Hej, vi tänker göra en Attefallsutbyggnad på 15 kvm men tänker göra plattan på ca 20 kvm. Taket kommer gå över hela plattan. Denna del kommer vi i förstaläget ha som farstukvist på tillbyggnaden men ev i framtiden även bygga ut denna del. Vi tänker lägga två skilda värmeslingor. Är detta något som är tillåtet?
 
harry73
Plattan borde inte vara ett problem farstukvisten borde ni troligtvis räkna in i de 25kvm.
Sedan kan man inte bygga ut en attefallsbyggnad utan att hela byggnaden ändras till bygglovspliktig.
 
Vi tänker att farstukvisten blir ca 5 kvm (på de resterande kvm av plattan). Är den delen bygglovspliktig?
 
Då allt blir under 25 kvadrat så borde det inte vara några problem. Möjligt att det krävs ytterligare en anmälan för att öka boarean vid senare tillfälle. Hör med kommunen. Av nyfikenhet: varför dessa två steg?
 
harry73
Vänta jag läste fel. Attefalsutbyggnad skrev du. Får den vara max 25 kvm eller 15 kvm?
 
15.
 
Ja, min fundering är om man får göra plattan 10 kvm större än själva Attefallsutbyggnaden på 15 kvm?
 
Läste också fel...
Men då borde man ju kunna räkna det utskjutande taket som skärmtak som man får ha 10 kvadrat av utan bygglov? Att plattan sticker borde inte göra nåt?
 
Plattan borde du väl kunna göra hur stor som helst.
Vad jag förstår finns det inget som hindrar oss från att cementera hela tomten, om vi skulle vilja :p
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Viktig är ju dock att göra bra fall på plattan så inte vatten rinner åt fel håll
 
Har själv haft samma idé, så om det kommer fram ett konkret svar så är jag också intresserad. Logiskt borde en gjuten platta inte påverka eftersom det inte är byggnadsyta.

Dock viktigt att tänka på att takutsprång som är mer än 0.5m räknas in i byggnadsytan. Så som jag förstod det när jag grävde i detta måste man bygga utan tak och sedan sätta upp ett skärmtak i efterhand (efter slutbesked!).
 
Ja, vi lägger in en anmälan på att göra plattan på 25 kvm men själva Attefallsutbyggnaden på 15 med skärmtak över resterande 10 kvm. Det borde funka. Då har man förberett ifal man någon gång i framtiden kan få bygglov och bygga in resterande 10 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.