Hej,

Vi har precis fått badrummet stambytt och ska nu köpa tvättmaskin.
TM ska in i hörnet på bilden med fronten ut mot dörröppningen som skymtar i vänsterhörnet. Då vi troligtvis senare kommer sätta en bänk ovanpå så är inte toppmatad maskin ett alternativ.

Hur som helst: från vägg till dörrfoder är det 49 cm och till dörrfodrets slut 54,5 cm. Bredd behöver vi inte tänka på, där finns utrymme.

Fråga 1: Hur mycket "bygger" en tvättmaskin? Dvs. om måtten på en maskin är 598 × 840 × 450 mm, kommer den då få plats eftersom den är 45 cm djup och vi har 49 cm, eller bygger slangar osv mer än 4 cm bakom?

Fråga 2: Skulle ni försöka hålla tvättmaskinen innanför fodret eller skulle ni prioritera en lite större maskin och låta den sticka ut till t.ex. 55 cm?

Fråga 3: Andra tips?

Stor tack!


Hörn i badrum med kaklade väggar, golvbrunn och vattenanslutningar, plats för tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1. Du borde klara dig på 4 cm.

2. Köp den större modellen, du kommer ångra dig annars.
 
S simonnnn skrev:
Hej,

Vi har precis fått badrummet stambytt och ska nu köpa tvättmaskin.
TM ska in i hörnet på bilden med fronten ut mot dörröppningen som skymtar i vänsterhörnet. Då vi troligtvis senare kommer sätta en bänk ovanpå så är inte toppmatad maskin ett alternativ.
S simonnnn skrev:
Hej,

Vi har precis fått badrummet stambytt och ska nu köpa tvättmaskin.
TM ska in i hörnet på bilden med fronten ut mot dörröppningen som skymtar i vänsterhörnet. Då vi troligtvis senare kommer sätta en bänk ovanpå så är inte toppmatad maskin ett alternativ.

Hur som helst: från vägg till dörrfoder är det 49 cm och till dörrfodrets slut 54,5 cm. Bredd behöver vi inte tänka på, där finns utrymme.

Fråga 1: Hur mycket "bygger" en tvättmaskin? Dvs. om måtten på en maskin är 598 × 840 × 450 mm, kommer den då få plats eftersom den är 45 cm djup och vi har 49 cm, eller bygger slangar osv mer än 4 cm bakom?

Fråga 2: Skulle ni försöka hålla tvättmaskinen innanför fodret eller skulle ni prioritera en lite större maskin och låta den sticka ut till t.ex. 55 cm?

Fråga 3: Andra tips?

Stor tack!


[bild]
Hur som helst: från vägg till dörrfoder är det 49 cm och till dörrfodrets slut 54,5 cm. Bredd behöver vi inte tänka på, där finns utrymme.

Fråga 1: Hur mycket "bygger" en tvättmaskin? Dvs. om måtten på en maskin är 598 × 840 × 450 mm, kommer den då få plats eftersom den är 45 cm djup och vi har 49 cm, eller bygger slangar osv mer än 4 cm bakom?

Fråga 2: Skulle ni försöka hålla tvättmaskinen innanför fodret eller skulle ni prioritera en lite större maskin och låta den sticka ut till t.ex. 55 cm?

Fråga 3: Andra tips?

Stor tack!


[bild]
Det är inga problem. Vi har en AWE Whirlpool 8830, 6 kg med bästa värden i tester. En större maskin blir nog problem med anslutningarnas plats.
 
  • Tvättmaskin i badrum intill toalett, ansluten med slangar och utrymme till vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta. Observerade inte ordet toppmatad.
Alt1 Kan du inte ha en nedfällbar skiva? Beror naturligtvis på hur den skall användas.
Alt 2. Behövs verkligen skivan?
 
S seniorkonsult skrev:
Ursäkta. Observerade inte ordet toppmatad.
Alt1 Kan du inte ha en nedfällbar skiva? Beror naturligtvis på hur den skall användas.
Alt 2. Behövs verkligen skivan?
Tack för svar!
Skivan behövs inte men vi vill troligtvis ha den, och oavsett har jag aldrig varit så förtjust i toppmatade :)
 
Bättre än att stå på knä och titta in. Vi är pensionärer.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
BirgitS
S simonnnn skrev:
Fråga 1: Hur mycket "bygger" en tvättmaskin? Dvs. om måtten på en maskin är 598 × 840 × 450 mm, kommer den då få plats eftersom den är 45 cm djup och vi har 49 cm, eller bygger slangar osv mer än 4 cm bakom?
De tvättmaskiner vi haft, inkl. en grund från Electrolux, har varit konstruerade så att topplattan har skjutit ut några cm bakom baksidan så att slangar fått plats under topplattan, dvs just inget extra djup har behövts alls för slangar. Däremot har jag på olika maskiner (inte bara tvättmaskiner) varit med om att luckan har stuckit fram framför topplattan och inte varit medräknad i djupet.

S simonnnn skrev:
Fråga 2: Skulle ni försöka hålla tvättmaskinen innanför fodret eller skulle ni prioritera en lite större maskin och låta den sticka ut till t.ex. 55 cm?
Beror på hur bra maskinerna är i förhållande till varandra och hur mycket tvätt man har varje vecka.

Om du inte ska ha en torktumlare ovanpå så är det bekvämt och praktiskt att ha ett litet stativ/förhöjning under eftersom man slipper en massa besvär med att få fram något som ramlar ner och rullar in under tvättmaskinen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
De tvättmaskiner vi haft, inkl. en grund från Electrolux, har varit konstruerade så att topplattan har skjutit ut några cm bakom baksidan så att slangar fått plats under topplattan, dvs just inget extra djup har behövts alls för slangar. Däremot har jag på olika maskiner (inte bara tvättmaskiner) varit med om att luckan har stuckit fram framför topplattan och inte varit medräknad i djupet.


Beror på hur bra maskinerna är i förhållande till varandra och hur mycket tvätt man har varje vecka.

Om du inte ska ha en torktumlare ovanpå så är det bekvämt och praktiskt att ha ett litet stativ/förhöjning under eftersom man slipper en massa besvär med att få fram något som ramlar ner och rullar in under tvättmaskinen.
Tack för dina svar Birgit. Jag ska jämföra några konkreta modeller och ta ställning därefter. Angående stativ under så tror jag vi vill undvika det då vi planerar bänk på TM.

En tanke som slog mig: även om man köper en mindre som får plats "innanför" fodret, kan man ha den där eller behöver den stå friare då den vibrerar osv när den används tro...
 
BirgitS BirgitS skrev:
De tvättmaskiner vi haft, inkl. en grund från Electrolux, har varit konstruerade så att topplattan har skjutit ut några cm bakom baksidan så att slangar fått plats under topplattan, dvs just inget extra djup har behövts alls för slangar. Däremot har jag på olika maskiner (inte bara tvättmaskiner) varit med om att luckan har stuckit fram framför topplattan och inte varit medräknad i djupet.


Beror på hur bra maskinerna är i förhållande till varandra och hur mycket tvätt man har varje vecka.

Om du inte ska ha en torktumlare ovanpå så är det bekvämt och praktiskt att ha ett litet stativ/förhöjning under eftersom man slipper en massa besvär med att få fram något som ramlar ner och rullar in under tvättmaskinen.
Vi hade förr en TT i 8-10 år som kanske användes 10 ggr. Den lilla 6 kg Whirlpool vi nu har centrifugerar tvätten nästan torr. Övrigt hängtorkas.
 
BirgitS
S simonnnn skrev:
Angående stativ under så tror jag vi vill undvika det då vi planerar bänk på TM.
Vi har en förhöjning på ca 20 cm och jag tycker det blir en väldigt bekväm arbetshöjd ovanpå, bra mycket bekvämare höjd än 20 cm längre ner, vilket skulle bli lägre 10-15 cm lägre än bänkytan i köket.

S seniorkonsult skrev:
Vi hade förr en TT i 8-10 år som kanske användes 10 ggr. Den lilla 6 kg Whirlpool vi nu har centrifugerar tvätten nästan torr. Övrigt hängtorkas.
Vi tumlar nästan allt, men mycket bara 10-15 minuter eftersom det gör skjortor och lakan mycket slätare än de är direkt efter centrifugeringen.
 
  • Gilla
Gabrielle
  • Laddar…
Det bästa är väl att köra till en bättre VVS-affär och mäta. Jag skulle hålla mig innanför fodret av estetiska skäl.
På biltema finns extremt platta stickproppar. Du kan ersätta maskinens stickpropp med en sådan och sparar några centimeter framför uttaget.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vi har en förhöjning på ca 20 cm och jag tycker det blir en väldigt bekväm arbetshöjd ovanpå, bra mycket bekvämare höjd än 20 cm längre ner, vilket skulle bli lägre 10-15 cm lägre än bänkytan i köket.


Vi tumlar nästan allt, men mycket bara 10-15 minuter eftersom det gör skjortor och lakan mycket slätare än de är direkt efter centrifugeringen.
Ja, om inte annat så sliter det hårt på textilierna. Och i mitt tycke både kostsamt och onödigt.
 
BirgitS
S seniorkonsult skrev:
Ja, om inte annat så sliter det hårt på textilierna.
Enligt tester som jag har sett är det inte torktumlaren som sliter på textilierna utan tvättmaskinen, det enda torktumlaren gör att de lösa fibrerna släpper från tygerna i stället för att de släpper medan man använder kläderna.
 
Alla har sin åsikt. På forumet Familjeliv finns många, bl a att det normalt kostar ca 10 kr per tumling.
 
Personligen skulle jag välja att använda tvättstugan....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.