Hej,
renoverar en liten tvättstuga, som mer eller mindre är original från -76 och inser att den aldrig kommer vinna skönhetspris eftersom den är och kommer förbli trång (vv-beredare, torkskåp mm). Planen var att köpa ny tvättbänk eftersom den gamla är trist.
Inser nu att de flesta nya tvättbänkar är ungefär lika trista men går ändå på minst 4000.

Jag tänker därför att jag skulle kunna byta bänken/hon mot en rostfri.
Innan jag börjar googla ihjäl mig undrar jag:

Tror ni det är lätt eller svårt att hitta en som passar? (standardmåtten, 1000*600 finns ju men att kunna 'häkta på den på ställningen'?)
 
Varför inte byta ut även ställningen mot två köksskåp? Med bänkskiva och ho alt en en hel diskbänk. Skåp på IKEA kostar inte så mycket och du får en rejäl uppfräschning.
 
Ja .. jo .. eftersom rummet är ganska litet och tvätt hängs, så har jag tänkt att det blir lite fuktigt där och att det är relevant att ha en möbel därefter och därför uteslöt jag den lösningen. Men .. om du har bra argument så ;)

Mazen Mazen skrev:
Varför inte byta ut även ställningen mot två köksskåp? Med bänkskiva och ho alt en en hel diskbänk. Skåp på IKEA kostar inte så mycket och du får en rejäl uppfräschning.
 
Visst folierad spånskiva tåligt inte direkt fukt, eller snarare direkt vatten kontakt.
Men att du får så hög fukt halt under lång tid att det skulle vara en sådan fara tror jag inte.
Har själv haft liknande skåp i en kombinerad tvättstuga/badrum utan några bekymmer.
Bra ventilation är iofs a och o, men det förutsätter jag att du har.

Tror mer på ev problem med låd/luckfronter Om det slabbas mycket med vatten dvs.

Ställ skåpen på metall ben, med en hel diskbänk.

Alt en ny laminatskiva med ho på bef ställning. Det blir inte så stor pengar än att du kan byta om X antal år när den blir lite sleten.
 
  • Gilla
CeciliasHus
  • Laddar…
Jag skulle nog inte välja laminat där, det känns lite väl olycksbådande. Hellre då köpa en billig massiv skiva t ex på Ikeas fyndhörna, eller limma ihop en egen av lite lagom grov plank.
 
  • Gilla
CeciliasHus
  • Laddar…
Det är ett alternativ, visst! Samtidigt inser jag att det här aldrig blir snyggrummet av flera anledningar, så en ny diskbänk på befintlig tvättbänk vore ett gott alternativ. Om det är lätt...
 
En diskbänk brukar ha en kärna av spånskiva, borra några hål i ställningen och skruva fast genom dessa. Alt en sträng montagelim.

Eller som ricebridge skriver, se om du inte kan hitta en "spillbit" av en massiv bänkskiva och sänk ner en ho i den. Blir ett lyft vilket som.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.