Hej,
Jag tänkte köpa ett par övervakningskameror utöver den Hikvision 2132F-IS jag köpte förra året.
Någon som har tips på bra billiga kameror med vettig kvalitet?

Skulle behöva ett par inomhuskameror oxå - dessa gärna med Wifi, om någon vet något bra :)

Jag tänkte använda iSpy och kör på laptopen nu men behöver en strömsnål dator att hantera 5-7 kameror.
Även detta önskas input :)

Steffo
 
J stefan100 skrev:
Hej,
Jag tänkte köpa ett par övervakningskameror utöver den Hikvision 2132F-IS jag köpte förra året.
Någon som har tips på bra billiga kameror med vettig kvalitet?

Skulle behöva ett par inomhuskameror oxå - dessa gärna med Wifi, om någon vet något bra :)

Jag tänkte använda iSpy och kör på laptopen nu men behöver en strömsnål dator att hantera 5-7 kameror.
Även detta önskas input :)

Steffo
Jag har aldrig provat iSpy men spontant känns det som att en Windows-baserad server för kameraövervakning är rätt resurs-krävande för att det ska flyta på?

Jag kör Ubuntu Server med MotionEyeOS på en gammal ASRock ION 330. Fördelen med att gå över till Linux är att man kommer undan med enklare, billigare och strömsnålare hårdvara. Nackdelen är att det är lite svårare att komma igång med, men det finns gott om guider på nätet.

Som inomhus-kameror kör jag ett gäng Raspberry Pi 3 med Raspberrys egna kameramoduler (finns både som vanlig eller som mörkerseende). På dessa kör jag även där MotionEyeOS, fast den för Raspberry Pi då.

Varje Raspberry kan vara server om man vill, men jag har valt att köra dom som kamera enbart. Sedan har jag lagt till dom i MotionEye på Ubuntu-servern. Då behöver jag bara logga in på den för att se alla kameror, plus att Ubuntu-servern är den enda som går att komma åt utifrån.
 
Hej,
Tack för input.
Jag funderar oxå på om Linux är bättre, jag kör mina z-wave moduler på Raspberry med DomoticZ som funkar bra. Med iSpy can jag styra mina hemma-devices fia rest/jSon och på så vis får kamerans motion detector att tända belysningen på tomten.

Ska kolla MotionEye - kanske bättre än iSpy :)
Är inte Raspberry + kamera dyrare än en 'ren' kamera?
tänkte ha PoE utomhus och Wifi inomhus.
 
J stefan100 skrev:
Med iSpy can jag styra mina hemma-devices fia rest/jSon och på så vis får kamerans motion detector att tända belysningen på tomten.
Har tyvärr inte satt mig in i mjukvaran så mycket så jag vet inte om MotionEye klarar det. Har separat rörelsestyrd belysning på tomten så jag har inte behövt funktionen.

Tror att iSpy har mer potential, men kräver mer av hårdvaran.

J stefan100 skrev:
Är inte Raspberry + kamera dyrare än en 'ren' kamera?
tänkte ha PoE utomhus och Wifi inomhus.
Jo så är det, hade dock ett gäng Pi liggandes efter andra projekt så därför blev det dom inomhus för mig. Man kan väl få en ren wifi-kamera för några hundralappar, typ D-Link, som duger alldeles utmärkt.

Det blir PoE utomhus för mig med. Har ett 20-tal dome-kameror PoE liggande som jag fick från jobbet. Dessa skulle slängas efter en ny upphandling med ny leverantör. Inget fel på kamerorna dock. Har inte kommit till utomhusdelen än bara. Tanken är att jag även ska ha en kamera emot hygget och skogen bakom huset med lite kraftigare IR, mest bara för att ha koll på vilka djur som rör sig där. När man nu får tid :)
 
A
C Carl-Jo-han skrev:
Jag har aldrig provat iSpy men spontant känns det som att en Windows-baserad server för kameraövervakning är rätt resurs-krävande för att det ska flyta på?

Jag kör Ubuntu Server med MotionEyeOS på en gammal ASRock ION 330. Fördelen med att gå över till Linux är att man kommer undan med enklare, billigare och strömsnålare hårdvara. Nackdelen är att det är lite svårare att komma igång med, men det finns gott om guider på nätet.

Som inomhus-kameror kör jag ett gäng Raspberry Pi 3 med Raspberrys egna kameramoduler (finns både som vanlig eller som mörkerseende). På dessa kör jag även där MotionEyeOS, fast den för Raspberry Pi då.

Varje Raspberry kan vara server om man vill, men jag har valt att köra dom som kamera enbart. Sedan har jag lagt till dom i MotionEye på Ubuntu-servern. Då behöver jag bara logga in på den för att se alla kameror, plus att Ubuntu-servern är den enda som går att komma åt utifrån.
Väcker en gammal tråd lite.
Har tänkt köpa några hikvision-kameror.
Köpa en Nuc med i5 och installera MotionEye OS.

Är det overkill att använda en nuc dedikerad till detta? Eller kräver kamerorna extremt mycekt?
 
Johan1975z skrev:
Väcker en gammal tråd lite.
Har tänkt köpa några hikvision-kameror.
Köpa en Nuc med i5 och installera MotionEye OS.
Är det overkill att använda en nuc dedikerad till detta? Eller kräver kamerorna extremt mycekt?
Jag har 5 Hikvision kameror. Först kopplade till en "enklare" Hikvision NVR med 8 PoE portar men numera till en Synology DS918+ och kamerorna på nätverket. Ingen av de lär vara i närheten av en NUC i5 i prestanda. Men det känns smidigt med en NUC, i3 då?
 
A
K Kane skrev:
Jag har 5 Hikvision kameror. Först kopplade till en "enklare" Hikvision NVR med 8 PoE portar men numera till en Synology DS918+ och kamerorna på nätverket. Ingen av de lär vara i närheten av en NUC i5 i prestanda. Men det känns smidigt med en NUC, i3 då?
Jag kan inget om detta egentligen. Jag har en NUC idag hemma hos mig som jag kör HA på.

Har en raspberry PI4 över. Skulle man kunna köra två hikvision med motioneye installerat på den eller behöver jag köpa en NUC? Behöver ju inte livestreama utan bara spara klipp när rörelser sker.
 
Om du har en Pi4 redan är det väl bara att testa hur det funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.