Hej, ska till att bygga stommen till garaget i vår och planerar hur den ska se ut. Nu är frågan lite hur väggen ska byggas upp konstruktionsmässigt. Garaget blir 180m2 invändigt (utvändigt 10,5x18,5m) och ska med hjälp av LLVP hålla ca +18C hela vintern, därför vill jag ha en god isolering och lägger gärna någon extra tusenlapp nu för detta.

Tanken var att ha stående 195x45+liggande 45x45 innanför som installationsskikt. Det skulle ge 240mm isolering i väggen. Men plattan är byggd med L-element så de yttersta ca 60mm av plattan består av isolering och sockelskiva. Därför har jag förstått det som att det är lämpligt att "skjuta in" syllen 45mm från utkant sockel, och ha en liggande 45x45 utanpå istället. Men då förlorar man installationsskitet som man hade med den invändiga 45x45 regeln.

Egentligen tänker jag inte så mycket på att gömma kabeldragningen då jag tror en utvändig kabeldragning (inne i garaget) kan vara bra om man kommer på att man behöver fler uttag eller liknande. Jag tänker mer på att jag med all sannolikhet punkterar ångspärren (som man bör ha vid mer än 200mm isolering) ifall jag saknar ett installationsskikt och vill sätta upp hyllor.

Då blir nästa tanke att man kanske ska köra på utvändig liggande 45x45, stående 145x45, liggande 45x45. Då är man uppe i 235mm isolering, men det är fortfarande bara 145mm stående regel. Jag som kommer ha 10,5m spännvidd i garaget tycker det låter lite elakt mot dessa 145or att behöva bära så stor last som det kan medföra. Skulle därför minst vilja ha 170mm stående, men då hamnar jag med dubbla liggande 45x45 på 260mm isolering och det börjar nästan låta för mycket för ett garage? (och jag har fortfarande inte de 195mm stående som känns så förtroendeingivande rent strukturellt)

Någon som har tips på en bra lösning och har input ang. nödvändig isolertjocklek för en byggnad uppvärmt till 18C vintertid i mälardalen? Ibland är det svårt att bara ta ett beslut utan input utifrån :)

Vänliga hälsningar

Nicklas
 
45+170+45 låter bra om du ändå ska hålla full värme där. Det är alltid skönt att känna efterhand att man gjort det ordentligt
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S
Oj, 180kvm låter stort. Har du lust att berätta lite om hur mycket du tror det kommer att kosta och vilka moment du kommer att leja ut och vilka du kommer att göra själv.

Jag sitter själv och klurar på en 100kvm stor verkstad i leca och min budget ligger just nu på runt 450.000kr allt som allt. Gör det mesta själv, förutom gjutning, el och lite annat.
 
Hej, tack för svar, kanske inte blir dumt ändå med 45/170/45, det har man väl igen senare.

S DanielF skrev:
Oj, 180kvm låter stort. Har du lust att berätta lite om hur mycket du tror det kommer att kosta och vilka moment du kommer att leja ut och vilka du kommer att göra själv.

Jag sitter själv och klurar på en 100kvm stor verkstad i leca och min budget ligger just nu på runt 450.000kr allt som allt. Gör det mesta själv, förutom gjutning, el och lite annat.
Jag har faktiskt ingen budget för garaget utan det är något jag drömt om de senaste 10 åren och får således kosta vad det kosta vill :) Jag hade naivt trott att jag skulle klara mig på 100kkr för plattan genom att göra allt själv utom gjutningen. Men det har nog snarare kostat närmare 250kkr nu när allt är gjutet och klart sedan en månad tillbaka. Jag kunde dock ha sparat kanske 20kkr om jag hade haft grovt kross i botten istället för bara 8-16 hela vägen ned.

Längre än plattan har jag inte riktigt kommit. Jag tycker lösvirke verkar enklast, billigast och bäst. 195x45 virke verkar ligga runt 31kr/lpm och jag har hört att färdigkapat kostar ca 10% mer men då betalar man också endast för det man behöver. till stommen går det åt kanske max 500lpm virke. Så räknar man grovt där så 35*500= 17500 för stommen, takstolar för mig kanske 2kkr*16+frakt~35kkr etc. typ så jag räknar men som sagt så har jag inte gjort någon kalkyl för det.

Vänliga hälsningar
 
jag hade kört 45+145+45 men däremot haft det yttersta lagret 45 av isover fasadskiva 50mm som jag tycker är en grym produkt.

Sen kan man ju aldrig få för mycket isolering, ett alternativ kan vara att sätta en 80 eller 100mm fasadskiva istället.

Själv körde jag 145+95+45 I våran farstu.
 
Tycker instinktivt att 145x45 bör räcka lastmässigt. Vet inte om korslagda reglar ger exakt samma uppstyvning i sidled som kortlingar, men kortlingar styvar upp reglarna i sidled, (den svaga sidan). Om bara träpelare/stolpar är lika starka åt alla håll för böjmoment så klarar relativt smala träpelare förvånansvärt stora laster såvitt jag förstår.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
S
Du får nog räkna med 750-1000tkr för bygget skulle jag tro. Det tillkommer ju skivmaterial för väggar och tak, panel, eldragning, el-central, uttag, strömbrytare, 3-fas, vatten, avlopp, takbeklädnad, vattenavrinning, färg på in och utsida, golv?, innerväggar, fönster, dörrar, portar, vindslucka, lister, belysning ute och inne samt 2 ton beslag och skruv.

Då förutsätter jag att du redan har dränering och dagvattensystem.

Du får gärna uppdatera oss med många bilder på bygget!
 
Hållfathetsmässigt finns det sällan anledning att gå över 120x45 på ett enplansbygge. De flesta hustillverkare kör 170 för att få plats med isolering och för att det behövs för svikt på ett tvålnan?
 
..."och för att det behövs för svikt på ett tvålnan?"
??? Felstavningsprogram?
 
Hej!

Jag har planer på ett varmgarage med grundmåtten 8,4x8,4. Takhöjd 2,7. 38 gr takstolar. Jag har funderat på väggkonstruktionen. Alternativ 1: 45x195 stående cc60. På detta sätt får man ju mycket köldbryggor. Jag funderade på ett annat alternativ är över- och underligare är 45x195 men de stående reglarna delas upp så att man har en rad 45x95 cc60 inåt och en likadan rad utåt fast skjuten 30 cm mot den inre. Se ritningen. Då skulle man inte få några köldbryggor. 95 isoleringsplattorna hamnar om lott. Frågan är om detta är en lika stabil konstruktion som med stående 45x195? Om inte, är den tillräckligt stabil?

En allmän fråga... hur klarar sig byggsatserna fr t ex Lövångers och Lundqvist trä, där de stående reglarna har cc120?

Tack på förhand för svar.
 
  • 3D-modell av en väggkonstruktion för varmgarage med två rader reglar för att minimera köldbryggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av väggkonstruktion för varmgarage med förskjutna stående reglar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag föreslår att du gör 145 stående plus 45 liggande på insidan/fasadskiva om du vill ha 190mm isolering. Förslagen du tagit upp kommer fungera också men känns onödigt krångligt med omlåttregelverk.

Annars går 45 installationsskikt, 120 regel och 45+ fasadskiva bra.

Mycket isolering är najs ;)
 
  • Gilla
Mike_the_pip3
  • Laddar…
Riktigt kul bygge med garage på 180m2 i lösvirke!
Du måste skapa en projekttråd så vi kan följa ;)

Jag håller även med tidigare talan om 45 instalationszon + 145 alt. 120 + 45 iso eller skiva.
Stabilt & när minusgraderna kryper på är några cm extra isolering guld värt.(y)
 
N NicklasWall skrev:
Hej!

Jag har planer på ett varmgarage med grundmåtten 8,4x8,4. Takhöjd 2,7. 38 gr takstolar. Jag har funderat på väggkonstruktionen. Alternativ 1: 45x195 stående cc60. På detta sätt får man ju mycket köldbryggor. Jag funderade på ett annat alternativ är över- och underligare är 45x195 men de stående reglarna delas upp så att man har en rad 45x95 cc60 inåt och en likadan rad utåt fast skjuten 30 cm mot den inre. Se ritningen. Då skulle man inte få några köldbryggor. 95 isoleringsplattorna hamnar om lott. Frågan är om detta är en lika stabil konstruktion som med stående 45x195? Om inte, är den tillräckligt stabil?

En allmän fråga... hur klarar sig byggsatserna fr t ex Lövångers och Lundqvist trä, där de stående reglarna har cc120?

Tack på förhand för svar.
Det bör fungera.
Jag hade satt kortlingar för ytterligare styvhet/bärighet och som spikreglar.
Vill man minska köldbryggorna ytterligare så separerar man syll och hammarband till två med lite isolering emellan.

Dock känns det enklare att åstadkomma samma sak med ett bärande vertikalt regelverk och sedan ett eller två horisontella för att bryta köldbryggorna. Skillnaden i isoleringsvärde måste vara extremt marginell, och drunknar förmodligen i betydelsen av ett omsorgsfullt utförande på bygget samt val av fönster & dörrar/portar, och ventilation.

Enda orsaken att göra som föreslagits är väl om man behöver stående reglar för att fästa t ex liggande panel, på både in- och utsida. Sedan anser jag iofs att för stående skivor så är stående reglar att föredra, och därför har jag funderat på liknande väggkonstruktion. Det är dock inte nödvändigt. De flesta nya husbyggen använder ju liggande installationsskikt och skivor, så uppenbarligen fungerar det också.
 
Tack för svar Johannes och Oldboy!

Hur tätt skulle kortlingarna sitta? På insidan? Har funderat på liggande 45 reglar med isolering på insidan, men blir det krångligare att skruva OSB och gips då när man inte har stående reglar? Elen kan dras utvändigt eller invändigt om 45 reglarna används. Bifogar en bild till. Tänkte vanlig stående panel på utsidan med liggande läkt. Vindduk innanför.

En faktor till i det hela.... 95 reglar och 95 isolering är billigare än att ha färre och grövre av resp. Tänker jag rätt?
 
  • 3D-illustration av en väggstomme med stående reglar, isolering, och vindduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kortlingar kan man sätta så många man vill/behöver. Minimum en i mitten. Om man vill använda dem som spikreglar så sätter man dem där de behövs, kanske 3 st för stående panel. (Ger tillsammans med syll och hammarband 5 st infästningspunkter för en stående panelbräda/list.)

Det går som sagt att sätta skivor på liggande reglar också. Jag vill dock ha stöd/regel under alla skarvar. På väggar är det enklast att sätta stående skivor och då ha stående reglar bakom skarvarna. Blir inga skarvar på höjden om man inte har extra högt till tak. Med liggande reglar och dubbla skivor med förskjutna skarvar så lär det vara lika enkelt, då gipsskivorna kan skruvas i underliggande plyfa/OSB.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.