser det ut att vara ett väldigt litet avstånd mellan väggen och golvet, men det kan vara en synvilla.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur har du tänkt dig att överbrygga mellanrummet mellan de olika golven?
Det kan ju ha viss betydelse för hur man sätter en sockel på bäst sätt.

2. Du måste väl ha sockel hela väggen runt för annars så kommer man ju att se mellanrummet mellan väggen och golvet (för att inte tala om allt som ramlar ner där). Om du nu inte har en bred tröskelplatta som täcker hela "dörröppningen".

På en del ställen ser det ut att vara ett väldigt litet avstånd mellan väggen och golvet, men det kan vara en synvilla.
- Det första är en bra fråga och jag har inte svaret än, förslag är uppskattad!

2. Mycket bra poäng, det hade jag knappt tänkt på... det lutar helt klart åt sockel överallt!

- Tack för att du påpekar men jag tror att det är i sin ordning :)
 
S simonnnn skrev:
Jag inser vid närmare eftertanke att det blir lite problem när vardagsrumsgolvet är ca 1 cm lägre än hallgolvet.. Hur skulle ni korrigera för detta där socklarna möts?

Mvh Simon
Nu hade vi inte så långa stäckor (max 1,5m) men jag klöv ner golvlisten på de delar där golvet låg högre vilket blev riktigt snyggt. Om man inte känner till det så ser man inte skillnaden på 95mm i orginal och 87mm där jag klyvt ner listen.
 
R Robin Wahlman skrev:
Nu hade vi inte så långa stäckor (max 1,5m) men jag klöv ner golvlisten på de delar där golvet låg högre vilket blev riktigt snyggt. Om man inte känner till det så ser man inte skillnaden på 95mm i orginal och 87mm där jag klyvt ner listen.
Tack Robin, börjar överväga det alternativet också.
 
BirgitS
Jag hade satt list ända fram. Vill man skapa utrymme eller så att det åtminstonde ser större ut är det att rekommendera att använda samma golv i hela lägenheten om möjligt. Jag tycker inte avståndet ser så jättestort ut så jag skulleprova o använda en powerfile (och om man inte har någon så kan man hyra).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på hur olika golven är skulle jag föreslå något som bryter av helt mot golven, dvs. något som inte är träfärgat.
Nivålister:
[länk]
[länk]
Tack för tips, fanns flera intressanta där.
 
O Otsef skrev:
Jag hade satt list ända fram. Vill man skapa utrymme eller så att det åtminstonde ser större ut är det att rekommendera att använda samma golv i hela lägenheten om möjligt. Jag tycker inte avståndet ser så jättestort ut så jag skulleprova o använda en powerfile (och om man inte har någon så kan man hyra).
Ja, vi valde olika golv då vi ville behålla vardagsrummets originalparkett men de andra rummen hade tråkig laminat som vi ville bli av med.

Utveckla gärna vad du skulle göra med "powerfile", jag är nybörjare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.