Undar om man kan härleda husets effektbehov ifall man vet den dagliga förbrukningen på värmepumpen?

Har en IVT Greenline C7 jordvärmepump. Husets totala elförbrukningen är runt 15 kWh per dygn vid mildare väder och upp emot 30 kWh vid kallare. Vi har ett par kylar, frysar och ibland en frukttork igång så uppskattningsvis maximalt 5 kWh går till hushållsel.

Alltså dygnsförbrukning 10-25 kWh till värmepumpen.

Kan man ur detta härleda husets energibehov? Vi funderar på byte till vedpanna då pumpen är gammal och vi har tillgång till billig ved. Och då hade det varit händigt att veta hur mycket huset behöver i riktiga kW och inte i värmepumps-omvandlade kW.
 
Vilken är husets totala elförbrukning per år? Hushålls-el 5 kWh/dygn är en extremt låg förbrukning, blir 1800 kWh/år. I ett vanligt hem för en familj brukar man räkna med hushålls-el på 5000-6000 kWh/år och mer om man har väldigt många el-prylar. Om värmepumpen gör av med 20 kWh/dygn är energibehovet ca 3 ggr detta, dvs 60 kWh/dygn. I en vedpanna finns också vissa värmeförluster så man måste elda ved för lite mer än 60 kWh.
 
J Josth skrev:
I ett vanligt hem för en familj brukar man räkna med hushålls-el på 5000-6000 kWh/år och mer om man har väldigt många el-prylar
Det där måste vara väldigt gamla siffror, från tiden när man hade rör-radio och TV med katodstrålerör och bara glödtrådslampor.

Vi kommer inte ens upp i 5000 kWh/år för hela vårt hushålls + stalls förbrukning,
inklusive värme och allt.
 
Tack för förslag, jag hade räknat med cirka 3x värmepumpens förbrukning så då var jag inte fel ute.
Hushållselförbrukningen är sparsam hos oss. Vi är små i elförbrukningen och jag har mätt de flesta större förbrukarna, det finns inte så mycket kvar efter att man plockat vattenpumpen, kylarna, frysarna. TV finns inte, datorer använder vi små bärbara. All belysning är LED, styrd med automatik. Ingen diskmaskin, torktumlare. Sammanlagt max tre duschar i veckan. Två vuxna i ett hushåll. Blir inte så mycket el av detta.
 
Kolla data för pumpen. På vintern när det går åt som mest är verkningsgraden sämre så att räkna med en faktor 3 borde ge god täckning. Detta förutsätter givetvis en vedpanna som inte eldar för kråkorna utan som är modern och har bra verkningsgrad/eldas rätt.
 
Vi ligger på hushållsel för 2700-2900kwh/år, inkl varmt i förråd samt motor/kupevärmare på 1bil.

Gratis ved, men betänkt allt jobb! Tro mig, det är aldrig värt dessa tusenlappar/år! ALLA som eldar, gör detta i några år, sen blir det pellets, sen..värmepump!

15kwh med frisk värmepump, borde ge 3-5ggr instoppad energi, men är den gammal..

Årsförbrukning?
 
Vi har bott med direktverkande ved (4 kaminer/spisar) i 15 år och handhuggit 20 kubik vissa år så en vedpanna är mindre jobb i jämförelse.
Värmepumpen är 17 år gammal nu, den verkar väl fungera bra men livstiden anges till 15-25 år i de flesta fall när jag läser om dem. Så känns som ett byte kommer.
Man kan låta slangarna ligga kvar i backen. Köra ved tills pannan är slut och utvärdera sen igen. Jag vet att man blir äldre och bekvämare. Vi har dock båda i hushållet ett starkt driv att kunna klara oss om elen skulle slås ut och då är värmepumpar inget alternativ..
 
Det är oftast enklare att utgå ifrån byggnadsstorlek, byggnadsår & placering i landet.
Generellt ligger effektbehovet i spannet 25-100W/m2
 
Tacktack, ett problem är att huset är ganska långt från ett vanligt typhus.

Vi använder bara delar av huset men radiatorkretsen (enkrets) går runt hela huset ändå och spiller värme där.
Vidare är det inte isolerat uppåt alls. Med "alls" menar jag verkligen det, det är vindsgolvet och innerskikten, that's it. Så det spiller friskt med värme. Så att utgå från schabloner är svårt.

Det bästa vore om vi hann isolera uppåt innan nästa vinter, så man kan få uppleva en hel vinter till med värmepumpen igång och se vilket effektbehovet är med isoleringen på plats. Med tanke på pumpens ålder är jag dock lite rädd att den ska haverera när som helst.
 
Du kan alltid schablonberäkna värmeförlusteb när du isolerat.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.