Sitter och planerar ett stundande badrumsbygge och primärt hur vissa moment kan göras smidigare.

Är det möjligt att montera LKs väggbockstöd med väggskena i en enklad vägg med plywood och gips?
Tanken är att montera fixturplåten för att få rätt centrumavstånd mellan rören, montera plywood och sedan våtrumsgips. Med skivorna monterade borras hål från baksidan av väggen genom hålen som finns i väggskenan.

Går det att "snäppa" fast bockstöden utan att väggskenan är fri framifrån? Målet är att undvika onödigt måttande innan skivorna sätts upp då det är ganska många hål som skall matcha för både avlopp och badrumsfördelare.

Om man ej hade använt väggskenahade det ju varit en ickefråga då man bara hade skruvat bockstödet bakifrån utan problem. Jag har ej hittat detta exempel för just väggskena i LKs monteringsanvisning (http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.c.28_lk-vaggbockstod-grip4.pdf)

/ Tomas
 
Krilleman
Det blir nog svårt att få i det korrekt med "snäppet".

Varför kan du inte köra med låsblecket mellan plywood och gipset då? Borra 32mm hål exakt i plywooden.

Tänk bara på att bockfixturen ej ska sticka ut utanför gipset! Endast skyddsröret.

Beskrivs på sidan tre i din länk.

Instruktioner för montering av väggbockstöd i träkortling med bilder på borrat 32 mm hål och monterade låsbleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Det blir nog svårt att få i det korrekt med "snäppet".

Varför kan du inte köra med låsblecket mellan plywood och gipset då? Borra 32mm hål exakt i plywooden.

Tänk bara på att bockfixturen ej ska sticka ut utanför gipset! Endast skyddsröret.

Beskrivs på sidan tre i din länk.

[bild]
Var lite det jag var rädd för gällande "snäppet". Du tänker att man ej skulle behöva väggskenan öht eller enbart använda den för att måtta in?

Jag kanske ger mig själv merarbete istället för att bara använda väggskenan och måtta ut hål i plywood och gips innan montering. Glipan kring skyddsröret då man använder 32mm borr är helt acceptabelt antar jag? Man behöver inte lägga mjukfog innan tätskikt?

/ Tomas
 
Krilleman
2mm glipa säger ju säkervatten så någon form av massa/gipsbruk är på sin plats. Fast det är det nog ingen kakelsättare på byggena som bryr sig om.

Fyll i något så blir det korrekt!

Illustrativ bild av badrumsdesign med måttangivelser för vattentätning och rörgenomföringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Sätt med väggskena men köp en extra så har du en fin mall att måtta med när du skall göra hål i plywood, gips och tätduk. Speciellt den med två vattenrör och ett avlopp var riktigt praktisk att ha ett extra ex av. När man skall skära hål i tätfolien så är det bara att köra kniven runt i hålen i mall-väggskenan så får man hål av rätt storlek och med exakt rätt avstånd.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Då har jag lite mer koll på hur det bör göras!
Bra tips med en extra väggskena.

En liten följdfråga, jag hade tänkt använda vatettes väggbrickor + fördelare, hur bör man tänka med kapning av skyddsröret?

Vatettes installationsanvisning säger 2mm samt även "Rören kalibreras och gradas invändigt samt fixeras och avtätas enligt rörfabrikantens anvisningar."

LKs installationsanvisning för väggfixturen säger även att man skall kapa 2mm och montera en "LK Ändkrage plan (RSK 187 22 21)". Jag antar att man inte behöver ta höjd för dess tjocklek? Utan det är bara att montera ändkrage på samtliga rörutgångar oavsett om man använder väggbricka eller blandarfäste?
 
TIPS!

Oavsett om du väljer att göra hål i plywodd och gips vid monteringa av dessa eller borra in hål bakifrån efteråt var jäkligt noggrann med att få det hela i våg. Borra hellre större hål än vad skyddsrören behöver. Gjorde själv misstaget att borra in bakifrån efter montering. Först ett 30 mm hål för bockfixturen ca 15 mm in från baksidan och sen ett 25 mm i diameter hål från badrumssidan för skyddsröret. Jag gjorde altså hålen EXAKT så stora de skulle vara för att få igenom skyddsröret- När väggmattan sen var monterad upptäcker jag att rören inte kommer ut vågrätt från väggen trots att bockfixturen på andra sidan sitter vågrätt.

Får lära mig att leva med en duschblandare med 1- 2 graders lutning. Ingenting en besökare märker...men jag vet ju om det så jag ser det var gång jag öppnar badrumsdörren. =D

Så gör hålen större än vad GVK anger, exempelvis + 5 mm i diameter. Täta sen springan med vad du har till hands så har du ryggen fri och allt enligt GVK.
 
Hej,
Lånar tråden lite då jag har samma frågeställning.

70-regelvägg och ska fixera LK-rörbock för Rör i Rör. Har LK metallväggskena inköpt.

Två frågor:
1. Om jag bestämmer mig för att montera väggskenan, behöver den försänkas i regel? Skruvhuvud? Alternativt använder jag den bara som mall för rätt mått.

2. Jag hade tänkt att sätta plywood och gips och sedan borra hål för genomföring. Efter att ha läst lite undrar jag om det är samma diameter jag ska borra i både gips och plywood?

/J
 
Om du har plywood (säkervägg) behöver du inte jacka ut för plåten, den jämnar ut och hanterar bulan bra. Om du bara haft gips är det nödvändigt så gipsen inte är lika förlåtande.

Någon millimeter större hål på plywood är ok, men jag har tyckt det är lika enkelt att använda samma hålsåg till båda skivorna. Jag har efterföljt runt rören med fog, mest för att fixera rören tills manschetten är monterad och limmet torkat.
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Det finns restriktioner på hur stort hålet bör vara kontra rör, killgissar och har för mig det är 3mm diff eller nåt i den stilen
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Hej,
Läste 2 mm.
Men är det ok att köra samma hålsåg genom både gips och plywood? Var sätter man "låsringen" från LK på bocken?
Hittar ingen bra anvisning på LKs sida som behandlar detta.

/J
 
Krilleman
LK är ju en kung på anvisningar (delad förstaplats med Vatette)!

Har du studerat monteringsanvisningen?

Här är anvisningen för bockstödet:
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.c.28_lk-vaggbockstod-grip4.pdf

Och här är anvisningen för hela Universalsystemet:
https://www.lksystems.se/globalasse..._installationslosningar-enligt-nt-vvs-129.pdf

Länkar saxade härifrån:
https://www.lksystems.se/sv/support/dokumentation/dokumentation-lk-universal/monteringsanvisningar/
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Hej Krilleman,
Det är du som är kungen.

Har läst den första tidigare men det klarnade med din andra länk.Det som har förbryllat mig var låsflänsens vara eller inte vara. Jag antar att den endast ska användas om man inte kan skruva väggbockstödet bakifrån.

Så jag kommer att montera skivor (15 mm plywood och gips) sedan borra 32 mm genomgående. Montera väggbockstödet och skruva i plywood.

Kommer att använda väggskenan som mall för rätt cc men inte montera den.

Hoppas jag uppfattat allt rätt?

/J
 
Jag gav upp min idé om att enkla väggen först (var ganska knöligt med stödben etc i vägen) samt då även då man inte kunde använda låsningen i väggskenan (eftersom det hålet är tajtare än i plywood+gips).

Jag försänkte inte väggskenorna men gröpte däremot ur lite i plywooden vid skruvskallarna då jag tyckte den red lite för mycket på montageskruven.

Värt att notera är att även om man borrar som det är tänkt med 32mm bör man fylla igen glipan i gipsen med något då man överskrider Säker Vatten-gränserna.
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.